Kilpailtu kauneudenhoitoala – riittääkö toimiva sosiaalisen median markkinointi erottumaan muista?
Kauneudenhoitoala on Suomessa ja maailmalla jatkuvasti kasvava mutta erittäin kilpailtu ala. Hyvä työnjälki tai asiakaspalvelu eivät välttämättä riitä menestykseen, vaan yrityksellä täytyy olla toimiva markkinointistrategia. Markkinointi kannattaa keskittää sosiaaliseen mediaan, sillä nykyään sieltä löytyvät lähes kaikki potentiaaliset asiakkaat.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimiva sosiaalisen median markkinointisuunnitelma ripsienpidennysyritykselle. Työssä käsitellään kilpaillun alan pienyrityksen lähtötilannetta sosiaalisen median markkinoinnin saralla, sekä pohditaan tapoja, miten markkinoinnin avulla saadaan lisää uusia asiakkaita sekä sitoutetaan nykyiset asiakkaat.
Millaista on toimiva sosiaalisen median markkinointi?
Yksi tärkeimmistä tekijöistä toimivalle sosiaalisen median markkinoinnille, eli somemarkkinoinnille, on säännöllisyys. Julkaisuja kannattaa tehdä vähintään kerran viikossa, ja niiden sisällön tulee olla laadukasta. Julkaisujen on hyvä olla monipuolisia, mutta visuaalisesti samankaltaisia. Julkaisut voivat siis olla välillä informoivia, välillä viihdyttäviä, ja välillä myynnillisiä. Samankaltaisuutta voi luoda esimerkeiksi väreillä, fonteilla ja tyyleillä.
Jotta markkinointi olisi säännöllistä sekä laadukasta, on sitä myös suunniteltava. Suunnitelma on tärkeä, jotta etenkin pienyritys voi käyttää resurssinsa mahdollisimman hyvin, sekä pysyä aikataulussa. Valmiit julkaisuideat säästävät yrittäjältä aikaa ja varmistavat, että sisältö on houkuttelevaa.
Yritykselle on myös tärkeää miettiä, mitkä sosiaalisen median kanavat sopivat juuri yrityksen tarpeisiin, ja tavoittavat parhaiten yrityksen kohderyhmän. Etenkään pienyrityksen ei ole kannattavaa markkinoida useassa eri kanavassa, vaan keskittyä yhteen tai kahteen kanavaan ja niiden laadukkaaseen sisältöön.
Miksi kauneudenhoitoalan yritykset tarvitsevat somemarkkinointia?
Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2024 Suomessa on 7814 kauneudenhoitoalan yritystä. Ala muuttuu jatkuvasti, ja pärjätäkseen on kauneudenhoitoalan yrittäjien jatkuvasti kehitettävä osaamistaan ja pysyttävä trendien mukana. Opinnäytetyössä keskitytään kauneudenhoitoalan yrityksiin, joissa tehdään ripsienpidennyksiä. Etenkin ripsienpidennysala on hyvin altis trendeille, ja alalle koulutetaan jatkuvasti lisää tekijöitä.
Tarjonnan ollessa näin suuri, voi asiakkaalle olla hankalaa löytää sopiva tekijä. Suuri osa etenkin ripsienpidennyspalveluita käyttävistä asiakkaista ovat sosiaalisessa mediassa, ja etsivät sieltä tietoa yrityksistä.
Esimerkiksi suosittu ajanvarausjärjestelmä Timma listaa suurimman osan ripsienpidennysyrityksistä, ja sen kautta niihin voi varata ajan, mutta Timmasta harvemmin selviää tarkempia tietoja yrityksestä. Moni ajanvarausjärjestelmää käyttävä asiakas tutkii yritysten sosiaalisen median profiilit ennen ajanvarausta, jotta asiakas voi tehdä johtopäätöksen siitä, onko yritys asiakkaan toiveiden mukainen.
Sosiaalisessa mediassa yritys pystyy laajasti tuomaan esille omaa työtään, arvojaan, ja muita haluamiaan asioita. Mikäli yrityksen somemarkkinointi on toimivaa, asiakkaat voivat löytää yrityksen suoraan käyttämiltään sosiaalisen median alustoilta, ja voivat pelkän hyvän someprofiilin takia varata ajan yritykselle. Ajanvaraus suoraan yrityksen verkkosivujen tai someprofiilien kautta on paras vaihtoehto, sillä ajanvarausjärjestelmien, kuten Timman, sivujen kautta tulleista asiakkaista joutuu usein maksamaan komissiota järjestelmille.
Sosiaalisen median markkinointi on siis ehdottomasti kannattavaa kauneudenhoitoalan yrityksille. Kun sisältö on laadukasta ja harkittua, sekä säännöllistä, on yrityksen mahdollista erottua kilpailijoistaan, ja löytää uusia asiakkaita sosiaalisen median kautta.
Lähde
Karlsson P. 2024. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma ripsienpidennysyritykselle – Theseus. Opinnäytetyö. Turun ammattikorkeakoulu.
Kuva: Freepik (@coolvector) 2024.