IT-alan oppimisympäristö osaamisen kehittämiseen
IT-infrastruktuuri sisältää monia osaamisalueita sekä tekniikoita, joita IT-ammattilainenkaan ei päivittäin tarvitse. Oppimis- ja testausympäristössä kokeileminen ja tekemällä oppiminen tapahtuvat turvallisesti palvelutuotantoa häiritsemättä. Eri osa-alueiden opiskelu sekä niiden yhdistäminen kokonaisuuksiksi laajentavat oppijan ammattitaitoa.
Minkälainen on IT-ympäristöä muistuttava oppimis- ja testausympäristö? Opinnäytetyön tärkein tavoite oli oppimiseen ja testaukseen tarkoitetun IT-ympäristön toteuttaminen. Ympäristön sisältämät elementit ovat yleisesti IT-ympäristöön kuuluvia. Se sisältää lisäksi oppimista ja tietämyksenhallintaa tukevia palveluita. Ympäristön toteutus tapahtui suurimmaksi osin avoimia ohjelmistoja käyttämällä.
Oppimisympäristöt ovat suosittu tutkimusaihe. Internetistä löytyy lisäksi runsaasti oppimiseen tarkoitettuja avoimia ja kaupallisia portaaleja, joiden avulla oppija voi kehittää esimerkiksi ohjelmointitaitojaan. IT-ympäristön eri elementtejä yhdistäviä oppimisympäristöjä on kuitenkin tarjolla suhteellisen vähän.
Oppimis- ja testausympäristö kehittämistyönä
Opinnäytetyön merkittävin osuus oli kehittämistyö. Kehittämistyö sisälsi IT-ympäristön suunnittelun sekä toteutuksen. Toteutettu ympäristö sisältää eri osa-alueita verkkotekniikasta verkossa tarjottaviin palveluihin. Kehittämistyön lisäksi opinnäytetyö sisälsi empiirisen osuuden, joka koostui laadullisesta tutkimuksesta sekä testeistä. Laadullisen tutkimuksen menetelmät olivat puolistrukturoitu haastattelu sekä osallistuva havainnointi.
Ympäristön kehitystyössä konfiguraationhallinnan merkitys on keskeinen. Ympäristöä mallintavan järjestelmän hyödyntäminen on suositeltavaa. Ohjelmistopohjaiseen verkko- ja palveluympäristöön siirtyminen edellyttää ympäristön tarkkaa mallintamista.
Wiki tietämyksenhallinnan tukena
Wiki-järjestelmät toimivat organisaatioiden tietämyksenhallinnan apuvälineenä. Opinnäytetyön merkittävin tuotos oli käyttöön otettu wikijärjestelmä. Tutkimuksessa haastatelluista kaikki osallistuisivat mielellään sisällön tuottamiseen wikiin. Organisaation on kuitenkin osoitettava riittävästi resursseja myös sisällön tuottamiseen sekä ylläpitämiseen. Wikijärjestelmän käyttöönotto on yksinkertaista ja IT-organisaatiosta tähän löytyy myös osaamista. Järjestelmää kannattaa kokeilla pienessäkin organisaatiossa, mikäli sellainen vielä puuttuu.
Organisaatiot voivat tarvita toiminnassaan internetistä saatavaa tietoa. Muuttuvan turvallisuusympäristön myötä niiden on hyvä varautua tilanteeseen, jossa vakaat internet-yhteydet eivät ole itsestäänselvyys. Varautumisen näkökulmasta tarvittavan tiedon ja tietämyksen kartoittamiseen sekä tallentamiseen kannattaa organisaatioissa määritellä tarvittavat prosessit.
Osaamisvaatimukset kehittyvät
IT-ympäristön työtehtävien osaamisvaatimuksissa on nähtävissä muutoksia. Useiden valmistajien valikoimista löytyy tietoliikennelaitteita, kuten reitittimiä ja palomuureja, virtuaalikoneina asennettavina versioina. Tietoverkkojen hallinta ja konfigurointi muuttuvat ajan myötä ohjelmistopohjaisiksi. Palveluiden hallinta sekä ohjelmointi ja skriptaus ovat taitoja, joita myös verkkotekniikan ammattilaiset tulevat tarvitsemaan.
Toisaalta esimerkiksi Linux-käyttöjärjestelmä sisältää monipuoliset verkko-ominaisuudet. Unix-pohjaisiin käyttöjärjestelmiin voidaan asentaa reititysohjelmistoja. Palvelun toteuttava virtuaalikone voi sisältää edistyneitä verkko-ominaisuuksia. Verkkotekniikka voi näin olla myös osa palveluja toteuttavien työtehtäviä.
Jatkokehitysaiheita
IT-tekniikan osa-alueita yhdistävän oppimisympäristön kehitystyö poiki runsaasti jatkokehitysaiheita. Pilvipalvelumalliin siirtyminen on tärkeä mutta haastava kokonaisuus. Pilvipalveluna toteutettu ympäristö tarjoaisi joustavammat mahdollisuudet ympäristön resurssien varaamiselle sekä käytölle. Lisäksi pilvipalvelu itsessään on tärkeä oppimisalue.
Ympäristön tekninen toteutus on vain osa oppimisympäristöä. Oppimisen tukeminen ja oppimateriaalin tuottaminen ovat oleellisia kehitettäviä alueita. Voisiko työnantajien hankkimien koulutuksien vaikuttavuutta kehittää orkesterimuusikon työtapaa soveltamalla? Orkesterimuusikoiden työ on satojen vuosien ajan ollut syklimäistä: itsenäistä harjoittelua, yhteisharjoituksia ja lopulta harjoitellun ohjelmiston esittämistä. IT-oppimisympäristö mahdollistaa itsenäisen ja ryhmässä tapahtuvan oppimisen. Käänteisen opetuksen ja oppimisen soveltaminen ympäristössä voisi olla mielenkiintoinen tutkimusaihe.
Lähde
Takkinen, H. (2022). IT-alan oppimis- ja testausympäristön kehittäminen (Opinnäytetyö, Turun ammattikorkeakoulu). Theseus. https://urn.fi/ URN:NBN:fi:amk-202205139209