Onko sellukuivattimen puhalluslaatikoita mahdollista pakata kuljetustavarten kustannustehokkaammin, verrattuna nykyiseen menetelmään?
Sellu on ympäristöystävällisempi biohajoava materiaali. Hiilijalanjäljen pienentäminen ja kestävän kehityksen ratkaisuihin tähtääminen ovat globaalisti esillä monilla osa-alueilla. Yritykset kaipaavat kustannustehokkaita ratkaisuja, jotka ottavat huomioon kestävän kehityksen sekä taloudellisen tasapainon näkökulmat.
Sellua tuotetaan suurissa tuotantolaitoksissa maailmanlaajuisesti. Vaikka selluntuotanto yhdistetään usein suoraan paperin valmistukseen, todellisuudessa sellumassan tuotanto ja sen kuivaus tapahtuvat omalla erillisellä tuotantolinjallaan ennen siirtoa paperintuotantoon. Sellumassan kuivataan puhalluskuivaimen avulla ja leikataan arkeiksi, jotka kuljetetaan jatkojalostukseen. Puhalluskuivaus on hellävarainen ja tehokas menetelmä sellumassan kuivaamiseen.
Puhalluskuivain voi kooltaan vastata jopa pienkerrostaloa. Sellun puhalluskuivaukseen tarkoitetut puhalluslaatikot kootaan valmiiksi ryhmiksi, mikä helpottaa niiden asennusta tuotantolaitoksessa. Puhalluslaatikkoryhmien pakkaukset voivat olla yli kymmenen metriä pitkiä. Kuljetettavia ryhmiä voi olla satoja, mikä kasvattaa lähetysten määrää nopeasti. Tämän seurauksena myös pakkausmateriaalien kustannukset nousevat merkittävästi. Voidaanko näihin kustannuksiin siis vaikuttaa pakkausmateriaalien valinnassa sekä pakkaustyylissä?
Tässä artikkelissa viitataan opinnäytetyöhön (Virta, 2025), jossa vertailtiin puhalluslaatikkoryhmien kuljetuspakkausmateriaalien kustannuksia. Vertailussa tarkasteltiin kolmea erilaista vaihtoehtoa, joissa pakkausmateriaaleina käytettiin puuta ja terästä.
Puhalluslaatikkoryhmien kuljetuspakkaus
Puhalluslaatikkoryhmien suuri koko ja haastava muoto rajoittavat pakkausten kapasiteettia, sillä yhteen pakkaukseen ei mahdu montaa ryhmää. Pakkauksen on oltava riittävän kestävä ja täytettävä sille asetetut vaatimukset, jotka voivat vaihdella projektikohtaisesti.
Pakkauskustannuksiin vaikuttavat muun muassa seuraavat tekijät:
- Kuljetusmatkan pituus ja kuljetustapa
- Valmiin puhalluslaatikkoryhmän koko
- Pakattavien laatikkoryhmien määrä
- Pakkauksesta aiheutuvat materiaalikustannukset
- Pakkaukseen kulunut työaika sekä mahdollinen varastointi ennen kuljetusta
Näiden tekijöiden yhteisvaikutus määrittää kuljetuspakkauksesta aiheutuvat kokonaiskustannukset. Projektikohtaisessa hinnoittelussa voidaan vaikuttaa joihinkin kustannustekijöihin, mutta pääosin tuotteen koko määrittää tarvittavan pakkausmateriaalin määrän – ja siten merkittävän osan kustannuksista.
Pakkausmateriaalit
Puhalluslaatikoiden pakkaukseen liittyy oleellisesti niiden riittävä suojaus kuljetuksen ajaksi. Tuotteiden on säilyttävä ehjinä koko kuljetusprosessin ajan, sillä vauriot voivat aiheuttaa ongelmia koneen toiminnassa. Viallisia laatikkoryhmiä ei voida asentaa, mikä johtaa taloudellisiin menetyksiin ja asennuksen viivästymiseen. Pakkaus toteutetaan alihankintana yhteistyöyrityksen kanssa, joka noudattaa tilaajan määrittelemiä vaatimuksia pakkauksen ominaisuuksista.
Vertailun lähtökohtana oli tutkimushetkellä käytössä ollut toteutusmalli, jossa puhalluslaatikkoryhmät pakattiin puisella kehikolla. Tämän rinnalle kehitettiin kaksi vaihtoehtoista mallia: teräsrakenteinen kehikko sekä kevennetty, puusta valmistettu versio. Näiden kolmen vaihtoehdon kustannuksia ja soveltuvuutta vertailtiin keskenään.Puu osoittautui erinomaiseksi pakkausmateriaaliksi sen helpon työstettävyyden, keveyden ja kierrätettävyyden ansiosta. Lisäksi puu on kustannustehokas vaihtoehto. Teräkseen verrattuna puu on kevyempää ja edullisempaa, mutta teräs on kestävämpää. Korkeamman kestävyyden ansiosta terästä tarvitaan usein määrällisesti vähemmän kuin puuta, vaikka sen yksikköhinta on korkeampi.
Kustannusten vertailu
Puutuotteiden ja teräksen välisessä vertailussa keskityttiin erityisesti kustannustehokkuuteen ja ympäristöystävällisyyteen. Teräksen käyttö pakkausmateriaalina ei tuonut merkittävää etua näiden painotusten näkökulmasta verrattuna puuhun. Alkuperäisessä toteutusmallissa materiaalin menekki oli suuri, minkä vuoksi kehitettiin uusi versio. Uudessa mallissa pyrittiin vähentämään materiaalin kulutusta ja yksinkertaistamaan pakkauksen rakennetta siten, että sekä materiaalimäärää että kustannuksia saatiin pienennettyä. Mahdollisuutta kuljetusmateriaalien uudelleenkäyttöön pohdittiin, mutta päädyttiin siihen, ettei se tuottaisi toivottua taloudellista hyötyä.
Jatkotoimenpiteet ja jälkiseuranta
Tulevaisuudessa yritys aikoo ottaa huomioon toteutusvaihtoehtojen vertailussa esiin nousseet havainnot ja kehitetyt ratkaisumallit. Käytännön toteutuksen ajankohta ei ole tiedossa tämän artikkelin laatimishetkellä.
Lähteet:
Artikkelinkuva: Pixabay-kuvaplavelu, https://pixabay.com/fi/photos/raha-voitto-rahoittaa-2696219/
Virta, A. 2025. Sellukuivattimen puhalluslaatikoiden kuljetuspakkauksen tarkastelu (Opinnäytetyö AMK, Turun ammattikorkeakoulu).