Sisällöntuotannon menestyksen avaintekijät: Tavoitteista palkitsemiseen

06.06.2024

Instagram on noussut keskeiseksi kanavaksi brändien näkyvyyden ja vuorovaikutuksen kannalta. Myymälän Instagram-tilin ylläpito vaatii paljon aikaa ja motivoitunutta henkilöstöä. Instagram-tilin ylläpito edellyttää ammattimaista osaamista erityisesti, kun kyseessä on brändin näkyvyys. Artikkelissa käsitellään tavoitteiden asettamista ja haastattelun keskeisiä aiheita koskien työmotivaatiota.

Kuulostaako henkilöstön työmotivaatio merkittävältä? Sitä se todella on.

Henkilöstön työmotivaatioon on olemassa usea vaikuttava tekijä. Sopivien keinojen lisäksi pitäisi ottaa myös huomioon työntekijöiden toiveet. Tutkimuskohteena oli selvittää henkilöstön aktivoimiselle ratkaisu. Myymälän kehityskohteeksi ilmeni ongelma, että Instagram-tiliä ei ylläpidetä säännöllisesti.

Menetelmänä opinnäytetyössä käytettiin teemahaastattelua. Viittä työntekijää haastateltiin koskien työmotivaatiota ja Instagram-tilin ylläpitoa. Haastattelu toi esille, kuinka Instagram-tilin ylläpito vaikuttaa työmotivaatioon ja mitkä ovat työntekijöiden arvostamia tekijöitä työmotivaatiossa.

Nämä tekijät nousivat haastattelun pohjalta opinnäytetyön keskeisiksi aiheiksi:

  • Tavoitteiden asettaminen
  • Luovuus ja ohjeistus
  • Koulutuksen merkitys
  • Tiimityö ja yhteisöllisyys
  • Tunnustus ja palkitseminen

Tavoitteiden asettaminen

Olennainen osa motivointia on selkeiden tavoitteiden asettaminen. Tavoitteita voidaan seurata esimerkiksi SMART-työkalun avulla (specific, measurable, achievable, relevant, time-bound). Jokainen osa-alue käydään huolella läpi. Työkalu auttaa pitämään työntekijät motivoituneina ja keskittyneinä.

Opinnäytetyön sivutuotoksena syntyivät SMART-tavoitteet:

SMART-työkalulla voidaan tarkastella tavoitteita ja tehdä tarpeen tullen muokkauksia. Kun tavoitteet on asetettu kaikille näkyville, voidaan tällöin keskittyä paremmin tavoitteen saavuttamiseen. Tavoitetaulukossa on asetettu tavoitteeksi seuraajamäärän lisääminen Instagram-tilillä.

Luovuus ja ohjeistus

Visuaalisuus ja luovuus ovat Instagramin tärkeitä piirteitä. Työntekijöiden täytyy antaa olla luovia, mutta samalla tarjota ideoita sisällöntuotannolle. Antamalla selkeät ohjeet työntekijöille sisällöntuotannon ideoista voi syntyä uusia lähestymistapoja. Tämä taas voi houkutella ja sitouttaa seuraajia. Luovat ratkaisut voivat tehdä työstä mieluisamman ja oma kädenjälki näkyy lopputuloksessa. Selkeät ohjeet ohjaavat työntekijää kohti ammattiosaamista.

Haastattelussa korostui haasteena sisältöideoiden keksiminen. Ilman minkäänlaista ohjeistusta on hankalaa ottaa vastuuta luovasta osuudesta Instagramissa. Työntekijät toivovat tarkempia kriteereitä sisällöntuotannon suhteen. Lisäksi rajallinen aikamäärä ja puutteelliset resurssit hankaloittavat laadukasta sisällöntuotantoa.

