Terveydenhuollon opiskelijoiden ehkäisyneuvontaosaamisen kehittäminen

18.01.2024

Kaikilla on oikeus ehkäisyneuvonnan ja –palveluiden saamiseen. Vastuullisen raskauden ja seksitautien ehkäisyn perusedellytys on muun muassa terveydenhuollon ammattilaisen jakama asianmukainen tieto eri ehkäisymenetelmistä sekä yksilöllisesti sopivimman ehkäisymenetelmän saatavuus. Ehkäisyneuvontapalveluiden monipuolisuus ja helppo saatavuus ovat tärkeitä tekijöitä, jotka edistävät yksilöiden mahdollisuuksia huolehtia omasta seksuaaliterveydestään ja valita itselleen sopiva ehkäisymenetelmä.

Nykypäivänä tietoa on saatavilla runsaasti internetin eri lähteistä, jolloin tiedon kriittinen arvioiminen on haastavaa, mikä voi lisätä ehkäisyyn liittyviä vääriä uskomuksia. Tämä luo myös haasteita terveydenhuollolle, korostaen luotettavan ehkäisyneuvonnan merkitystä. Ehkäisyneuvonta on tärkeä osa terveydenhuollon ammattilaisen työtä ja on osa potilaan kokonaisvaltaista hoitoa. Terveydenhuollon opiskelijat tarvitsevat hyvät valmiudet ehkäisyneuvontaan, jotta he voivat tarjota potilaille oikeaa ja ajankohtaista tietoa. Opiskelijoiden ehkäisyneuvontaosaaminen on tärkeää myös siksi, että se edistää potilaan itsemääräämisoikeutta. 

Koulutuksen merkitys terveydenhuoltoalan opiskelijoille 

Terveydenhuollon opiskelijoiden kattava koulutus ehkäisyneuvontaan liittyen on olennainen osa heidän ammatillista kehitystään. Laadukkaan koulutuksen avulla opiskelijat oppivat tunnistamaan erilaiset ehkäisymenetelmät, ymmärtämään niiden käyttöön liittyvät hyödyt ja riskit sekä kehittämään taitojaan neuvontatilanteissa. Hyvän koulutuksen myötä opiskelijat saavat myös käsityksen eri ikäryhmien tarpeista ja haasteista, mikä auttaa heitä tarjoamaan yksilöllistä ja kulttuurisensitiivistä neuvontaa potilailleen.  

Opiskelijoiden osaamista tuettiin tuottamalla Turun ammattikorkeakoululle luotettava ja laadukas oppimistehtävä toiminnallisena opinnäytetyönä (AMK). Oppimistehtävä tarjoaa keskeisen välineen ja menetelmän uuden tiedon oppimiselle, samalla motivoiden opiskelijaa sekä herättämällä kiinnostuksen aiheeseen. Tehtävä koostuu raskauden ja seksitautien ehkäisyyn liittyvistä kysymyksistä. Oppimistehtävä tukee opiskelijan itsenäistä opiskelua ja sen joustavuus mahdollistaa jokaisen opiskelijan etenemisen omassa tahdissaan.  

Varmuutta käytännön harjoittelusta

Ehkäisyneuvonnan osaamisen kehittäminen vaatii teoriatiedon hallitsemisen lisäksi käytännön harjoittelua. Käytännön harjoittelun voi toteuttaa simulaatioharjoituksin tai antamalla opiskelijoille mahdollisuuden osallistua ehkäisyneuvontaan terveydenhuollon ammattilaisten ohjauksessa. Käytännön harjoittelu auttaa opiskelijaa kehittämään taitojaan viestinnässä, empatiassa sekä kulttuurisensitiivisyydessä, samalla luoden pohjan ammatilliselle itsevarmuudelle ja kyvylle tarjota laadukasta ja ajankohtaista ehkäisyneuvontaa erilaisille potilaille.  

Jatkuva oppiminen ja ammatillinen kehittyminen 

Terveydenhuollon opiskelijoiden ehkäisyneuvontaosaamista voidaan kehittää monin tavoin. Yksi tärkeimmistä keinoista on ehkäisyneuvontaan liittyvän opetuksen lisääminen terveydenhuollon koulutusohjelmissa. Opetuksen tulisi olla kattavaa ja monipuolista, ja sen tulisi antaa opiskelijoille valmiudet tarjota yksilöllistä ja ammatillisesti korkeatasoista ehkäisyneuvontaa.  

Osaamisen kehittyminen ehkäisyneuvonnassa ei kuitenkaan pääty koulutusvaiheeseen. Jatkuva oppiminen ja ammatillinen kehittyminen ovat keskeisiä tekijöitä, jotka auttavat opiskelijoita pysymään ajan tasalla uusimmista tutkimuksista, hoitosuosituksista ja teknologian edistysaskelista. Osallistuminen jatkokoulutukseen, seminaareihin ja työpajoihin antaa opiskelijalle mahdollisuuden laajentaa tietämystään sekä päivittää taitojaan, mikä puolestaan lisää heidän kykyään tarjota laadukasta ehkäisyneuvontaa potilailleen. 

Ehkäisyneuvonta on tärkeä osa terveydenhuollon ammattilaisen työtä. Oppimistehtävän tarkoituksena on tukea ja ylläpitää opiskelijan ehkäisyneuvontaosaamista. Lisäksi sen avulla terveydenhuollon opiskelijat ja ammattilaiset voivat kartoittaa omaa osaamistaan raskauden ja seksitautien ehkäisystä.  

Lähteet:

Duodecim. 2016. Uusi Käypä hoito -suositus Raskauden ehkäisystä: Raskauden ehkäisyyn liittyy edelleen paljon vääriä uskomuksia. Viitattu 1.10.2023. 
https://www.duodecim.fi/2015/11/17/uusi-kaypa-hoito-suositus-raskauden-ehkaisysta-raskauden-ehkaisyyn-liittyy-edelleen-paljon-vaaria-uskomuksia/ 

ETENE. 2011. Sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta. ETENE-julkaisuja 32. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö, 5-7. Viitattu 3.10.2023. 
https://etene.fi/documents/66861912/66865169/ETENE-julkaisuja+32+Sosiaali-+ja+terveysalan+eettinen+perusta.pdf/13c517e8-6644-4fa5-8c5f-193cfdce9841/ETENE-julkaisuja+32+Sosiaali-+ja+terveysalan+eettinen+perusta.pdf?t=1439805553000 

Klemetti, R. & Raussi-Lehto, E. 2016. Edistä, ehkäise, vaikuta – seksuaali- ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 2014-2020. Terveyden ja hyvinvoinninlaitos. Viitattu 18.11.2023.   
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/116162/THL_OPAS33_VERKKO9.3.2016.pdf?sequence=3&isAllowed=y   

STM – Sosiaali- ja terveysministeriö. 2022. Seksuaaliterveyden edistäminen. Viitattu 1.12.2023.  
https://stm.fi/seksuaaliterveys   

THL – Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 2023. Ehkäisy- ja seksuaaliterveyspalvelut. Viitattu 23.11.2023. https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/sote-palvelut/ehkaisy-ja-seksuaaliterveyspalvelut   

THL – Terveyden ja hyvinvoinninlaitos. 2021. Kulttuurisensitiivinen työote. Viitattu 22.12.2023 https://thl.fi/fi/web/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/tyon-tueksi/hyvia-kaytantoja/kulttuurisensitiivinen-tyoote