Nuorten talouden hallinnan opetuksen parantaminen – mitä puuttuu? 

30.09.2024

Talouden hallinta näkyy jokaisen päivittäisessä arkielämässä. Moni meistä pohtii kaupassa erilaisten tuotteiden hintoja ja pyrkii valitsemaan sen, joka omia henkilökohtaisia tarpeita palvelee parhaiten. Toiset valitsevat laadun yli hinnan ja toiset taas suosivat edullisia hintoja. Ei ole väärää tai oikeaa tapaa toimia, mutta oma talous ja sen kestävyys on huomioitava. Jotta se on mahdollista, on oleellista omata tietoa siitä, miten omaa taloutta suunnitellaan. 

Nuoret, aikuiset ja iäkkäämpi kansa ovat huolissaan nuorten talouden hallintataitojen riittävyydestä. Herää kysymyksiä siitä, että opetetaanko kouluissa riittävästi? Kerrotaanko nuorille mitään verokortin laadinnasta tai oman veroilmoituksen tekemisestä? Nuoret kaipaavat lisää tietoa ja mielellään sitä oppivat, mutta lähestymistavan tulee olla oikea. 

Nuorten tilanne ja näkemys

Huomion arvoista on nuorten tunne-elämä. Nuoret tuntevat eri tavoin kuin aikuiset ja toiminta on impulsiivisempaa, sillä tunnesäätelytaidot eivät ole vielä kehittyneet aikuisen tasolle. Tämän seurauksena erilaisten hankintojen kohdalla ei välttämättä mietitä aina, onko niihin mahdollisesti varaa. Ajatellaan vain, että tämän minä tarvitsen koska kavereillakin on. Haetaan siis yhteenkuuluvuuden tunnetta. 

Tilannetta ei helpota erilaisten yritysten tarjoamat osamaksumahdollisuudet ja se, että lähes kaikki on mahdollista hankkia kulutusluotolla. Puutteelliset taidot talouden hallinnassa voivat aiheuttaa nuoren päätymisen pikavippikierteeseen ja pahimmassa tapauksessa luottotietojen menetykseen. 

Nuoret eivät itse osaa tulkita, miten hyvällä tasolla heidän osaamisensa on. On luonnollista, että nuorena on vaikea luottaa omaan osaamiseensa tai tiedostaa jos tarvitsee apua tai lisää tietoa. Tämän vuoksi vastuu kaatuu enemmän aikuisille, kuten opettajille ja vanhemmille opetuksen suhteen, jotta eväitä saadaan tarjottua riittävästi nuorille ennen kuin he muuttavat ensimmäistä kertaa omilleen. 

Opetuksen tehostaminen eri osa-alueilla

Jotta opetuksen tehostaminen ja tiedon perille vienti talouden hallinnasta on mahdollista, on ymmärrettävä ongelmakohdat ja se, että nuoret tuntevat eri tavoin kuin myös toimivat. Kun käsitellään kykyä käyttää rahaa, tulee muistaa, että tuomitsemiselle ei ole tilaa. Nuoret helposti kokevat, etteivät ole tarpeeksi hyviä ja silloin kiinnostus lopahtaa. 

Monet oppivat talouden hallintaa vanhemmiltaan tai muualta lähipiiristä. Erityisesti lisää tietoa kaivataan menojen sekä tulojen rakentumiseen. Lisäksi olisi hyvä kertoa erilaisista taloudellisista haasteista sekä säästämisestä. Edellä mainittujen lisäksi verokortin tekeminen on monelle vieras asia ja siihen kaivataan enemmän tukea. Lisäksi on hyvä kertoa siitä, mitä hyötyä on merkita esimerkiksi kilometrit omaan verokorttiinsa. 

Puhuminen taloudellisesta tilanteesta sen sijaan koetaan yleisesti melko helpoksi. Haastetta on havaittavissa ainoastaan vaikeuksista puhumisesta, mitä olisi hyvä helpottaa, jotta hakeutuminen avun piiriin tapahtuisi matalammalla kynnyksellä. Uskallus kertoa ajoissa ongelmista edesauttaa avun saamista varhaisemmassa vaiheessa ennen kuin tilanne on entistä vaikeampi.

Lähde:

Sundman, P. ja Koivula N. Nuorten taloudenhallinta : kiinnostuksen herättäminen – Theseus, Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyö.