Selkeyttä sosiaali- ja terveydenhuollon teknologiaratkaisujen kartoitukseen ja arviointiin

28.05.2025

Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin soveltuvien teknologiaratkaisujen tarjonta kasvaa jatkuvasti, mutta tieto markkinoilla olevista ratkaisuista on hajanaista, mikä vaikeuttaa soveltuvien ratkaisujen löytämistä ja arviointia. Uusi kehitetty toimintamalli tarjoaa rakenteen, jonka avulla erityisesti julkiselle sektorille voidaan löytää parhaiten soveltuvat ratkaisut ja tehdä perusteltuja päätöksiä jatkotoimenpiteistä.

Toimintamalli teknologiaratkaisujen kartoitukseen ja arviointiin

Toimintamalli kehitettiin vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin saada kattavaa tietoa omiin palveluihin soveltuvista teknologiaratkaisuista. Asiantuntijoille oli tarpeena kehittää työkalu, joka mahdollistaa markkinatiedon keruun systemaattisesti ja teknologiaratkaisujen arvioinnin eri käyttötapauksiin.

Kehitetty toimintamalli kokoaa markkinakatsauksen ja arvioinnin nelivaiheiseksi kokonaisuudeksi:

  • Asiakastarpeen ja käyttötapauksen määrittely sekä rajaus
  • Tietolähteiden valinta ja markkinatiedon keruu
  • Teknologiaratkaisujen arviointi geneeristen ja modulaaristen mittareiden avulla
  • Tulosten dokumentointi ja raportointi.

Mallin suunnittelussa hyödynnettiin palvelumuotoilun ja tuotteistamisen menetelmiä. Teknologiaratkaisujen arviointia varten kehitettiin 10 mittaria sisältävä arviointimittaristo, joka on muokattavissa eri asiakastarpeisiin soveltuvaksi.

Geneeriset ja modulaariset mittarit

Teknologiaratkaisujen arviointiin kehitetyt mittarit on jaettu geneerisiin ja modulaarisiin mittareihin.

Geneerisiä mittareita voidaan hyödyntää asiakastapauksesta ja markkinakatsauksen kohteesta riippumatta. Esimerkkinä geneerisistä mittareista on teknologiaratkaisun kypsyystaso, jossa yhtenä arviointikohteena on ratkaisun markkinoillaoloaika.

Modulaariset mittarit on aina muokattava vastaamaan asiakastapausta ja kartoituksen kohdetta. Esimerkkinä modulaarisista mittareista on ominaisuuksien arviointi, jossa arvioidaan esimerkiksi minkä toimittajan ratkaisusta löytyy valmiiksi eniten asiakkaan priorisoimia ominaisuuksia.

Mittareihin on myös mahdollisuus asettaa painoarvo, jotta arvioinnin tuloksessa voidaan korostaa asiakkaalle tärkeimpiä elementtejä.

Pilotointi osoitti mallin toimivuuden

Toimintamalli pilotoitiin asiakkaan ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen käyttötapauksessa.

Malli osoittautui toimivaksi tilanteessa, jossa asiakas oli tunnistanut tarpeen, mutta ei ollut vielä tarkemmin määritellyt tarpeeseen soveltuvaa ratkaisua.

Toimintamallin vaiheistettu rakenne helpotti vaihtoehtojen kartoitusta ja käytetyt arviointimittarit tekivät tuloksista läpinäkyviä. Lopputulos tuki asiakkaan valmistautumista jatkotoimenpiteisiin.

Työväline asiantuntijoille

Toimintamalli tarjoaa asiantuntijoille työkalun markkinatiedon jäsentämiseen ja teknologiaratkaisujen arviointiin, mikä säästää aikaa ja toimii myös ennakoivasti mahdollistaen asiakastarpeiden ennakoinnin.

Tukea asiakasorganisaatioille

Asiakasorganisaatioille malli tarjoaa johdonmukaisen tavan kartoittaa teknologiaratkaisuja tiettyyn käyttötapaukseen, myös silloin kuin varsinainen hankinta ei ole ajankohtainen.

Markkinatiedon systemaattinen kerääminen tukee tietoon perustuvaa päätöksentekoa ja jatkotoimenpiteiden suunnittelua.

Lähteet

Merenluoto, K. 2025. Toimintamalli teknologiaratkaisujen markkinakatsaukseen ja arviointiin – Tuotteistamisen ja palvelumuotoilun menetelmin. Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyö.

Artikkelikuva: ChatGPT Sora. 2025. https://sora.chatgpt.com/.