Design for All: Förbättra användarupplevelsen för mobila applikationer

04.12.2023

I dagens samhälle sker en ökande digitalisering, och många produkter och tjänster överförs, eller har redan överförts, till digitala plattformar såsom mobila applikationer. Därför är det viktigt att beakta tillgänglighet vid design och utveckling av mobilapplikationer. Målet är att säkerställa att alla, oavsett ålder, förmåga eller eventuella funktionsnedsättningar, kan använda dessa applikationer utan hinder eller svårigheter.

Vad är Design for All -principen?

Design for All, eller Universal Design, är en designmetod som siktar på att inkludera så många användare som möjligt, oavsett ålder, behov, förmågor eller tekniska färdigheter. Målet är att göra produkter och tjänster enkla och användarvänliga för alla, oavsett eventuella begränsningar. Det här är särskilt viktigt när vi pratar om att skapa mobilapplikationer, eftersom användarna är väldigt olika och har olika behov. Genom att använda principerna för Design for All kan vi göra digitala plattformar mer tillgängliga för alla människor.

Grunderna i Design for All -principen för mobilapplikationer

För att skapa en framgångsrik mobilapplikation är det avgörande att inte bara nå ut till så många användare som möjligt, utan också att erbjuda en positiv och smidig användarupplevelse. Designa användargränssnittet med fokus på Design for All -principen för att göra användarinteraktionen smidig och intuitiv. Eliminera onödiga hinder och komplicerade element i designen så att användarna kan snabbt och enkelt navigera sig genom applikationen. Erbjud tydliga och konsistenta gränssnittselement så att användarna inte behöver lägga tid på att försöka förstå hur applikationen fungerar. I den snabbt föränderliga världen av mobila applikationer, förväntar sig användare få saker snabbt och enkelt, detta resulterar i en ökad användarbelåtenhet och lojalitet till applikationen.

En av de främsta fördelarna med att tillämpa Design for All-principen i mobilapplikationer är att öka tillgängligheten. Genom att skapa design med tanke på olika användares behov, inklusive personer med varierande förmågor och funktionshinder, blir applikationen mer tillgänglig för en bredare publik. Förbättringar, såsom tydligare text, ökad färgkontrast och alternativa navigationsmetoder, gör applikationer mer användarvänliga för personer med synnedsättning eller motoriska svårigheter.

Praktiska exempel och fallstudier

Många appar har använt Design for All-principen för att göra sina tjänster bättre för alla användare. Här är några exempel:

Google Maps är en app som hjälper dig att hitta rätt väg, visa olika rutter och berätta hur snabbt du kan komma från en plats till en annan. De har gjort appen tillgänglig genom att inkludera information om tillgängliga platser, möjlighet att använda kollektivtrafik, användning av tangentbordsgenvägar, stöd för skärmläsare och röstvägledning. (Google n.d.)

Microsoft 365 är en molnbaserad produktivitetsplattform som inkluderar program som Microsoft Teams, Word, Excel, PowerPoint, Outlook och OneDrive. Plattformen erbjuder tillgänglighetsfunktioner såsom skärmläsarstöd och tangentbordsnavigation. Deras Tell Me-fuktion, möjliggör snabb åtkomst till kommandon i Office-apparna utan att behöva navigera genom kommandobandet. I Outlook på webben kan man dela sina tillgänglighetspreferenser med kollegor, uppmana dem att göra en tillgänglighetskontroll innan de skickar e-postmeddelanden för att undvika problem för personer med funktionshinder. Office Lens på iOS underlättar processen att omvandla text från utskrifter till läsbar digitalt innehåll som skärmläsare kan läsa högt. (Microsoft n.d.)

DigiReactor är en applikation designad för att stödja personer som strävar efter att skapa digitala produkter eller tjänster. Applikationen är designad för att vara kompatibel med skärmläsare och tangetbordsnavigation. Samtliga bilder inom applikationen har alternativ text för att underlätta för användare med t.ex. synnedsättning. Dessutom har färgerna inom applikationen anpassats för att säkerställa tillräcklig kontrast mellan bakgrund och text, och applicationen är designad för att vara läsbar även om den förstoras till 200%.

I dagens tävlingsintensiva app-värld är framgångsrika mobilappar de som inte bara har fantastiska funktioner utan också gör det lätt och meningsfullt för alla att använda dem. Nyckeln för att uppnå detta är att följa ”Design for All”-principen. Det handlar om att skapa appar som inte bara är tekniskt avancerade, utan också inkluderande och anpassade för olika typer av användare. När utvecklare och designers omfamnar denna princip kan de skapa appar som verkligen sticker ut och tilltalar en bred publik.

Mäkinen, Karoliina 2023: Suunnittele kaikille -periaate mobiilisovelluskehityksessä – case: DigiReactor. Opinnäytetyö (AMK) Tietojenkäsittely 2023, Turun ammattikorkeakoulu.

Källor:

Google n.d. Explore Google’s accessibility features and products. Hämtad 27.11.2023. https://about.google/belonging/disability-inclusion/product-accessibility/

Microsoft n.d. An inclusive, accessible Microsoft 365. Hämtad 27.11.2023. https://www.microsoft.com/en-us/accessibility/microsoft-365?rtc=1&activetab=pivot_1%3aprimaryr2