Pienyritys sosiaalisessa mediassa – miten houkutella asiakkaita pienillä resursseilla?

22.05.2024

Sosiaalisessa mediassa ei riitä pelkkä läsnäolo. Yrityksen tulee pystyä erottautumaan kilpailijoista monipuolisella ja suunnitelmallisella sisällöllä selviytyäkseen markkinoilla. Vaikeuksia tuottaa kuitenkin sivutoimisen pienyrityksen resurssit, jotka voivat olla puutteelliset niin ajan kuin budjetinkin suhteen. 

Opinnäytetyössään kirjoittajat käsittelevät sivutoimisen pienyrityksen markkinointitilannetta ja suunnittelevat yrityksen resursseihin soveltuvan sosiaalisen median markkinointisuunnitelman. Työssä pohditaan lisäksi pienyrityksen näkyvyyden merkitystä sosiaalisessa mediassa sekä keinoja sitoutuneisuuden parantamiseen. Osana opinnäytetyötä kirjoittajat suorittivat kyselyn, jolla selvitettiin muun muassa kiinnostavan markkinointisisällön tekijöitä.

Yrityksen menestyksekäs markkinointi

Pienyrityksen menestyksekäs markkinointi sosiaalisessa mediassa vaatii ennen kaikkea suunnitelmallisuutta. Tavoitteiden määrittely sekä suunnitelman aikataulutus ovat tärkeässä roolissa markkinoinnin onnistumiseksi. On myös tärkeää miettiä, missä kanavissa yrityksen tulisi markkinoida itseään. Markkinointikanavien valinta riippuu kohderyhmästä, tavoitteista sekä esimerkiksi toimialasta, jolla yritys työskentelee. Pienyrityksen ei kuitenkaan kannata yrittää markkinoida itseään monessa kanavassa samaan aikaan, vaan keskittyä sen sijaan yhden tai kahden kanavan laadukkaaseen päivittämiseen. 

Monipuolinen sisältö, joka vaihtelee hyödyllisestä myynnilliseen ja viihdyttävästä tiedottavaan takaa asiakkaiden sekä seuraajakunnan mielenkiinnon ylläpidon.

Julkaistavan sisällön tulisi olla aktiivista, sitouttavaa ja tunteita herättävää. Myös sisällön laadulla on tärkeä rooli pienyrityksen markkinoinnin onnistumisen kannalta. Monipuolinen sisältö, joka vaihtelee hyödyllisestä myynnilliseen ja viihdyttävästä tiedottavaan takaa asiakkaiden sekä seuraajakunnan mielenkiinnon ylläpidon. Monipuolisuus näkyy myös sisältömuodoissa: pienyrityksen kannattaa hyödyntää kuvia, videoita, tarinoita sekä tekstiä. Sisältömuodon ja tyylin lisäksi on tärkeää seurata ajankohtaisia markkinoinnin trendejä, joiden hyödyntäminen sosiaalisen median markkinoinnissa pitää yrityksen tuoreena ja kilpailukykyisenä.

Opinnäytetyön yhteydessä suoritetun kyselyn perusteella 90 % kiinnittää sosiaalisessa mediassa huomionsa kuviin ja videoihin. Yli puolta houkuttelevat tarjoukset ja arvonnat. Vastaajat arvostavat näiden tekijöiden lisäksi julkaistuja asiakaskokemuksia ja -palautteita sekä esimerkiksi henkilöstöesittelyjä ja sisältöä kulissien takaa. Vastaajat odottavat yrityksen julkaisevan informatiivista ja visuaalisesti miellyttävää sisältöä, johon on helppo samaistua ja jota he voivat jakaa eteenpäin omassa sosiaalisessa mediassaan. 

Aktiivisuuden ja sitouttamisen merkitys

Asiakkaiden ja seuraajien houkuttelu sosiaalisessa mediassa vaatii pitkäjänteisyyttä sekä aktiivisuutta. Suurin syy sisällöntuoton epäonnistumiselle on liian vähäinen postaaminen. Tästä syystä pienyrityksen tulisikin julkaista sosiaalisen median kanaviinsa vähintään pari kertaa viikossa, jotta sen sisältö näkyisi aktiivisempien seuraajien uutissyötteissä. Aktiivinen postaaminen luo lisäksi vahvan ja tunnistettavan brändi-identiteetin sekä lisää näkyvyyttä. Aikaa pienyritys voi säästää suunnittelemalla julkaisut etukäteen ja ajastamalla ne postattavaksi tiettynä ajankohtana.

Sitouttamisaste kertoo, kuinka hyvin yritys on yhteydessä asiakkaisiinsa ja kohderyhmiinsä.

Sen lisäksi, että pienyritys osaa valita oikeat kanavat kohderyhmälleen sekä tuottaa monipuolista ja kiinnostavaa sisältöä aktiivisesti, on sen kiinnitettävä huomiota sitouttamiseen. Sitouttamisaste kertoo, kuinka hyvin yritys on yhteydessä asiakkaisiinsa ja kohderyhmiinsä. Se näkyy sosiaalisessa mediassa muun muassa tykkäyksinä, kommentteina ja jakoina. Sitouttamista voi tehostaa esimerkiksi hashtageilla eli aihetunnisteilla, julkaisujen yhteyteen liitetyillä kysymyksillä ja kyselyillä sekä asiakkaiden jakamien postausten uudelleenjakamisen avulla. 

Yritysten on tuotettava sosiaaliseen mediaan laadukasta sisältöä pysyäkseen kilpailukykyisinä. Sosiaalisessa mediassa korostuu viestinnän hauskuus, helppous ja ajankohtaisuus. Suunnitelmallinen sisällöntuotanto, jossa otetaan huomioon muun muassa kohderyhmät, visuaalisuus ja aktiivisuus, tuo pienyritykselle etulyöntiaseman kilpailijoihin nähden. Pienyrityksen tulisi panostaa tehokkaaseen ja monipuoliseen markkinointiin, joka syntyy yhtenäisen markkinointisuunnitelman pohjalta. Sosiaalisessa mediassa markkinointi on kustannustehokasta ja sopii hyvin pienyrityksen arkeen. Resurssien riittäessä yrityksen kannattaa kuitenkin myös harkita maksetun mainonnan hyödyntämistä, joka tavoittaa seuraajien lisäksi potentiaaliset asiakkaat.

Kuva: Pixabay @Mohamed_Hassan

Lähde

Karttunen, O. & Ruusunen, H. 2024. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma – case TuuSeikkailee. Opinnäytetyö. Turun ammattikorkeakoulu.

Kuvat: Pixabay (@BiljaST & @Mohamed_Hassan) 2024.