Tekoälyn tulevaisuus sosiaalisessa mediassa

13.05.2024

Puhuttaessa tekoälyn tulevaisuudesta on ensin mietittävä nykyhetken tilannetta. Tällä hetkellä tekoälyä käytetään jo sisällöntuotannossa, sisällön kuratoinnissa ja analytiikassa sekä monissa muissa sovelluksissa. Tekoäly on todennäköisesti tehokkaimmillaan sisällön kuratoinnissa ja käyttäjäkäyttäytymisen analysoinnissa, mikä auttaa ymmärtämään kohdeyleisöä paremmin ja markkinoimaan tuotteita tehokkaammin.

Personoinnit, kuten tekoälyn tuottamat suositukset, ovat jo yleistyneet. Personointi on todennäköisesti suurin tekoälyn käyttökohde tällä hetkellä esimerkiksi verkkokaupoissa, mainoksissa ja uutiskirjeissä. Tiettyihin henkilöihin kohdistettu kuratoitu sisältö tekee markkinoinnista huomattavasti tehokkaampaa, mutta se on erittäin työlästä, jos se tehdään manuaalisesti. Usein manuaalisen työn vähentäminen tai poistaminen johtaa tekoälyn tai automaatioiden käyttämiseen.

Tekoälyn ohjaama personointi

Tekoälyn yleistyessä nousee esiin uudenlaisia personointityyppejä. Esimerkiksi Spotify lisäsi uuden ominaisuuden nimeltä ”AI-soittolista”, jossa käyttäjät voivat kirjoittaa joukon ohjeita soittolistan luomisen aikana. Spotify täyttää automaattisesti soittolistan kappaleilla, jotka se katsoo sopivan ohjeisiin. (Spotify, 2024).

Tällaiset sovellukset yleistyvät, kun tekoälyteknologia kypsyy ja muuttuu vähemmän hankalaksi käyttää ja erikoistuneemmaksi tietynlaisille käyttötarpeille. Erityyppiset tekoälytyökalut tekevät tekoälyn integroinnin helpommaksi pienemmille ja vähemmän teknisille yrityksille, mikä tekee tekoälyn tuottamasta personoinnista yhä yleisempää.

Tekoälyn tuottama sisältö

Suurin osa sosiaalisen median sisällöstä on tällä hetkellä ihmisen tuottamaa, mutta tämä voi muuttua melko nopeasti. Tekoälyohjelmistojen yleistymisen ja kehittymisen myötä sisällöntuotanto tulee aina vain helpommaksi ja kustannustehokkaammaksi. Miksi maksaa ihmisille tekstin kirjoittamisesta tai kuvan tekemisestä, jos sen pystyy tekemään tekoälyllä parissa minuutissa?

Tekoäly voi myös noudattaa annettuja ohjeita paremmin. Hakukoneoptimoinnissa on suuri merkitys erilaisten avainsanojen määrillä ja muodoilla, joiden takia merkittäviä parametrejä on kymmeniä. Täydellisesti hakukoneoptimoidun tekstin tuottaminen on ihmiselle lähestulkoon mahdotonta, mutta tulevaisuuden tekoälylle ei.

Tällä hetkellä tekoäly pystyy melko helposti tuottamaan noin 70–90 prosenttisesti hakukoneoptimoitua tekstiä, joka ottaa huomioon kymmeniä eri parametrejä. Tulevaisuudessa tekoäly todennäköisesti pystyisi tuottamaan 90–100 prosenttisesti hakukoneoptimoitua tekstiä, joka kattaisi kaikki parametrit ja rajat lähestulkoon täydellisesti.

Tekoäly vs. työntekijät

Jo tällä hetkellä tekoäly on vienyt paljon eri alojen työpaikkoja. Esimerkiksi chat botit, tekoälyllä toimivat asiakaspalvelijat ja mainostuksessa käytetyt tekoälytyökalut ovat vähentäneet tarvittavien työntekijöiden määrää. Tulevaisuuden näkymät työntekijöille, jotka tekevät yksinkertaisia IT-alan töitä tai esimerkiksi asiakaspalvelua muilla aloilla, eivät ole hyvät. Tekoäly tulee todennäköisesti kattamaan suuren osan asiakaspalvelusta tulevaisuudessa.

Toisaalta tekoäly antaa myös mahdollisuuksia työntekijöille kehittyä uusiin töihin ja kehittää nykyisiä töitään vähemmän rasittaviksi ja sujuvammiksi. Optimistina voisi myös ajatella, että tekniikan kehittyessä ihmiset joutuisivat tekemään vähemmän töitä, jos teknologia pyörittäisi itse maailmaa. Tämä kyllä harvoin on totta.

Lähteet

Spotify, 2024. Spotify Premium Users Can Now Turn Any Idea Into a Personalized Playlist With AI Playlist in Beta. [Online]

Opinnäytetyö Theseus-tietokannassa

Artikkelikuva: Juuso Lehtimäki