Pakkauksen koolla on väliä

31.12.2024

Elintarvikepakkaus herättää ensimmäisenä kuluttajan huomion visuaalisuudellaan myymälän hyllyllä sitä ostettaessa. Toimivalta pakkaukselta vaaditaan kuitenkin paljon enemmän kuin pelkkää myyvää ulkokuorta tai suojaavaa kuljetuslaatikkoa. Oikein suunniteltu pakkaus toimii mahdollisimman saumattomasti materiaalitoimittajalta aina kierrätykseen asti.

Pakkauksen tärkeimpiä tehtäviä on suojata tuote vahingoittumattomana eri tekijöiltä, kuten kuljetuksen ja käsittelyn aikana tapahtuvalta mekaaniselta rasitukselta, ilmankosteudelta, valolta, hapelta ja mikrobiologisilta muutoksilta. Sen on toimittava logistisessa käsittelyssä ja varastoinnissa, täytettävä ostajan vaatimukset sekä markkinoitava tuote houkuttelevasti kuluttajalle. Kaikki tämä on toteutettava mahdollisimman kustannustehokkaasti ympäristöä mahdollisimman vähän kuormittavalla tavalla.

Pakkauksen vaikutus tuotannon prosesseihin

Tuotannollisen tehokkuuden näkökulmasta on vältettävä häiriöistä ja tuotteiden vaihdosta aiheutuvia linjapysähdyksiä. Häiriöt voivat aiheutua esimerkiksi laitteiden viallisesta mekaniikasta tai jostain ulkoisesta tekijästä. Optimaalisen kokoinen, tasalaatuinen ja pakkauslinjojen ominaisuudet edellä suunniteltu pakkaus toimii moitteettomasti tuotannon kaikissa eri vaiheissa, eikä se ole ensisijainen juurisyy tuotantolinjan pysähdyksille.

Pienikin muutos pakkausmateriaalissa, sen dimensioissa tai koostumuksessa voi vaikuttaa negatiivisesti suurella nopeudella toimivien pakkauskoneiden linjatehokkuuteen.

Pienikin muutos pakkausmateriaalissa, sen dimensioissa tai koostumuksessa voi vaikuttaa negatiivisesti suurella nopeudella toimivien pakkauskoneiden linjatehokkuuteen. Tämän takia tuotannossa käytettäville materiaaleille on määritelty tarkat mittatoleranssit, jotta laitteiden säädöt on helppo asentaa niiden mukaisesti kohdilleen ja linjan toiminnallisuus pysyy vakiona. Kuitenkin materiaaleissa tapahtuu luonnollista vaihtelua, mikä voi aiheuttaa kerrannaisvaikutuksen lopullisen myyntipakkauksen mittoihin ja pakkauksen laatuun. Esimerkiksi kuluttajapakkauksen kokomuutos ±1,0 mm saa aikaan 3×4 kappaleen ryhmäpakkauksen haluttuihin sisä- ja ulkomittoihin jopa 4 mm eron. Tästä johtuen on suunnitellun pakkauksen koko usein kompromissi suurimman ja pienimmän mitan välillä. Pakkauskoon optimoinnin avulla on mahdollista löytää ratkaisu, joka on toimiva molemmissa ääripäissä.

Optimoinnilla lisäarvoa

Yrityksen pakkausratkaisuilla ja materiaalivalinnoilla on suuri vaikutus pakattavan tuotteen koko toimitusketjulle. Pakkausmuunnosprojektin optimoinnilla saadaan lisäarvoa parantamalla tuotteen kannattavuutta sekä vastuullisuutta materiaalitehokkuustavoitteiden, materiaalivalintojen ja tehokkaiden tuotantoprosessien avulla.

Optimaalisella pakkausratkaisulla voidaan parantaa pakkausprosessin tehokkuutta suunnittelemalla pakkauksen toimivuus tuotannon tarpeiden näkökulmasta sekä harmonisoimalla pakkausmateriaalinimikkeiden käytettävyys yhteneväiseksi mahdollisimman monelle pakkauskoolle. Pakkauksen mitoilla ja niihin vaikuttavilla materiaalivalinnoilla on suora vaikutus pakkausprosessin toimivuuteen niin tuotannossa kuin myös logistisiin ominaisuuksiin, kuluttajakokemukseen, kustannuksiin ja tuotteen elinkaaren ympäristövaikutuksiin.

Tuotantolähtöinen pakkaussuunnittelu

Perinteisesti pakkaussuunnittelu on jaettu luovaan brändilähtöiseen ajatteluun ja pakkauksen teknisiin osa-alueisiin. Usein pakkauskehitysprojekteissa brändillä on suurempi vaikutusvalta tuotteen lopulliseen ilmeeseen ja siksi usein pakkauksen toiminnallisuus sekä kannattavuus jää toissijaiseksi. Tuotantolähtöinen pakkaussuunnittelu perustuu pakkaavan toimijan laitekantaan, mikä määrittelee rakenteelliset raamit käytettävälle pakkaukselle.

Osaava pakkaussuunnitteljia tunnistaa oleelliset eri toimijoiden tarpeet ja huomioi rakennesuunnittelussa toimivan pakkauksen tärkeimmät tehtävät. Pakkauksen käytettävyyttä parantaviin monimutkaisiin ominaisuuksiin on osattava löytää yksinkertaiset ratkaisut ja materiaalivalinnat on tehtävä lopullisen pakkauksen kestävyys huomioiden. Pakkauksen graafista ilmettä ja toiminnallista rakennesuunnittelua ei pidä erottaa toisistaan vaan yrityksen markkinoinnilliset tavoitteet,  teknologian ja kustannusrakenteiden hallinta on yhdistettävä yhdeksi kokonaisuudeksi. Pakkausala on varsin poikkitieteellinen ja harva yksilö yksin hallitsee siihen kuuluvan laajan kentän. Siksi onkin tärkeää, että projektipäällikkö osaa nimetä tarpeellisen asiantuntemuksen omaavaan projektiryhmän, missä käytännöllisyys, luovuus ja teknologia kulkevat käsi kädessä.

Lähde:

Levula, K. 2024. Lastenruokapurkkien myyntieräalustan optimointi : Suomen Nestlé Oy – Theseus, Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyö.