Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö – avain sujuvaan valmistumiseen?

23.06.2022

Ylen vuonna 2019 suorittaman tutkimuksen mukaan kolmannes kaikista ammattikorkeakoulun aloittaneista ei valmistu tavoiteajassa. ICT-aloilla vain noin puolet valmistuu 10 vuoden sisällä, sillä opiskelijat siirtyvät ennen valmistumista työelämään. Kyse ei ole vain siitä, että nuoren aikuiset jäävät ilman tutkintotodistusta, vaan valmistumattomuus on myös vakava ongelma ammattikorkeakouluille niiden rahoitusrakenteen vuoksi.

Päiväkirjamainen opinnäytetyö on vaihtoehto perinteiselle opinnäytetyölle

Opinnäytetöiden monipuolistumisen myötä, opiskelijalla on mahdollisuus valita itselleen sopivin toteutusmuoto perinteisen toiminnallisen tai tutkimuksellisen opinnäytetyön sijaan. Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö on opinnäytetyyppinä harvinainen ja sopiikin sellaisille opiskelijoille, jotka ovat päässeet jo oman alansa työtehtäviin.

Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö esiteltiin ensimmäisenä Haaga-Helian ammattikorkeakoulussa. Kotilan ja Lagstedtin (2015, s.153) mukaan käy usein niin, että opiskelija saa työharjoittelun kautta mahdollisuuden jäädä yritykseen töihin. Mahdollisuuden myötä työelämä nousee prioriteetiksi eikä aika ja energia opinnäytetyön tekemiseen enää riitä. Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö voi olla kuitenkin avain valmistumiseen.

Opinnäytetyömallin avulla opiskelijalla on mahdollisuus saada tutkintotodistus kirjoittamalla analyysia omasta työstään. Päiväkirjamalliin on olemassa esimerkkirakenne, mikä sisältää johdannon lisäksi nykytilanteen analyysin, päiväkirjaraportoinnin ja pohdinnan. Tähän mennessä valmiita päiväkirjamuotoisia töitä on vain kourallinen, joten mallien ja referenssien löytäminen kirjoittajalle on haastavaa.

Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö paperituotannon vuoromestarina

Kesäkuussa 2022 valmistuneessa päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössäni paperituotannon vuoromestarina keskitytään ammatillisen kasvun ja oman oppimisen analysointiin. Mallirakennetta soveltaen työstä on jätetty pois päivittäinen raportointi, sen sijaan pääasiallisina painopisteinä ovat päivittäiseen raportointiin pohjautuvat viikoittaiset raportit eri teemojen ympärillä.

Työhön on sisällytetty teoriaosuus paperinvalmistusprosessista helpottamaan vuoromestarin työnkuvan hahmottamista. Tämä osio myös todentaa kykyäni tuottaa perinteistä teknistä asiatekstiä. Lisäksi opinnäytetyössä peilataan oppimisen ja työnjohdon teoriaa sekä pohditaan, miten vuoromestarin työ tukee materiaali- ja prosessitekniikan insinööriopintoja.  

Opinnäytetyöstä saa juuri sen verran irti, mitä siihen on valmis antamaan.

Teemojen ympärille rakennettujen kappaleiden tarkoituksena on tuoda esiin tärkeitä elementtejä, jotka vaikuttavat työntekoon niin yksilön kuin organisaation tasolla. Yksi näistä teemoista on työturvallisuus tehdasympäristössä, minkä tärkeyttä ja sen mittaamiseen käytettäviä työkaluja käsitellään työn alussa. Eri aiheiden laajempi käsittely omissa kappaleissaan helpottaa yksittäisten tilanteiden havainnoimista viikkoraportoinnin edetessä.

Päiväkirjaopinnäytetyömalli kaipaa edelleen jatkokehittelyä

Opinnäytetyö on oppimisprosessi, jossa tavoitteena on kehittää asiantuntijuutta ja näyttää, että opiskelija osaa soveltaa oppimiaan taitoja. Työtehtävien kuvaamisen lisäksi syvempi analyysi ja oppimista tukevan teorian esittely on tähän asti jäänyt Haaga-Helian mallirakenteen mukaan kirjoitetuissa päiväkirjatöissä vähäiseksi.

Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön kirjoittaminen vaatii opiskelijalta motivaatiota ja halua kehittää työn toteutus vastaamaan omia tavoitteita. Koska kyseessä on yhä melko uusi ja harvinainen opinnäytetyömalli, opiskelijalla on mahdollisuus toimia edelläkävijänä ja vaikuttaa tulevaisuudessa tehtäviin samankaltaisiin töihin. Jokainen tällä mallilla tehty opinnäytetyö on arvokas opinnäytetyömallin kehityksen kannalta. Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö on myös loistava tilaisuus työnantajan näkökulmasta esitellä tarkemmin yrityksen työtehtäviä esimerkiksi tuleville työnhakijoille.

Päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä on potentiaalia auttaa opiskelijaa kehittymään omassa työssään ja tarjota mahdollisuus oppia erilaisista ongelmatilanteista teoreettisen viitekehyksen avulla. Opinnäytetyöstä saa juuri sen verran irti, mitä siihen on valmis antamaan. Pelkkä työtehtävien luettelu ei välttämättä kehitä omia työelämätaitoja, mutta kun niitä peilaa sopivassa tasapainossa teorian kanssa, päiväkirjatyössä on aineksia vaikka mihin.

Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö on myös loistava tilaisuus työnantajan näkökulmasta esitellä tarkemmin yrityksen työtehtäviä esimerkiksi tuleville työnhakijoille.

Linkki opinnäytetyöhön: https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022062119026

Lähdeluettelo

Härkönen, A. (2019.) Kolmannes ei valmistu korkeakoulusta 10 vuodessa, ja se on opinahjoille ongelma – ”En muista, että kukaan olisi kysellyt tutkinnon perään”. YLE. https://yle.fi/uutiset/3-11050423

Kotila, H.;& Lagstedt, A. (2015). 21 tapaa tehostaa korkeakouluopintoja. Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/132959/HH_21tapaa_verkkoversio.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Turun Ammattikorkeakoulu. (2022.). Päiväkirjaopinnäytetyö. Turku. https://tuas365.sharepoint.com/sites/Messi-Opiskelija/Shared%20Documents/Forms/AllItems.aspx?id=%2Fsites%2FMessi%2DOpiskelija%2FShared%20Documents%2FOpinn%C3%A4ytety%C3%B6%2FP%C3%A4iv%C3%A4kirjaopinnn%C3%A4ytety%C3%B6%2Epdf&parent=%2Fsites%2FMessi%2DOpisk

Mannila, M. Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö Vaasan ammattikorkeakoulussa. (2022.) https://energiaa.vamk.fi/osaaminen/päiväkirjamuotoinen-opinnaytetyo-vaasan-ammattikorkeakoulussa/