
Eettiset haasteet lasten fysioterapiassa: Ammattilaisten näkökulma
Turun ammattikorkeakoulun fysioterapeuttikoulutukseen valmistuneen opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa yksityisellä puolella lasten kuntoutuksen parissa työskentelevien fysioterapeuttien kohtaamia eettisesti haastavia tilanteita. Lisäksi selvitettiin sitä, miten lasten fysioterapeutit toimivat eettisesti haastavissa tilanteissa ja millaisten arvojen pohjalta fysioterapeutit tekevät työtään.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Turun ammattikorkeakoulun koordinoima kansainvälinen EthCo-hanke, joka pyrkii vahvistamaan terveydenhuollon ammattilaisten eettistä osaamista tarjoamalla terveysalan opiskelijoille ja ammattilaisille koulutusmateriaalia, kuten etiikan teoriaopintoja, Ethical Coffee Room -keskustelumallin ja monialaisia simulaatioharjoituksia.
Eettisessä ongelmassa usein arvoristiriita
Etiikka tarkoittaa käsitystä oikeasta ja väärästä, sekä ymmärrystä siitä mikä on hyväksyttävää ja mikä ei. Eettisiä normeja opitaan jo lapsuudessa, kotona, koulussa tai muissa yhteisöissä. (Resnik 2020.) Eettiset ongelmat muodostuvat usein arvojen välisistä ristiriidoista, eikä niihin yleensä ole tarjolla yksiselitteistä ratkaisua (Leino-Kilpi & Välimäki 2015, 61). Eettiset ongelmat ja niistä seuraavat ristiriidat työpaikoilla kuormittavat työyhteisöä ja heikentävät sitoutumista työhön.
Tämä vaikuttaa työntekijöiden työhyvinvointiin ja välillisesti myös tapaan kohdata asiakkaita. Terveydenhuollon ammattilaisilla tuleekin olla taitoja edistää eettisesti turvallista ilmapiiriä sekä asiakkaan että työntekijän näkökulmasta, toteuttaa hoitoa ja terapiaa asiakkaan tarpeiden mukaisesti, kunnioittaen hänen itsemääräämisoikeuttaan ja kohdaten hänet tasavertaisesti.
Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Haastateltavat olivat viisi yksityisellä puolella työskentelevää lasten fysioterapeuttia eri puolilta Suomea. Aihetta on lasten fysioterapian näkökulmasta aiemmin tutkittu vain vähän kansainvälisesti, kotimaista tutkimusta aiheesta ei ole lainkaan.
Arvot, joiden pohjalta lasten fysioterapeutit tekevät työtään
Arvot koostuvat ihmiselle merkityksellisistä ja tärkeistä asioista. Kulttuuritausta ja kasvatus ovat vaikuttavina tekijöinä arvojen muodostumisessa. Arvot voivat kuitenkin muuttua elämän aikana. (Suomen Mielenterveys ry 2021.) On todettu, että fysioterapeutin työssä tärkeitä arvoja ovat muun muassa empaattisuus, sekä asiakkaan yksilöllinen kohtaaminen ja kunnioitus. Lisäksi asiakkaat arvostavat kannustavaa fysioterapeuttia, jonka kanssa avoin keskustelu vaikeistakin asioista on helppoa. (Bastemeijer ym. 2020.)
Opinnäytetyössä haastatellut lasten fysioterapeutit kertoivat Suomen Fysioterapeuttien eettisten ohjeiden (2024) ohjaavan heidän työtään. Lisäksi tärkeinä arvoina esille tulivat empaattinen ja yksilöllinen lapsen ja hänen lähipiirinsä kohtaaminen, lapsilähtöisyys ja tasavertaisuus.
Fysioterapeutit kokivat tärkeäksi luoda lapselle eettisesti turvallisen ilmapiirin, jossa lapsi voi vapaasti ilmaista mielipiteensä ja ajatuksensa. Kunnioittavan ja turvallisen ilmapiirin koettiin luovan vahvan pohjan terapiasuhteelle.
Lasten fysioterapeuttien kohtaamia eettisesti haastavia tilanteita
Aiemman tutkimuksen mukaan fysioterapiassa esiintyvät eettiset haasteet liittyvät muun muassa taloudellisiin kysymyksiin, kulttuuriseen kompetenssiin ja fysioterapian laadun heikkenemiseen aikapaineen vuoksi (Hudon ym. 2015). Eettisesti haastavat tilanteet voivat liittyä myös esimerkiksi asiakkaiden tasavertaisen kohtelun toteutumiseen, itsemääräämisoikeuden kunnioittamiseen, sekä muiden ammattilaisten vuorovaikutukseen asiakkaiden kanssa (Kulju ym. 2013).