Koulutuksen merkitys

Yksi ensimmäisistä askelista henkilöstön motivoinnissa on koulutuksen järjestäminen. Riittävä koulutus tukee ammattimaista ylläpitoa Instagram-tilin hallinnassa. Koulutukseen olisi hyvä sisällyttää oleelliset asiat Instagramista kuten sisällöntuotanto, kuvankäsittely, hashtagien käyttö ja analytiikan seuranta.

Työntekijöiden mukaan koulutus olisi mielekäs tapa aloittaa perehdytys ammattimaisen yritystilin ylläpitoon. Heikko osaaminen markkinoinnin alalta rajoittaa tehokasta sisällöntuotantoa. Koulutuksella varmistettaisiin työntekijöille vahvemmat taidot Instagramin ylläpidon suhteen ja tämä lisäisi samalla työntekijöiden itsevarmuutta työssään.

Tiimityö ja yhteisöllisyys

Yhteisöllisyyden tunne vahvistaa yhteishenkeä ja vaikuttaa motivaatioon. Ideoimalla ryhmässä voidaan saada uusia näkökulmia esille sisällöntuotantoon, jota voi myöhemmin hyödyntää markkinoinnissa. Hyvän tiimityön tärkeä lähde on kaikkien osallistujien positiivinen asenne ja panostus.

Haastattelussa pohdittiin ratkaisua sisältöideoiden vähäiselle määrälle. Haastateltavat mainitsivat sen, että olisi hyödyllistä käydä ideoita läpi yhdessä koko työryhmän kanssa. Kun tiedetään, että ei tarvitse ideoida yksin ja vastuun voi jakaa, niin tällöin helpottuu myös työnteko. 

Tunnustus ja palkitseminen

Tehdystä työstä olisi hyvä aina palkita työntekijä. Palkitsemisella osoitetaan arvostusta ja rohkaistaan jatkuvaa oppimista. Itse palkinnon pitäisi myös olla kohtuullinen. Palkinnon määrittämisestä voidaan sopia yhdessä työntekijöiden kanssa.

Työntekijät mainitsivat motivaation lähteeksi arvostuksen saamisen, mikä näkyisi palkitsemisella. Palkitseminen osoittaa sen, että tehty työ on huomioitu ja tekijä on ansainnut arvostusta. Työmotivaatio saadaan pidettyä yllä, kun ollaan reiluja työntekijöitä kohtaan, joten arvostuksen osoitus on avainasemassa.

Pisteytysjärjestelmä

Ratkaisuksi myymälän ongelmalle syntyi pisteytysjärjestelmä, jolla voidaan mahdollistaa työmotivaatio ja työtyytyväisyys. Pisteytysjärjestelmässä työntekijät voivat vapaaehtoisesti osallistua sisällöntuotantoon kerätäkseen pisteitä. Pisteiden määrän mukaan määrittyy myös palkinto. Jatkuvalla kyseisellä toiminnolla saadaan työtehtävät tehtyä ja vahvistettua työmotivaatiota.

Pisteytysjärjestelmän myötä työntekijät oppivat samalla Instagram-tilin ylläpidosta. Ylläpidon ja sisällöntuotannon ohella kehittyvät myös muut tärkeät taidot kuten aikatauluttaminen, kommunikointi, suunnitelmallisuus ja huolellisuus. Työmotivaation kasvattaminen on kuitenkin pisteytysjärjestelmän päätavoite.

Opinnäytetyön prosessi toi esille, kuinka suuri rooli työmotivaatiolla todellisuudessa on. Haastattelulla saatiin kuulla työntekijöiden ajatuksia, joiden pohjalta ratkaisu kehitettiin. Työntekijöiden asema täytyy huomioida, sillä työn lopputulos on suuressa liitoksessa työntekijöiden jaksamisen kanssa.

Lähde:

Rautanen, S. 2024. Instagram-yritystilin ylläpito, henkilöstön aktivointi ja Instagram-oppaan rakentaminen : case JACK & JONES kauppakeskus Skanssi – Theseus, Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyö.