Opetuslaboratorion optimointi Itävallassa – Kaksoistutkintovuoden huomiot kehitysehdotuksiksi
Vaihtovuosi Itävallassa avasi tien opetuslaboratorion kehittämiseen ja tehostamiseen lean-periaatteiden ja -työkalujen avulla. Havainnot eroavaisuuksista opiskelijalaboratorioissa Turun ammattikorkeakoulun ja Kremsin IMC-ammattikorkeakoulun välillä johtivat lean-filosofian implementointisuunnitelman laatimiseen kaksoistutkintokoululle.
Miten Turun ammattikorkeakoulun bio- ja kemiantekniikan opiskelija päätyy Itävaltaan tehostamaan opiskelijalaboratoriota? Lyhyt vastaus on kaksoistutkintosopimus Turun ammattikorkeakoulun ja Itävallan Kremsin IMC-ammattikorkeakoulun välillä. Todellisuudessa vaihtovuoteen mahtui runsaasti mutkia ja käänteitä.
Kolmantena opiskeluvuotenani vuonna 2022 lähdin Itävallan Kremsiin vaihtovuodeksi opiskelemaan kaksoistutkintoa IMC:n ammattikorkeakoulussa. Opintolinjana oli lääketieteellinen ja farmaseuttinen bioteknologia, ja opiskelu sekä laboratorioympäristö erosivat merkittävästi tutusta ja turvallisesta Turun AMK:sta toimintatavasta. Jo ensimmäisestä opiskelijalaboratoriokerrasta alkaen aloin vertailla IMC:tä ja Turun AMK:ta opetusmenetelmiä ja -käytänteitä.
Eniten huomioni kiinnitti IMC:n opetuslaboratorioiden akateemisempi lähestymistapa. Laboratorioiden järjestys oli hieman sekava, erityisesti ympäristöön tottumattomalle uudelle opiskelijalle. Opetuksen painopisteet herättivät pohdintaa ja kysymyksiä, erityisesti kun niitä vertasi Turun AMK:n laboratorion lean-periaatteisiin ja -käytänteisiin. Yksi asia jäi näistä oppitunneista päällimmäisenä mieleen: kuinka laboratorioympäristöä voisi parantaa opiskelijan näkökulmasta.
Mitä eroja IMC:n opetuslaboratorioista jäi mieleen? Henkilökunta valmisteli kaikki tarvittavat materiaalit sekä laitteet valmiiksi ennen laboratoriotöitä. Jos kaikki materiaalit eivät olleet valmiina, opettajat etsivät niitä tunnin aikana opiskelijoille. Opiskelijat löysivät laboratorioista vain perustarvikkeet ja jos tarve oli vähänkin erikoisemmille välineille tai liuottimille, oli ensimmäisenä mentävä kysymään sijaintia opettajalta.
Opetustyyli oli selkeästi akateemisempi ja painopiste oli töiden suorittamisessa käytännön vaiheiden, kuten siivoamisen ja materiaalien valmistelemisen, sijaan. Siitä huolimatta laboratoriotunnit saattoivat venyä kahdeksan tunnin mittaisiksi, aivan kuten Turun AMK:ssa, jossa myös huoltotyöt ja materiaalien valmistelu olivat opiskelijoiden omalla vastuulla. Tämä herätti kysymyksen: miksi tunnit olivat yhtä pitkiä, vaikka IMC:ssä nämä tehtävät puuttuivat? Ja mihin tämä aika IMC:n laboratorioissa kului?
Lean-filosofia
Turun AMK:n laboratorioissa noudatetaan lean-periaatteita ja työkaluja, jotka ovat lähtöisin toisen maailmansodan ajan Japanista (Crawford 2016). Pääperiaate lean-filosofiassa on hukkien karsiminen tehokkuuden maksimoimiseksi sekä jatkuvan kehityksen ilmapiiri. Lean-filosofiaa hyödynnetään globaalisti monella eri toimialalla sekä eri työympäristöissä ja sen sovellettavuus on melkeinpä rajaton. (Crawford 2016.)
Laboratorioympäristöissä lean-työkalut toimivat tehokkuuden ja järjestyksen parantamisessa. Merkittävin lean-periaate ja -työkalu, joka aiheuttavat näin suuret eroavaisuudet opetuslaboratorioissa Turun AMK:n ja Kremsin IMC:n välillä, on lean 5S. Tämä menetelmä karsii odotteluaikoja ja virtaviivaistaa työskentelyä laboratorioissa. Itsenäisempi työskentely ja hyvä dokumentointikäytäntö ovat myös huomionarvoisia eroavaisuuksia opetuslaitosten välillä.
