Megatrendit ja brändin kehittäminen – Miten pienyritys voi vastata megatrendien aiheuttamiin muutoksiin?
Megatrendit eivät ole yllättäviä, vaan tuttuja, laajoja käynnissä olevia muutoksia. Pienellä yritykselläkin on resursseja tutkia sekä varautua megatrendien vaikutuksiin ja muutoksiin toiminnassaan. On tärkeää kehittää yrityksen brändiä vastaamaan muuttuvan maailman tarpeita.
Muotoilun koulutuksen opinnäytetyössä tarkasteltiin opinnäytetyön tekijän oman aloittavan yrityksen brändin kehittämistä vuosien 2019–2023 aikana megatrendien vaikutusten näkökulmasta. Opinnäytetyön tekijän, yrittäjä Ville Lehvosen vuonna 2019 perustama yritys Hakoniemi – Luova tila tarjoaa luonnonläheisen, rauhallisen sekä inspiroivan työskentely-ympäristön luovan alan ammattilaisille ja matkailijoille Pohjois-Karjalassa. Hakoniemi järjestää työpajoja, tapahtumia, markkinointiprojekteja, residenssitoimintaa sekä matkailu- ja majoituspalveluja.
Brändin kehitys
Brändi on mielikuva, joka kuluttajalla on yrityksestä. Brändi on arvolupaus, joka sisältää ennalta määriteltyjä odotuksia, jolloin kuluttaja tietää mitä saa ja mitkä ovat ne lupaukset, joihin hänen on voitava luottaa. Brändiksi kehitytään ajan saatossa ja siihen tarvitaan oma yksilöllinen kasvutarina. Onnistunut brändi erottuu markkinoilla kilpailijoistaan ja on haluttu kohderyhmien keskuudessa. Brändin identiteetti toistuu yrityksen visuaalisessa ilmeessä ja sanallisessa ilmaisussa, on yrityksen kasvot sekä ääni ja auttaa kuluttajan tunnistamaan yrityksen. Kilpailuedulla varustettu liikeidea on jo itsessään asiakkaan näkökulmasta merkittävä, erottuva ja tunnistettava. Kilpailuetu tuodaan esiin viestinnässä.
Jo toimivan yrityksen brändiuudistus ja kehittäminen on tarpeellista muuttuvan maailman mukana.
Hakoniemen brändin ydin on sen sijainti monimuotoisen luonnon ympäröimänä sisävesisaaristossa, jossa tarjotaan puitteet työskentelyyn ja ajanviettoon sekä missä luovuus ja luonto yhdistyvät.
Megatrendien vaikutus pienyrityksen toiminnassa
Megatrendit ovat useista ilmiöistä ja tapahtumista koostuva kehityssuunta ja laaja muutoksen kaari, joilla on kauaskantoisia vaikutuksia. Megatrendit auttavat hahmottamaan laajoja tulevaisuuden muutoksia, joiden tarkempaa tutkimista voi jatkaa tarkastelemalla trendejä, heikkoja signaaleja ja jännitteitä.
Opinnäytetyössä, johon tämä artikkeli pohjautuu, tarkasteltiin taiteilijaresidenssi- ja majoituspalveluita vuosien 2019–2023 aikavälillä ja niiden muutoksia suhteessa yritystoiminnan kannalta merkittävimpiin megatrendeihin ja niitä kiihdyttäneisiin ilmiöihin ja tapahtumiin. Näitä olivat ilmastonmuutos, koronapandemia ja Ukrainan sota. Megatrendien ilmiöt ja tapahtumat vaikuttivat Hakoniemen asiakkaiden käyttäytymiseen. Ilmastonmuutos vaikutti kuluttajien arvoihin, mieltymyksiin ja matkustamistottumuksiin. Korona-pandemia puolestaan muutti kuluttajien käyttäytymistä, kun monet siirtyivät välttämään fyysisiä kontakteja. Ukrainan sota vaikutti yritysten venäläisiin asiakkaisiin, jotka eivät päässeet matkustamaan Suomeen.
Mitä kehitettiin ja lopulta saavutettiin?
Megatrendit vaikuttivat radikaalisti Hakoniemi – Luova tilan brändin kehittämiseen vuosien 2019–2023 aikana, mikä vaati nopeaa reagoimista. Brändi-identiteetti oli keskeisessä roolissa asiakkaiden vuorovaikutuksessa ja kontaktipisteiden suunnittelussa. Kontaktipisteet, joita opinnäytetyössä tarkasteltiin, olivat fyysinen tila, verkkosivut ja sosiaalisen median kanavat. Näiden kautta asiakas aistii ja kokee yrityksen, eli on vuorovaikutuksessa yrityksen kanssa.
Yrityksen vastuullisuusviestinnän oli tarkoitus toteutua jo toiminnan alussa, mutta vuonna 2020 alkaneen koronapandemian myötä pienyrityksen prioriteetit muuttuivat. Koronapandemian aika oli haasteellinen, mutta sen myötä yritys saavutti ensimmäistä kertaa laajemmin suomalaiset asiakkaat viestinnän kehittämisen ja uusien asiakasprofiilien kautta. Pandemiasta alkanut digiloikka ja etätyöskentely olivat positiivisia muutoksia Hakoniemen yritystoiminnan kannalta, sillä ne mahdollistavat syrjäseuduilta työskentelyn, vaikka kaupungistuminen ei tulekaan pysähtymään.
Radikaalit globaalit muutokset vaativat radikaaleja toimenpiteitä yrityksen toiminnassa.
Vuonna 2022 alkaneen Ukrainan sodan vaikutukset ovat olleet yritystoiminnan kannalta huolestuttavimmat. Etenkin tieto siitä, ettei suurta asiakasryhmää venäläisiä matkailijoita nähdä pitkään aikaan. Radikaalit globaalit muutokset vaativat radikaaleja toimenpiteitä yrityksen toiminnassa. Ilman sotaa yritys ei olisi laajentanut majoitustoimintaansa Helsinkiin. Helsingissä majoitustoiminnan tarjonta on laajempaa, mutta kilpailuedulla varustettu yritys voi menestyä.
Vaikka brändiä kehitettiin megatrendien vaikutuksesta, niin samalla yritys tunnisti tulevaisuuden varalle muita kehityskohtia, jotka eivät suoranaisesti johtuneet megatrendeistä. Opinnäytetyön ulkopuolelta löytyvien kehittämiskohteiden havainnointi korostaa osaltaan työn toteuttamisen tärkeyttä yrittäjälle.
Asiakaspalautteet ovat pienen yrityksen toiminnan kehittämisen kannalta todella arvokkaita. Palaute tulee suoraan yrittäjälle ja yritystoiminnan kannalta tärkeisiin kehittämiskohteisiin pystytään reagoimaan nopeasti, mikä on pienen yrityksen hyvä puoli. Isoissa organisaatiossa asiakaspalaute voi saapua viiveellä tai ei koskaan tahoille, jotka vastaavat yritystoiminnan kehittämisestä. Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että myös pienyritys voi kehittää brändiään, mikä on tarpeellista muuttuvan maailman mukana.
Lähde:
Lehvonen, V. 2023. Megatrendit ja brändin kehittäminen : case: Hakoniemi – Luova tila – Theseus, Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyö.