
Myynnin ja jälkimarkkinoinnin yhteisen toimintamallin kehittäminen
Jälkimarkkinointi tukee vahvasti myyntiä ajoneuvojen vähittäiskaupassa. Laitteiden myyminen ei ole pelkästään myyntiä, vaan yleensä aina laite täytyy koota ja tarkistaa kuljetuksen jäljiltä ennen asiakkaalle luovutusta.
Liikkuvien laitteiden ja koneiden kanssa työskennellessä ei voida valitettavasti välttyä ongelmilta, esimerkiksi mahdolliset valmistusvirheet täytyy ottaa huomioon. Nykyään asiakkaat ovat mukavuudenhaluisia ja hyvin moni arvostaa sitä, että mahdollisissa ongelmatilanteissa voi turvautua myyjäliikkeen puoleen. Ongelmatilanteissa asiakas ohjataan kyseisen merkin huoltoliikkeen puoleen, mikäli myyjäyrityksellä on ainoastaan myyntitoimintaa. Voidaan todeta, että ilman kunnollisia jälkimarkkinointipalveluita ei ole myyntiä. Myynti ja jälkimarkkinointi yhdessä takaavat asiakkaalle kokonaisvaltaisen palvelukonseptin.
Myynti ja jälkimarkkinointi yhdessä takaavat asiakkaalle kokonaisvaltaisen palvelukonseptin
Nykyinen vallitseva maailmantilanne luo oman haasteensa alalle. Kilpailu alalla eri yritysten välillä on tiukkaa. Palveluntason ja laadun on oltava ensiluokkaista. Yritysten kannattaisikin miettiä mahdollisen kehitystyön aloittamista, jotta toiminnot saadaan vastaamaan vallitsevaa tilannetta. Yksi vaihtoehto selvittää nykytilanne ja prosessissa mahdollisesti ongelmia aiheuttavat osa-alueet, on henkilökunnalle tehtävän haastattelu. Vastausten perusteella yhdessä pohditut kehitysideat takaavat varmasti parhaan lopputuloksen.
Toimintamallien kehityksen tulokset
Yrityksen toimintamallien kehittämisen seurauksena yrityksen toimintojen tehokkuus ja laatu paranee. Sisäinen kommunikaatio eri yksiköiden välillä selkeytyy ja puutteellisen viestinnän aiheuttamat virheet saadaan minimoitua. Yleisesti toiminnat saadaan järjestelmällisiksi ja näin kaikki tekeminen myös asiakkaan suuntaan näyttää ammattimaisemmalta.
Selkeät ja yhtenäiset toimintaohjeet takaavat henkilökunnalle viihtyisän työympäristön, parantavat työhyvinvointia ja vähentävät henkilökunnan vaihtuvuutta
Selkeät ja yhtenäiset toimintaohjeet takaavat henkilökunnalle viihtyisän työympäristön, parantavat työhyvinvointia ja vähentävät henkilökunnan vaihtuvuutta.
Lähde
Puolusmäki, T. 2025. Myynnin ja jälkimarkkinoinnin yhteisen toimintamallin kehittäminen : moottoripyörien talvisäilytyksen toimintamalli – Theseus. Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyö.
Kuva: Adobe Stock