Matkustusrajoitukset vähemmälle epidemian aikana – miten risteilylaivoilla voidaan hidastaa teknisesti taudinaiheuttajamikrobien leviämistä?
Risteilylaivalla epidemioita vastaan voidaan suojautua myös teknisillä menetelmillä. Näillä pyritään estämään mikrobien lisääntyminen tai kulkeutuminen kanssamatkustajiin. Anturiportti yhdistettynä kulunvalvontaan mahdollistaa laivan eri tiloissa samanaikaisesti olevien henkilöiden lukumäärän rajoittamisen.
Jokaiselle on tuttua korona-ajan maskipakot ja tiukat rajoitukset, joilla pyrittiin estämään viruksen leviäminen. Rajoituksia kohdistettiin laajalti elinkeinoelämään, kuten risteilyliiketoimintaan. Rajoitukset aiheuttivat suuria tappioita varustamoille, kun laivoja jäi satamiin. Laivat kulkivat pääsääntöisesti vain huoltovarmuusreiteillä. Laivamatkustus ei ollut houkuttelevaa, koska tartunnan pelko oli koko ajan olemassa.
Voitaisiinko epidemioiden aikana matkustaa ilman merkittäviä rajoituksia?
Ratkaisuja rajoitusten vähentämiseen on olemassa ja tulevaisuuden epidemioihin voidaan varautua. Tärkeintä on pyrkiä rajoittamaan ilmavälitteisen tai epäsuoran kosketustartunnan riskiä. Ilmavälitteisessä tartunnassa mikrobit kulkeutuvat, kun infektoitunut henkilö yskii, jolloin lähellä oleva ihminen hengittää kontaminoitunutta ilmaa. Vaihtoehtoisesti taudinaiheuttajapartikkelit kulkevat ilmanvirtauksen mukana ja suurempi määrä ihmisiä altistuu. Epäsuorassa kosketustartunnassa terve henkilö koskee pintaan, johon tartunnan saanut henkilö on koskenut ja siirtänyt mikrobin.
Tutkimuksissa on havaittu, että taudinaiheuttajien lisääntymistä voidaan ehkäistä ja tarttumisriskiä voidaan pienentää maskien käyttämisen ja turvavälien pitämisen lisäksi myös suunnittelemalla laivasisustukseen ja ilmanvaihtoon laitteita, jotka tuhoavat mikrobeja. Laivatiloihin voidaan asentaa ilmaa ja pintoja desinfioivia laitteita ja HEPA-suodattimia, jotka pysäyttävät taudinaiheuttajapartikkelit suodatinkennorakenteeseen. On myös olemassa tekniikka, jolla voidaan rajoittaa laivan tilojen samanaikaista henkilömäärää.
Millaisia menetelmiä voitaisiin käyttää yhdessä ja erikseen mikrobien torjuntaan?
Tutkimuksissa on havaittu, että monipuolisin ilman ja pintojen desinfiointimenetelmä on fotonidesinfiointi eli sinivalodesinfiointi lisättynä valokatalyysipinnoitteella. Sinivalon desinfiofioiva vaikutus perustuu valon tuottamiin happiradikaaleihin, jotka vahingoittavat mikrobin solurakennetta.
Menetelmä sopii laivalla paikkoihin, joissa desinfioinnin pitää olla käynnissä lähes jatkuvasti, ja samaan aikaan, kun alueella liikkuu ihmisiä. Kyseeseen tulevat ruuhkaiset paikat, kuten aulat, joissa ihmisiä voi olla samanaikaisesti paljon jonottamassa. Tällöin ilman mikrobipitoisuus kasvaa. Sinivalo ei ole terveydelle vaarallista, mutta jonkin verran epämiellyttävää. Tähän löytyy ratkaisu – DALI- eli valojen ohjaus. DALI-ohjauksella sinivalo ja valkoinen valo vuorottelevat. Kun tilaan tulee ihmisiä, liiketunnistin havaitsee ihmisen ja valo vaihtuu valkoiseksi. Tilan tyhjennyttyä valo vaihtuu siniseksi desinfiointivaloksi.
Sinivalodesinfioinnin apuna ja paikoissa, joissa ei voida käyttää tätä menetelmää, voidaan käyttää sähköisesti toimivia, läpivirtaavaa ilmaa puhdistavia ilmanpuhdistimia. Näitä löytyy sekä liikuteltavia että ilmanvaihtokanaviin asennettavia, esimerkiksi elektroporaatiolla ja sähköisellä suodatuksella toimivia. Sinivalon apuna epäsuoran kosketustartunnan riskejä voidaan vähentää myös asentamalla kosketuspinnoille antibakteerisia suojakalvoja. Niiden desinfioiva vaikutus perustuu hopea-atomin ionisoitumiseen. Suojakalvot tarttuvat pintoihin hyvin ja niiden suojaava vaikutus kestää pitkään. Ne ovat erityisen käyttökelpoisia pinnoilla, joihin kosketellaan paljon ja, joihin käsistä tarttuu mikrobeja.
Jos tila pitää desinfioida nopeasti, UVC-desinfiointi aallonpituudella 254 nm on tehokas ja nopea menetelmä, mutta tällöin tilassa ei saa olla ihmisiä, koska UVC-säteily vahingoittaa ihoa ja silmiä. Säteilylaitteen ja kohteen välissä ei saa olla esteitä, eikä desinfioitavassa pinnassa saa olla näkyvää likaa. Pieniä esineitä varten on UVC-desinfiointilaitteita, jonka sisälle esine laitetaan. Tavallisen UVC-desinfioinnin lisäksi, on olemassa Far-UVC-desinfiointi, joka toimii 222 nm aallonpituudella. Far-UVC -laitteita voidaan käyttää laivan yleisissä tiloissa sisustuselementteinä, mutta tällöin pitää huolehtia, ettei säteily ylitä lainmukaisia arvoja.
Epidemian aikana eri tiloissa olevien henkilöiden määrää voidaan rajoittaa asentamalla tilojen sisäänkäynteihin anturiportit. Tällöin on helpompi pitää turvavälit, jolloin ilmavälitteisen tartunnan riski pienenee. Myös kosketustartuntoja on helpompi välttää. Laivaympäristöön sopii portiksi esimerkiksi syvyydeltään normaalia porttia pienempi Dormakaban Argus V60. Porttia ohjataan kulunvalvonnalla, mutta se voidaan kytkeä pois, jolloin portin saa auki yksinkertaisesti työntämällä. Itse portti ei laske henkilömäärää, vaan siihen voidaan yhdistää Matrix Pro -kulunvalvonta, joka rajoittaa tilassa samanaikaisesti olevien henkilöiden lukumäärää. Kulunvalvonta lukee henkilötunnisteen ja myöntää luvan portin läpikulkuun, jos tilan henkilömäärä ei ylitä sallittua.
Lähde:
Lehtonen, M. 2025. Epidemioihin varautuminen matkustajalaivojen LVI- ja sisustusalueilla. Opinnäytetyö (YAMK). Kone- ja meritekniikka. Turku: Turun ammattikorkeakoulu. Viitattu 24.11.2025. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112128981
Kuva: Elämys Cruises. Serenade of the Seas. Viitattu 27.11.2025. https://www.elamyscruises.com/varustamot/royal-caribbean-risteilyt/serenade-of-the-seas