Tietotestin hyödyntäminen ensihoitajaopiskelijan oppimisen tukena

05.02.2024

Ensihoitajan työ on jatkuvasti muuttuvaa ja erilaisia oppimismenetelmiä on hyödynnettävä myös valmistumisen jälkeen. Oppimisen metodeja on paljon erilaisia kirjallisuuden lukemisesta muistiinpanojen tekemiseen ja piirtämisestä muistisääntöihin ja käsitekarttoihin. Myös tietotestit on tunnistettu hyväksi tavaksi oppia.

Oman osaamisen reflektointi kehittyy jo opintojen aikana. Näin ollen opintojen aikana ensihoitajaopiskelija oppii kriittisesti tarkastelemaan omaa osaamista ja hyödyntämään esimerkiksi tietotestejä oppimisen tukena. Itsenäisen opiskelun valmiudet korostuvatkin niin opiskeluaikana kuin työelämässä. Tietotestin avulla opiskelijan on mahdollista omaksua uutta tietoa jo opitun tiedon päälle ja vahvistaa tietopohjaansa kertaamalla.

Ensihoitajaopiskelijat Sini Vuorinen, Heta Suutari, Jonna Pärssinen ja Suvi Lehtovaara tekivät opinnäytetyönään Turun ammattikorkeakoulun ensimmäisen vuoden ensihoitajaopiskelijoille suunnatun EKG-tietotestin. Tietotestin tarkoituksena on hahmottaa opiskelijalle omaa osaamistaan ja kehittää sitä entisestään.

Ensihoidossa hoidetaan akuutisti sairastuneita ja vammautuneita potilaita kontrolloimattomassa ympäristössä. Näin ollen omia valmiuksia toimia kiireessä ja paineen alla on tärkeää kehittää. Aktiivinen uuden teoriatiedon opiskelu, tiedon haku ja asioiden kertaaminen pitävät yllä ammattitaitoa, mitä ensihoitajan työ keskeisesti edellyttää. Myös jatkuvasti muuttuvat hoito-ohjeet ja erilaiset suositukset pakottavat ensihoitajan kehittämään omaa osaamistaan ja pohtimaan tarvittavia tiedonhaun menetelmiä. Työelämässä käytössä olevat erilaiset arviointimenetelmät kartoittavat jo työtä tekevien osaamista ja mahdollisia osaamisen puutteita. Ensihoitajakoulutuksen aikana saadut valmiudet suoriutua erilaisista osaamisen arvioinneista antavat valmiuksia suoriutua niistä myös työelämässä.

Tietotesti tukee tavoitteellista oppimista

Tietotesti kuuluu kognitiiviseen oppimiskäsitykseen, mikä tarkoittaa aktiivista ja tavoitteellista oppimista. Tietotestiä tehdessä opiskelija hakee aktiivisesti ja tavoitteellisesti tietoa, mikä edistää oppimista. Tietotesti sisältää kysymyksiä, joiden vastaukset ovat usein monivalintaisia. Monivalinta-kysymyksillä voidaan testata asioiden sisäistämistä.

Tietotestissä on tärkeää, että kysymykset ja vastaukset on laadittu huolellisesti ja ilman tulkinnan varaisuuksia, vastausten tulee olla myös varmasti oikein. Lisäksi visuaaliseen puoleen tulee kiinnittää huomiota, lisäämällä esimerkiksi värejä tai kuvia. Turun ammattikorkeakoulussa hyödynnetään oppimisen tukena erilaisia tietotestejä, jotka ohjaavat opiskelijaa itsenäiseen opiskeluun ja syvempään tarkasteluun aihealueiden tiimoilta.

Ensihoitajaopintojen aikana luodut valmiudet auttavat hyödyntämään tietotestiä osana omaa oppimista myös työelämässä. Oppiminen tietotestin avulla perustuu aiemmin opitun tiedon palauttamiseen ja opitun asian muistamiseen teoreettisesti. Tietotesti lisää tutkitusti opiskelijan stressihormonin eritystä ja tällä on todettu olevan positiivinen vaikutus oppimiseen. Ihminen voi oppia esimerkiksi kuvia katsomalla, kirjoittamalla, lukemalla ja reflektoimalla, joita kaikkia on käytetty opinnäytetyön tuotoksena syntyneessä tietotestissä.

Tietotestin pisteytyksen merkitys 

Tietotesteihin on yleensä asetettu jonkinlainen läpi pääsyn prosentuaalinen osuus, joka asettaa opiskelijalle tietyt osaamisenraamit tietotestistä suoriutumiseen. Pisteytyksen avulla voidaan arvioida opiskelijan osaamista.

Opiskelija oppii myös arvioimaan itse omaa oppimistaan ja näkee konkreettisesti, missä asioissa tarvitsee vielä kehitystä. Pisteytys auttaa myös opettajaa saamaan kokonaiskuvan asioista, mihin tulisi jatkossa opetuksessa panostaa. Tietotestit voivatkin parhaimmillaan toimia hyvänä ja motivoivana opetusmenetelmänä osana opiskelijan oppimista, mikä on tärkeää riittävän osaamisen varmistamiseksi.

Kuva: © Sini Vuorinen