Keskustelut IMC:n Lääketieteellisen ja farmaseuttisen bioteknologia -linjan ohjelmavastaavan kanssa johtivat lopulta opinnäytetyön tekemiseen heille. IMC oli tietoinen opiskelijalaboratorioidensa ongelma kohdista ja halusi kehittää niitä leanin kautta enemmän opiskelija- ja resurssiystävällisemmiksi. Nykytilanteen kartoituksen jälkeen kehitysehdotuksiksi muodostui lean 5S -työkalun, hyvien dokumentointikäytänteiden sekä Kaizen ja Kanban -periaatteiden käyttöönotto opetuslaboratorioissa. Isoimman muutoksen näistä laboratorioihin tuo lean 5S. Metodin vaiheiden selventämisen avulla syntyi suunnitelma laboratorioiden optimointia varten. Tätä suunnitelmaa IMC voi käyttää pohjana tulevaisuudessa, kun ehdotuksia aletaan toteuttaa laboratorioissa.
Lean 5S
Lean 5S -työkalu koostuu viidestä tai kuudesta vaiheesta ja sen tarkoituksena on parantaa ja ylläpitää tilan järjestelmällisyyttä. Vaiheet ovat sort, set in order, shine, standardize ja sustain, jotka kääntyvät suomeksi lajittele, järjestä, puhdista, vakiinnuta ja ylläpidä. Joissakin piireissä kuudentena vaiheena voi myös pitää tuvallisuutta eli safety sekä sen parantamista. (Hachemi 2019.)
Lean 5S vaiheet Kevin Hillin pharma-iq:n nettisivulle kirjoittaman “Everything you need to know about Lean Lab Practices” -artikkelin mukaan:
- Lajittele – Käy kaikki tilan tarvikkeet ja materiaalit läpi. Heitä pois rikkinäiset ja vanhentuneet asiat välittömästi. Merkitse tarpeettomat ja turhat asiat lapulla ja siirrä karanteenialueelle. Jos lapullisia tavaroita ei käytetä lajittelu vaiheen aikana, voi ne hävittää lajittelun jälkeen.
- Järjestä – Valitse parhaat mahdolliset paikat jäljelle jääneille tavaroille ja merkitse paikat visuaalisesti teippauksilla ja kylteillä. Teippaukset ja laput tulisi olla niin selkeitä, että tilassa uusi henkilö löytää kaiken ilman kysymistä.
- Puhdista – Siivoa tila ja välineistö perusteellisesti. Aseta standardi siisteydelle listojen ja kuvien avulla.
- Vakiinnuta – Luo prosesseja ja ohjeita ensimmäisen kolmen vaiheen ylläpitämiseksi. Seuraa ylläpitoa päivittäin, viikoittain ja kuukausittain tarkistuslistojen ja kokousten avulla.
- Ylläpidä – Järjestä koulutuksia ja kommunikoi selkeästi ylläpidosta kaikille tilassa työskenteleville, jotta asetetut prosessit pysyvät tulevaisuudessakin.
Miten tästä jatketaan?
Työn tarkoituksena oli tutkia kattavasti IMC:n opetuslaboratorioiden nykytilannetta ja antaa ehdotuksia sen parantamiseksi. IMC aikoo toteuttaa muutoksia laboratorioihin ja opetukseen ehdotusten pohjalta, hyödyntäen lean-periaatteita ja -työkaluja. Muutosten toteuttamiseen tarvitaan todennäköisesti opinnäytetyön tekijöitä ja merkittävää henkilökunnan tukea.
Siirtyminen lean-periaatteisiin pohjautuvaan laboratoriotoimintaan on hidas prosessi, joka vaatii runsaasti aikaa ja resursseja. Positiiviset vaikutukset, kuten laboratorioiden järjestelmällisyys ja oppilaiden itsenäisempi työskentely hukkien vähentämisen ansiosta, ovat suurempia kuin mahdolliset implementointivaiheen haasteet.
Lean-työkalujen käyttöönotto parantaa tehokkuutta, viestintää ja turvallisuutta sekä antaa IMC:stä valmistuville opiskelijoille kilpailuedun työmarkkinoilla.
Lähteet:
Korpela, C. 2024. Optimizing student laboratories through lean practices : comparative analysis of student laboratories based on a dual degree experience – Theseus, Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyö.
Crawford, M. 2016. 5 Lean Principles Every Engineer Should Know. Viitattu 1 syyskuuta 2024.
Hachemi, A. 2019. Lean-ajattelu bioprosessitekniikan laboratoriossa. Opinnäytetyö. Metropolia Ammattikorkeakoulu.
Jenner, E. 2020. Man Doing A Sample Test In The Laboratory. Kuva. Viitattu 1 joulukuuta 2024.
5S diagram s.a. Inspiraatio haettu osoitteesta https://www.5stoday.com/what-is-5s/. Viitattu 1 Joulukuuta 2024.