Mobiilisovelluksen testausmenetelmät – Laatuvakuutus lääkärin määräyksellä

24.11.2023

Mobiilisovellusten käyttäjät ovat hyvin kriittinen kohderyhmä, joka lataa uusia sovelluksia hetken mielijohteesta mutta poistaa sovelluksen laitteeltaan yhtä helpolla, mikäli käyttökokemus ei vastaakaan odotuksia. Mobiililaitteiden kirjo on laaja ja monipuolinen, mikä tekee sovellusten testaamisesta kirurgintarkkaa työtä.

Mobiililaitteiden monimuotoisuus

Menestyksekkään mobiilisovelluksen tarkoituksena on tavoittaa mahdollisimman laaja käyttäjäkunta. Laajan käyttäjäkunnan tavoitteleminen mobiilisovellusten maailmassa tarkoittaa sovelluksen sovittamista toimimaan satojen erilaisten laitekokoonpanojen kanssa yhteen. Osa mobiililaitteiden käyttäjistä ovat vannoutuneita Apple-faneja, joiden käytöstä löytyy pelkästään IOS-käyttöjärjestelmällä varustettuja laitteita älypuhelimesta tabletteihin sekä älykelloihin. Perheen sisällä saattaa tosin löytyä lasten käytöstä jo muutamaa vuotta vanhemmat laitteet, jotka ovat väistyneet käytöstä uudempien mallien löytäessä tiensä vanhempien käyttöön. Tässä kohtaa tulee siis jo ottaa huomioon, että testattava sovellus toimii sekä eri kokoisilla ruuduilla että käyttöjärjestelmän vanhemmalla ja uudemmalla painoksella tasalaatuisesti.

Monimuotoisten laitteiden yhteensopivuuden testaaminen muuttuu huomattavasti monimutkaisemmaksi, kun alamme tarkastelemaan Android-käyttöjärjestelmää käyttäviä laitteita. Android-käyttöjärjestelmä perustuu avoimeen lähdekoodiin, joka tässä yhteydessä tarkoittaa sitä, että lukuisat mobiililaitteita valmistavat yhtiöt ovat valinneet laitteidensa käyttöjärjestelmäksi Androidin ja muokanneet siitä tarkoitusperiinsä ja tyyliinsä sopivaksi. Lukuisten laitevalmistajien lukemattomat laitemallistot, käyttöjärjestelmät, käyttöjärjestelmien versiot ja komponentit muodostavat valtavan määrän laitekokoonpanoja, joiden testaaminen on mahdoton tehtävä ilman tarkkaa suunnitelmaa sekä testiautomaatiota.

Automaation ja manuaalisen työn herkkä tasapaino

Palkkakustannukset ovat suuri kuluerä mobiilisovelluksen kehitystyössä, jota pyritään minimoimaan automatisoimalla mahdollisimman monia manuaalisia työvaiheita. Mobiilisovelluksen testauksessa tähän on olemassa monia työkaluja, joiden avulla testaajan arvokasta työaikaa pystyy säästämään. Pilvipalvelun päälle rakennettuja automaatiotyökaluja on tarjolla runsaasti ja näiden palveluntarjoajien tarkoituksena on tarjota testaajalle ympäristö, jossa testaaja pystyy valitsemaan itselleen kaikki laitekokoonpanot virtuaalisena versiona, jotta testaajan ei tarvitse ostaa kahtasataa eri mobiililaitetta ja säätää jokaista laitetta yhteensopivuustestejä varten. Huomaamattomat virheet lähdekoodissa on myös mahdollista kalastaa esille suorittamalla automaattisia testisarjoja sovellukselle aina kun uusia ominaisuuksia liitetään osaksi tuotantoon etenevää versiota sovelluksesta. Mobiilisovellusten testaamisessa kuitenkin yksi isoimmista teemoista on edelleen käyttökokemus, jota pystyy automaattisin keinoin testaamaan ainoastaan tiettyyn pisteeseen saakka. Oikean testikäyttäjän mielipide on siis edelleen tärkeä virtaviivaisen ja sulavan kokemuksen saavuttamiseksi.

Käyttäjäkunnan osallistaminen projektiin

Sovellusprojektin viimeisimpinä vaiheina sovelluksesta luodaan lähes valmis versio, jota kutsutaan ensiksi Alpha-versioksi, joka sisältää vielä joitain teknisiä vikoja, mutta tärkeimmät toiminnallisuudet ovat toiminnassa. Testikäyttäjien joukko päästetään kokeilemaan sovellusta ja raportoimaan löytämiään vikoja, joiden perusteella saadaan luotua valmiimpi Beta-versio, joka on jo hyvin lähellä lopullista tuotetta.

Useat videopelejä tuottavat yhtiöt ovat luoneet Beta-testauksesta itselleen nerokkaan markkinointikeinon, jossa samalla osallistetaan tulevia asiakkaita mukaan testauksen viimeiseen vaiheeseen, jotta saadaan näkyvyyttä julkaistavalle tuotteelle. Toimittajille, sosiaalisen median vaikuttajille sekä ihan tavallisille pelaajille jaetaan rajoitetusti pääsyoikeus Beta-versioon, sillä ehdolla että tämä käyttäjäkunta kertoo kokeilun aikana löytämistään virheistä ja tarjoaa kehitysehdotuksia lopullista versiota varten. Tällä tavoin saadaan niin sanotusti kaksi kärpästä yhdellä iskulla, eli löydetään tuoreiden silmäparien havaitsemat virheet testauskierroksella sekä sana alkaa leviämään ennen uuden pelin julkaisemista. Uskon että tästä mallista olisi hyvä ottaa oppia peliyhtiöiltä ja soveltaa sitä testausprosesseihin vielä laaja-alaisemminkin.

Lähteet:

Nordman, N. 2023. Mobiilisovelluksen testausmenetelmät — Theseus, Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyö

Artikkelikuvan tekijä Vectorjuice sivustolla Freepik