Liiketoimintasuunnitelma kukkakaupan perustamisen tukena

05.06.2024

Kukkakaupat ovat erikoiskauppoja, joiden palveluihin kuuluu ammattitaitoisesti ja räätälöidysti sidotut kukkakimput asiakkaan toiveiden mukaisesti. Koska kukkakauppiaat toimivat usein yksinyrittäjiä, tulee heiltä löytyä monenlaista osaamista niin floristiikasta kuin liiketoiminnan eri osa-alueista.

Linda Niinisen toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli laatia perustettavalle kukkakaupalle alustava liiketoimintasuunnitelma kannattavuuslaskelmineen. Hän on itse haaveillut oman kukkakaupan perustamisesta jo vuosia ja halusi selvittää, olisiko kukkakaupan perustaminen liiketaloudellisesti kannattavaa.

Kukkakaupan perustaminen on suuri päätös ja yrittäjäksi ryhtyminen vaatii toimivan liikeidean lisäksi yrittäjäosaamista, pitkäjänteisyyttä, kunnianhimoa ja aitoa paloa ammattia kohtaan. Oman liikeidean kirjaaminen liiketoimintasuunnitelmaksi auttaa hahmottamaan perustettavan yrityksen valmiuksia ja ennusteita menestyä. Vaikka liiketoimintasuunnitelma on ensisijaisesti yrittäjää itseään varten, tulevat eri tahot, kuten TE-keskus ja rahoituslaitokset, pyytämään liiketoimintasuunnitelmaa yrittäjältä, minkä takia se kannattaa laatia.

Liiketoimintasuunnitelman laatiminen on prosessi

Liiketoimintasuunnitelma koostuu palasista ja aihealueista, joista muodostuu lopuksi yhtenäinen ja käytännönläheinen suunnitelma perustettavan yrityksen toimintatavoista. Liiketoimintasuunnitelman laatiminen on prosessi, jota työstetään vaiheittain samalla kun yrityksen liikeidea kehittyy ja yrityksen kilpailuedut löytävät muotonsa.

Liiketoimintasuunnitelma sisältää muun muassa:

  • Liikeidean
  • Asiakkaat
  • Tuotteet ja palvelut
  • Myynnin ja markkinoinnin
  • Riskit
  • Ennusteet kannattavuuslaskelmista.

Yrittämiseen ja liiketoiminnan harjoittamiseen liittyy aina riskejä. Toimintaympäristön kartoittaminen ja paikallisten kilpailijoiden analysointi auttavat yrittäjää saamaan kattavan käsityksen vallitsevasta markkinatilanteesta sekä yritystoimintaan kohdistuvista riskeistä. Riskikartoitus tukee yrityksen kilpailuetujen hahmottamista, mutta auttaa myös kriittiseen pohdiskeluun perustettavan yrityksen toimintamahdollisuuksista.

Myynti ja markkinointi ovat liiketoimintasuunnitelman ytimessä kertoen, millä konkreettisilla tavoilla yritys pääsee asetettuihin tavoitteisiin. Asiakaskunnan rajaaminen ja ostajapersoonien luominen tukevat oikeiden markkinointikanavien valinnassa ja markkinointiviestinnän suunnittelussa.

Kannattavuuslaskelmat auttavat arvioimaan liiketoiminnan kannattavuutta

Kannattavuuslaskelmia laadittaessa tulee arvioida potentiaalisten asiakkaiden määriä, mikä saattaa olla haastavaa. Jotta laskelmat ovat mahdollisimman paikkaansapitävät ja realistiset, on hyvä kääntyä esimerkiksi kunnan yritysneuvojan puoleen. Liikeidean ja laskelmien läpikäyminen sekä liiketoiminnan kehittäminen paikallisen asiantuntijan kanssa on aloittavalle yrittäjälle erittäin palkitsevaa.

Yhteenveto

Alustavien kannattavuuslaskelmien mukaan kukkakaupan liiketoiminta on kannattavaa, kunhan yrityksen perustaminen ei vaadi ulkopuolista rahoitusta ja yrittäjän palkkakulut ovat ensimmäisten vuosien aikana erittäin maltilliset. Suurimmat riskit liittyvät yrittäjän omaan jaksamiseen, koska ulkopuolisia työntekijöitä ei ole varaa palkata tulevien vuosien aikana. Starttirahan hakeminen ja yrittäjän antaman pääomalainan takaisinmaksu turvaavat aloittavan yrittäjän henkilökohtaista taloutta ensimmäisten vuosien ajan.

Lähde

Niininen, L. 2024. Perustettavan kukkakaupan alustava liiketoimintasuunnitelma. Opinnäytetyö. Turku: Turun ammattikorkeakoulu. Viitattu 20.5.2024.

Artikkelikuva: Stock Images / Microsoft 360 -kuvapankki.