Kommunikaatio — aikamme Akilleen kantapää
Monesti kuvitellaan, että IT-työ on harmaata, yksinäistä nurkassa kyhjöttämistä ja puurtamista erilaisten tietoteknisten laitteiden ja järjestelmien parissa. Ohessa pohdintaa siitä, kuinka väärässä tuo alkuperäinen väite voikaan olla.
Turun ammattikorkeakoulun keväiseen opinnäytetöiden antimiin kuuluu työ, joka käsittelee teknisen asiantuntijan roolia työyhteisössä. Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön tekijä kertoo päivittäin tehtävistään IT:n saralla. Kirjoittaja mainitsee tehtävien skaalaansa kuuluvan mm. IT-järjestelmien suunnittelu- ja dokumentointitehtävät, sekä lähituen yrityksen henkilöstölle. Työssä kuvataan viikkojen etenemistä erilaisten teemojen parissa:
- alustus
- perehdytys sovelluskehitykseen
- rutiinit
- sovelluskehityksen tiketit
- yhteisöllisyys
- kommunikaatio
- valmistautuminen integraatioon
- integraation aloitus ja vaikutus yritykseen
- laitteiden luovutuksen aloitus
- integraatioprojektin seuranta
Listauksesta voikin huomata hyvin äkkiä, että työn kulkua puidaan teknisen kulman lisäksi myös monelta muulta kantilta. Yhteisöllisyys ja kommunikaatio nousevat varmasti useammalle silmiin aiheuttaen hämmennystä — eiväthän nämä liity suoranaisesti tekniseen työhön?
Perehdytäänpäs siis hieman näihin kahteen. Ihminen tekee, ja on aina tehnyt, paljon tiimityötä. Teknologia mahdollistaa sen, että voimme toimia yksin yhteisönä. Olemme osa työyhteisöä, vaikka emme fyysisesti olisikaan kaikki paikalla. Yhteisöllisyyden vaaliminen herättää siis luonnollisesti kysymyksiä aikana, jolloin vietämme enemmissä määrin työpäiviä kotikonttorilta käsin. Havaittavissa on myös fakta siitä, että osassa työyhteisöistä kommunikaatio on ottanut särön ja siitä on etätyömaailmassa muuttunut massiivinen rikkinäinen puhelin.
Näihin kahteen seikkaan tulisikin siis kiinnittää erityistä huomiota työyhteisöissä, sillä tulemme toimimaan nykyisellä tavalla varmasti pitkälle tulevaisuuteen ja uuteen malliin totuttelu vie aikansa. Sopivaa on siis perehtyä ajoissa. Teknisen asiantuntijan rooli työyhteisössä -opinnäytetyö avartaa tätä seikkaa hyvin tehokkaasti.
Yhteisöllisyys ja yhteenkuuluvuuden tunne on tärkeä osa ammatti-identiteettiämme. Tämä korostuu aikana, jolloin olemme pääosin yhteydessä toisiimme vain tietokoneiden sekä kännyköiden välityksellä. Tiimitovereita näkee satunnaisesti toimistolla, mutta suurin osa kommunikaatiosta tapahtuu digitalisaation mahdollistamien keinojen avulla. Työelämän hektisyydestä johtuen informaatiotulva on aktiivisessa työssä lähes väistämätön. Liiallinen tarpeeton viestintä aiheuttaakin työntekijöiden välillä kitkaa ajoittain.
Tavoittamisen vaikeus
Jokainen meistä on varmasti toimistolla ollessaan käynyt pyytämässä apua vieressä työnsä touhuun uppoutuneelta kollegalta, joka huomiosi saatuaan kääntyy puoleesi ja tarjoutuu auttamaan sinua ongelmasi parissa. Etäaikana tällaisia mahdollisuuksia tulee huomattavasti vähemmän. Tarve projektipäällikön hyväksynnälle täytyy saada hankittua nyt muutoin kuin toimistolla kahvikupposen äärellä. Moni miettii tässä kohtaa, mikä on sopivin tapa lähestyä. Laitanko sähköpostin? Vai laitanko suoraan viestittimellä kuten Slack tai Teams viestiä siitä, että apuja ja mielipidettä kaivataan? Joku päätyy soittamaan Teamsissa, vaikka päällikön tilastatus viestii tulipunaisuudellaan ”älä häiritse”. Tästä johtuen tämä onkin vaihtoehdoista tahdittomin ja aiheuttaa tavoittelemassasi henkilössä todennäköisesti tarpeetonta närää.
Jotenkin tavoittelemasi henkilö pitäisi kuitenkin saada kiinni. Tässä vaiheessa kannattaa paneutua tarpeeseen: onko kyseinen henkilö varmasti välttämättömässä asemassa kommentoinnin suhteen? Entä jos odottaisinkin loppuviikkoon, kun meillä on tästä tilanteesta statuspalaveri?
Informaation tulisikin saavuttaa sitä koskevat henkilöt juuri oikealla hetkellä. Mieluiten kuitenkin aikaisemmin, kuin silloin kun on jo liian myöhäistä. Tämä lisää arvostusta tiimitoveria kohtaan, sillä tieto siitä, että hän välittää ja investoi aktiivisesti tiimiin edistää työryhmän dynamiikkaa.
Kirjoittajan työssään esille tuomat teemat ovatkin hyvin universaaleja. IT-työ näyttäisi myös, muiden alojen tavoin, rakentavan jalustan hyvin vahvasti tiimityön yhteisöllisyyden ja kommunikaation ympärille — vai miten on?
Opinnäytetyö Harvonen, Sara, 2022: Teknisen asiantuntijan rooli työyhteisössä. Opinnäytetyö (AMK), tietojenkäsittely, Turun ammattikorkeakoulu.