käsi joka valitsee kirjan kirjaston hyllystä

Kirjaston LibGuides-oppaiden saavutettavuuden kehittäminen tukee yhdenvertaisuutta

25.08.2023

Springsharen tuottama LibGuides on kirjastoille suunniteltu sisällönhallintajärjestelmä. Nimensä mukaisesti alustalta löytyy tavanomaisesti oppaita, kuten Turun ammattikorkeakoulun kirjastossa tehdyt Tiedonhakijan oppaat. Projektiportfolio-opinnäytetyön keskiössä oli kirjastolle tuotettu uusi opas E-aineistojen saavutettavuus, jonka lähtökohtana oli sisällön lisäksi saavutettavuustoimintojen kehittäminen.

Turun AMK:n kirjaston LibGuides-alustalla olevat Tiedonhakijan oppaat tarjoavat vinkkejä tiedonhakuun ja aineistojen käyttöön. Opinnäytetyön pääasiallisena tavoitteena oli E-aineistojen saavutettavuus -oppaan tuottaminen alustalle. Sisällöllisesti opas tehtiin kirjastossa yhteistyössä, mutta opinnäytetyöhön kuului vastuu oppaan teknisesta toteuttamisesta. Oppaan suunnittelussa kiinnitettiin erityistä huomiota saavutettavuuden ja käytettävyyden edistämiseen.

Saavutettavuus ja käytettävyys osana palvelun suunnittelua

Saavutettavuus, käytettävyys ja esteettömyys ovat kaikki termejä, joiden avulla tarkastellaan eri palveluiden ja tilojen ominaisuuksia. Termejä käytetään vaihtelevastikin, mutta pääasiallisesti esteettömyydellä viitataan jonkin fyysisen tilan tarkasteluun, kun taas saavutettavuus liittyy usein verkossa olevan palvelun ominaisuuksien parantamiseen – saavutettavuutta voidaankin siis ajatella verkon esteettömyytenä. Saavutettavuuden lähtökohtana on myös yhdenvertaisuus, sillä tarkoituksena on tuottaa palvelu, joka on kaikkien käytettävissä. Saavutettavassa palvelussa tulee huomioida sekä tekninen saavutettavuus että ymmärrettävästi tuotettu sisältö.

Saavutettavassa palvelussa tulee huomioida sekä tekninen saavutettavuus että ymmärrettävästi tuotettu sisältö.

Käytettävyydellä viitataan jonkin palvelun, tuotteen tai tilan helppokäyttöisyyteen ja käyttömukavuuteen. Käyttömukavuuden ja -helppouden lisäksi voidaan pohtia, kuinka helppoa käyttö on ylipäänsä omaksua ja muistaa. ISO-standardissa määritellään, että käytettävyys on laajuus, missä määrin määritetyt käyttäjät voivat käyttää järjestelmää, tuotetta tai palvelua tietyssä käyttöyhteydessä saavuttaakseen määritetyt tavoitteet tuloksellisesti, tehokkaasti ja tyytyväisinä (SFS-EN ISO 9241-11 2018, 5.1). Eittämättä tämä ei ole kokonaisvaltaisesti mahdollista, jos palvelu ei ole saavutettava. Saavutettavuus ja käytettävyys tarkoittavat eri asioita, mutta läheisinä termeinä toista ei ehkä olisikaan ilman toista.

Saavutettavat LibGuides-oppaat

Verkkosivujen saavutettavuuden parantamisen taustalla on laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta. Lain tarkoituksena on edistää digitaalisten palvelujen saatavuutta, laatua, tietoturvallisuutta sekä sisällön saavutettavuutta ja siten parantaa jokaisen mahdollisuuksia käyttää yhdenvertaisesti digitaalisia palveluja (Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, 1 § Lain tarkoitus, 15.3.2019/306/2019). Kansainvälinen World Wide Web -konsortio eli W3C on tuottanut verkkosisällön saavutettavuusohjeet (WCAG eli Web Content Accessibility Guidelines). Ohjeistuksen tavoitteena on varmistaa, että toimintarajoitteista huolimatta ihmiset voivat käyttää verkkopalveluja itsenäisesti (Saavutettavasti.fi 2021). Lait ja ohjeistukset tukevat saavutettavien palveluiden tuottamisessa ja kehittämisessä ja ne tulisikin ottaa mahdollisuuksina rajoitteiden sijaan. Kirjastossa yhdenvertaisuus on tärkeä aihe ja syy sille, miksi oppaiden kehittämiselle on tarvetta. Kirjasto toimii merkittävänä tukipalveluna Turun AMK:n organisaatiossa ja kirjasto palvelee kaikkia koulun opiskelijoita ja henkilökuntaa. Kirjasto on avoin myös muille asiakkaille.

Kirjastossa yhdenvertaisuus on tärkeä aihe ja syy sille, miksi oppaiden kehittämiselle on tarvetta.

E-aineistojen saavutettavuus -oppaan suunnittelussa saavutettavuus huomioitiin tekstin tasolla (koko, vasemman reunan tasaus, ymmärrettävyys), otsikoinnissa (kuvaavat ja ohjelmallisesti määritellyt otsikot), kuvissa (alt-tekstit, responsiivisuus), väreissä (kontrasti) ja linkeissä (linkkien tekstit ja asetukset). Rakennetta muokkaamalla sivuja selkeytettiin ja samalla muutos paransi mobiilikäyttöä. Saavutettavuuden tarkastelussa hyödynnettiin vapaasti verkossa olevaa WebAIM.orgin kehittämää WAVE-työkalua, joka antaa visuaalisen palautteen avulla tietoa verkkosivun saavutettavuudesta. Käytettävyyttä parannettiin sivujen sisällön suunnittelulla ja rakennemuutoksilla, mutta myös modernimmalla ilmeellä.

Opas opiskelijoiden ja opettajien tueksi

E-aineistojen saavutettavuus -opas kertoo sekä yleisellä tasolla että aineistokohtaisesti kirjaston tarjoamien e-aineistojen ominaisuuksista saavutettavuuden näkökulmasta. Oppaasta voi esimerkiksi tarkistaa, voiko tiettyä aineistoa kuunnella ruudunlukuohjelman avulla. Lähes jokaisessa opiskelijaryhmässä on henkilöitä, jotka hyötyisivät saavutettavuusominaisuuksista. Opettajien kannattaa siksi tutustua oppaaseen ja nähdä, miten eri aineistot tukevat lukijaa. Samaten opiskelijoita on hyvä vinkata oppaan olemassaolosta, niin että he voivat myös itse löytää tarvitsemansa apuvälineet. 

Lähteet

Aho, H. 2023. Turun AMK:n kirjaston saavutettavat LibGuides-oppaat – Theseus, Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyö.

Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 15.3.2019/306/2019.

Saavutettavasti.fi 2021. WCAG. Viitattu 4.6.2023. https://www.saavutettavasti.fi/verkkosisaltojen-saavutettavuus/wcag/

SFS-EN ISO 9241-11. 2018. 2. painos. Ihmisen ja järjestelmän vuorovaikutuksen ergonomia. Osa 11: Käytettävyys. Määritelmiä ja käsitteitä. Helsinki: Suomen standardisoimisliitto SFS ry.