Digitalisaation aallonharjalla: nykypäivän asuntokauppa

27.05.2024

Digitalisaatio on mullistanut asuntokauppaprosessin nykypäivän pankki- ja kiinteistönvälitysmarkkinoilla. Jatkuvasti kehittyvän teknologian avulla on mahdollista tehdä asuntokauppaa digitaalisesti ja kauppakirjan allekirjoitus onnistuu kätevästi sähköisesti verkkopankkitunnuksilla vahvasti tunnistautumalla.

Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä digitaalinen asuntokauppa DIAS tarkoittaa ja mitkä ovat sen eri vaiheita ja edellytyksiä. Työn toimeksiantajana toimi suomalainen pankki. Tarkoituksena oli selvittää digitaalisen kaupan näkymää tulevaisuudessa pankki- ja kiinteistönvälitysalan näkökulmasta. Tarkoituksena oli myös vertailla digitaalista ja perinteistä asuntokauppaa alan kirjallisuuden, kyselytutkimuksen ja tilastotietojen avulla.

Digitaalisen asuntokaupan monimuotoisuus ja mahdollisuudet

Digitaalinen asuntokauppa tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia sekä ostajille että myyjille. Joustavuus ja tehokkuus ovat merkittävimmät edut, sillä kauppoja voi tehdä milloin ja missä tahansa, mikä säästää aikaa ja vaivaa perinteisiin kauppoihin verrattuna. Myös laajempi ostajakunta ja nopeammat kaupat ilman fyysisiä rajoituksia hyödyttävät myyjiä. (DIAS 2022.)

Digitaalinen asuntokauppa tarjoaa lisäksi enemmän mahdollisuuksia osapuolten väliseen yhteistyöhön ja tiedonjakoon. Esimerkiksi sähköiset allekirjoitusjärjestelmät ja digitaaliset dokumenttienhallintaratkaisut mahdollistavat sujuvamman ja nopeamman tiedonvälityksen eri osapuolten välillä. Tämä vähentää manuaalista työtä ja virheiden riskiä, mikä puolestaan tehostaa kaupankäyntiprosesseja ja parantaa asiakaskokemusta. (DIAS 2022.)

Digitaalinen jalanjälki tarjoaa monia hyötyjä, kuten tietojen säilyttämisen turvallisesti pilvipalveluissa, mikä puolestaan vähentää tarvetta fyysisille dokumenteille ja siten myös paperityötä. Näiden myötä tietojen jakaminen ja yhteistyö eri sidosryhmien kesken on helpompaa ja nopeampaa, mikä voi parantaa työn tehokkuutta. Nämä tekijät pienentävät hiilijalanjälkeä ja tukevat kestävämpää asuntokauppaa. (Mediakasvatusseura ry 2019.)

Kysely alan ammattilaisille

Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, ja työssä tehtiin vertailevaa tutkimusta. Työn tueksi toteutettiin kaksi kyselyä. Toiseen kyselyyn vastasi suomalaisessa pankissa henkilöasiakkaiden rahoituksen parissa työskentelevät ja toiseen suomalaisessa kiinteistönvälitysliikkeessä toimivat henkilöt. Kysely lähetettiin sähköpostitse yritysten sisäisiä kanavia hyödyntäen.

Kyselyssä oli tarkoituksena selvittää vastaajien ajatuksia digitaalisesta asuntokaupasta. Kyselyssä selkeä enemmistö vastaajista näki digitaalisen asuntokaupan korvaavan perinteisen kauppaprosessin jollain aikavälillä. Vain neljä vastanneista eli kahdeksan prosenttia oli sitä mieltä, että DIAS ei korvaa perinteistä asuntokauppaa ja vain yksi vastaajista ei osannut sanoa. Vastanneista 70 prosenttia oli sitä mieltä, että 30–40-vuotiaat asiakkaat tekevät eniten DIAS-kauppoja. Toiseksi eniten DIAS-kauppoja tekevät välittäjien arvion mukaan 40–50-vuotiaat. Vastanneista 25 prosenttia oli arvioinut heidät aktiivisimmiksi DIAS-kaupan osapuoliksi.

Ikääntyneiden digiosaamisen vahvistaminen on yhteiskunnan etu

Ikääntyneiden tukeminen digipalveluiden käytössä on tärkeä osa nykyaikaista yhteiskuntaa. Teknologian nopea kehitys ja digitalisaatio tarjoavat monia etuja, kuten tehokkaampia palveluita ja laajempaa saatavuutta. Samalla ne voivat aiheuttaa haasteita erityisesti ikääntyneille ihmisille, joilla ei välttämättä ole vahvaa digitaalista osaamista tai halua käyttää sähköisiä palveluja.

Jatkuvassa teknologisessa kehityksessä on tärkeää ottaa huomioon ikääntyneiden tarpeet ja mahdollisuudet. Ikääntyneiden tukeminen sähköisten palveluiden käytössä ei ole vain yksilöiden vaan myös yhteiskunnan etu. Tehokkaasti toimivat ja saavutettavat digitaaliset palvelut hyödyttävät kaikkia ikäryhmiä ja edistävät osallisuutta ja yhdenvertaisuutta digitaalisessa maailmassa. Siksi on tärkeää jatkaa panostuksia ja kehitystä tässä asiassa, jotta kaikki voivat hyödyntää digitalisaation tarjoamia mahdollisuuksia tasapuolisesti. (Vanhus- ja lähimmäispalvelun liiton Ikäteknologiakeskus 2018.) Kaikilla kansalaisilla tulisi olla oikeus säilyttää itsenäinen kyky hoitaa omat raha-asiansa myös vanhetessaan.

Digitaalisen asuntokaupan kasvu haastaa perinteisen asuntokaupan

Teknologian kehittyessä digitaalinen asuntokauppa on noussut merkittäväksi kilpailijaksi perinteiselle asuntokaupalle. DIAS-kauppa haastaa perinteisen asuntokaupan vahvasti fyysisiin tapaamisiin ja manuaalisiin prosesseihin perustuvan toimintamallin.

Vaikka perinteisellä asuntokaupalla on edelleen vankka asema markkinoilla, sen on sopeuduttava digitaalisen kilpailun haasteisiin ja panostettava tehokkuuteen, nopeuteen ja käyttäjäkokemukseen pysyäkseen kilpailukykyisenä digitaalisessa ympäristössä (Vanhus- ja lähimmäispalvelun liiton Ikäteknologiakeskus 2018).

Theseuksen linkki opinnäytetyöhön: https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411740

Lähteet

DIAS 2022. Mikä on DIAS? Viitattu 8.10.2022 https://asiakaspalvelu.dias.fi/hc/fi/articles/360013491739-Mikä-on-DIAS-.

Mediakasvatusseura ry 2019. Infograafi: Digitaalinen jalanjälki. Viitattu 13.12.2023 https://mediakasvatus.fi/materiaali/infograafi-digitaalinen-jalanjalki.

Osuuspankki 2023. Asuntokauppa – vinkkejä ensiasunnon ostajalle. Viitattu 22.10.2023 https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/teemat/asuminen/ensiasunnon-ostajan-opas/ensiasunnon-osto.

Vanhus- ja lähimmäispalvelun liiton Ikäteknologiakeskus 2018. Pankkipalvelut kuuluvat kaikille. Miten turvataan iäkkäiden pankkiasiointi digiyhteiskunnassa? Viitattu 9.4.2024 https://www.valli.fi/wp-content/uploads/2019/11/Pankkipalvelut_kevyt.pdf.

Artikkelikuvat: Microsoft 365 kuvapankki