Laadunhallinta ICT-alalla – miksi sitä tarvitaan?
Jatkuvasti laajentuvan ja kehittyvän ICT-alan toiminnassa laadunhallinnalla on yhä keskeisempi rooli ja merkitys. Laadunhallinnallisten prosessien puutteet voivat aiheuttaa paljon ongelmia, jotka voivat suoraan vaikuttaa organisaation kilpailukykyyn sekä aiheuttaa lisäkustannuksia organisaatiolle.
Laadunhallinnalla on keskeinen rooli ICT-alan yritysten toiminnassa. Erityisesti ison skaalan projekteissa, joissa kehitystyö voi jatkua useita vuosia, on erityisen tärkeää, että laadunhallinta sekä siihen sisältyvät prosessit ovat kattavia ja tarkoin määriteltyjä. Pitkäaikaisissa projekteissa saattaa vaihtua niin projektin jäsenet kuin projektipäällikötkin, jolloin esimerkiksi dokumentointi on elintärkeää projektin sulavalle etenemiselle.
Tässä artikkelissa käsitellään laadunhallinnan ongelmien vaikutusta yrityksen toimintaan. Artikkeli pohjautuu ICT-projektitoimisto TheFirmalle tehtyyn laadunhallinnan selvitykseen. Selvityksen tarkoituksena oli löytää syitä TheFirman projektien viivästyksille ja dokumentaation haasteille sekä selvittää TheFirman laadunhallintaa. Löydettyihin ongelmakohtiin pyrittiin tekemään parannusehdotuksia, joita TheFirmassa voidaan soveltaa laadunhallinnan kehittämiseksi. Laadunhallinnan selvitys toteutettiin haastattelujen ja havaintojen pohjalta.
Laadunhallinta
- Laadunhallinta = käytännöt ja prosessit, joilla pyritään takaamaan ja valvomaan tuotteen tai palvelun laatua pohjautuen niihin kriteereihin, joilla laatu määritellään. (The Investopedia Team, 2024.)
- Laadunvarmistus = prosessi, joka määrittää vaatimukset ja kriteerit laadun ylläpitämiseksi. Laadunvarmistus on luonteeltaan ennaltaehkäisevää. Laadunvarmistusta on esimerkiksi dokumentointi. (Gillis, 2019.)
- Laadunvalvonta = prosessi, jolla pyritään testaamaan ja mittaamaan, vastaako jokin tuote tai palvelu laatukriteereitä. Laadunvalvontaa on esimerkiksi testaus (Simplilearn, 2023.)
TheFirman laadunhallinnan selvitys
TheFirman laadunhallinnassa ilmeni useita haasteita. Näitä olivat esimerkiksi TheFirman laatuvaatimusten puute, projektien viivästyminen sekä dokumentaatioiden puutteet. Selvityksessä havaittiin, että theFirmassa monet haasteet syntyivät opiskelijoiden toiminnasta, eikä niinkään TheFirman käytännöistä.
Selvityksen parannusehdotuksissa keskityttiin siihen, miten haasteita ja niihin vaikuttavia tekijöitä voitaisiin ratkoa. Esimerkiksi todettiin, että projektien viivästymiseen voi olla helpompi puuttua, jos projekteilta vaaditaan vastaisuudessa tarkemmin määritellyt aikataulut sekä suunnitellusta että toteutuneesta aikataulusta.
Laadunhallinnan ongelmien mahdolliset vaikutukset
Laadunhallinnan ongelmilla voi olla radikaaleja vaikutuksia yrityksen toimintaan ja sen kilpailukykyyn. Jos laadunhallinnallisia ongelmia ei ratkaista, ongelmat voivat aiheuttaa merkittäviä lisäkustannuksia. Tämä korostuu erityisesti isoissa ICT-alan yrityksissä, joissa työntekijä saattaa siirtyä hetkellisesti toiseen projektiin lisäresurssien tarpeen vuoksi.
Laadunhallinnan heikkous voi vaikuttaa siihen, että esimerkiksi dokumentaatio ei anna riittävästi tietoa projektissa toimimiseen, jolloin työntekijöiden perehdytykseen kuluu aikaa. Pitkittyessään tämä viivästyttää projekteja. Heikosti dokumentoidussa projektissa työntekijöiden ymmärrys projektista ja esimerkiksi kehitettävästä ohjelmistosta on puutteellista. Huono dokumentointi voi myös heikentää koodin laatua.
Jos kehitettävää ohjelmistoa ei testata riittävästi, voi syntyä tilanteita, joissa se ei toimi toivotulla tavalla. Pahimmassa tapauksessa ohjelmisto päätyy tuotantoon, vaikka siinä on toiminnallisia virheitä. Tällaisten ongelmien korjaaminen voi olla erittäin vaativa ja kallis prosessi, joka lisää kustannuksia sekä viivästyttää projektin valmistumista.
Lähteet
Pöllänen, J. 2024. TheFirman laadunhallinnan selvitys – Theseus, Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyö.
The Investopedia Team, Investopedia, 2024, Quality Management: Definition Plus Example, Viitattu 27.5.2024 https://www.investopedia.com/terms/q/quality-management.asp
Gillis, Alexander S., TechTarget, 2019, What is Quality Assurance?, Viitattu 28.5.2024 https://www.techtarget.com/searchsoftwarequality/definition/quality-assurance
Simplilearn, Simplilearn, 2024, What is Quality Control (QC)?, Viitattu 28.5.2024 https://www.simplilearn.com/what-is-quality-control-article