Teemahaastatteluissa lasten fysioterapeutit mainitsivat eettisesti haastaviksi tilanteiksi muun muassa resurssien vähäisyyden. Erityisesti resurssikysymykset ja eriarvoisuus liittyen terapiamääriin nousivat esille. Eettisinä haasteina koettiin myös ulkopuolisten tahojen luoma paine fysioterapian toteuttamiseen, sekä kulttuurilliset erot.
Lisäksi yksittäisenä eettisesti kuormittavana tilanteena monissa vastauksissa tuli esille lastensuojeluilmoituksen tekeminen. Fysioterapeuteilla on velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus, mikäli huoli lapsen hyvinvoinnista tai turvallisuudesta herää.
Miten lasten fysioterapeutit toimivat haastavissa tilanteissa?
Keinoina eettisesti haastavissa tilanteissa toimimiseen fysioterapeutit toivat esille luottamuksen, rauhan, sekä toiminnan näyttöön perustuvuuden tärkeyden. Luottamuksellisuus mahdollisti haastavissa tilanteissa toimimisen avoimen ja rehellisen keskustelun sekä välittävän ilmapiirin kautta, sekä fysioterapeutin luottamuksen omaan osaamiseensa. Rauhallinen ja asiakkaan kokonaisvaltaisen tilanteen huomioiva lähestymistapa helpotti tilanteissa toimimista.
Tilanteiden strukturoinnilla pystyttiin ennaltaehkäisemään haastavien tilanteiden syntymistä. Myös tutkimustietoon pohjautuvat terapiamenetelmät auttoivat fysioterapeutteja perustelemaan terapiavalintoja asiakkaille ja heidän läheisilleen.
Fysioterapeutit käsittelivät haastavia tilanteita hyvin yksilöllisesti. Yhteneviä keinoja tilanteiden käsittelyyn olivat muun muassa työnohjaus, sekä tilanteiden purku jälkikäteen kollegan kanssa vaitiolovelvollisuus huomioon ottaen.
Arvot ja osaaminen keskeistä työssä
Opinnäytetyön tuloksista ja aikaisemmista tutkimuksista löytyi paljon yhtäläisyyksiä. Erityisesti kulttuurilliset asiat, sekä resurssikysymykset nousivat jälleen vahvasti esille haastateltujen vastauksissa. Lasten fysioterapeutit kohtaavat työssään useita eettistä pohdintaa vaativia tilanteita, joita ei aina pysty välttämään tai ennakoimaan.
Fysioterapeuttien toimintaa helpottavat kuitenkin kokemus, sekä ammatillisten koulutusten tuoma varmuus ja strukturoidut toimintamallit. Vaikka kuntoutusalan ammattilaisille kohdennettua etiikan täydennyskoulutusta on tarjolla vain vähän, fysioterapeutit ovat löytäneet eettiset ohjeet työnsä tueksi. Lisäksi fysioterapeuttien vahva arvopohja ohjaa toimintaa haastavissakin tilanteissa.
Artikkeli pohjautuu Theseuksessa julkaistuun opinnäytetyöhön.
Lähteet:
Bastemeijer, C.; van Ewijk, J.; Hazelzet, J. & Voogt, L. Patient values in physiotherapy practise, a qualitative study. Physiother Res Int, 2020; 1:1877.
Hudon, A.; Drolet, M-J. & William-Jones, B. Ethical Issues Raised by Private Practise Physiotherapy Are More Diverse than First Meet the Eye: Reccomendations from a Literature view. Physiotherapy Canada, 2015; 2:124-132.
Kulju, K.; Suhonen, R. & Leino-Kilpi, H. Ethical problems and moral sensitivity in physiotherapy: A descriptive study. Nursing Ethics, 2013; 5: 568-577
Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. 2015. Etiikka hoitotyössä. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Resnik, D. B. 2020. What is Ethics in Research & Why is it important? National Institute of Environmental Health Sciences. Viitattu 22.4.2025. https://www.niehs.nih.gov/research/resources/bioethics/whatis
Suomen fysioterapeutit. 2024. Fysioterapeuttien eettiset ohjeet. Viitattu 22.4.2025. https://www.suomenfysioterapeutit.fi/wp-content/uploads/2024/11/Fysioterapeutin_Eettiset_Ohjeet_2024.pdf
Suomen Mielenterveys ry. 2021. Millaisia asioita arvostan? Viitattu 22.4.2025. https://mieli.fi/vahvista-mielenterveyttasi/itsetuntemus-ja-itsetunto/millaisiaasioita-arvostan/
Kuva: Freepik