Sosiaalisen median sisältöstrategia ja -suunnitelma ovat avainasemassa tehokkaan sisältömarkkinoinnin toteuttamisessa – etenkin pienyritysten kohdalla

10.12.2025

Nykypäivänä yritysten markkinointi keskittyy entistä enemmän sisältömarkkinointiin sosiaalisessa mediassa. Jotta yrityksen sisältömarkkinointi olisi tehokasta, yrityksen kannattaa rakentaa sisältöstrategia ja -suunnitelma. Suunnitelmallinen sisältömarkkinointi on erityisen tärkeää varsinkin, jos kyseessä on pienyritys tai yksinyrittäjä.

Etenkin pienyritysten voi olla hyvin vaikeaa toteuttaa laadukasta ja tehokasta markkinointia. Markkinointi kohdistuu nykypäivänä vahvasti sosiaaliseen mediaan, jossa yrityksen tulee pysyä jatkuvasti ajankohtaisena ja kiinnostavana. Sosiaalisen median alustoilla on myös erittäin vaikeaa saavuttaa yrityksen kohderyhmiä sekä erottua kilpailijoista. Jos kyseessä on vielä pienyritys tai yksinyrittäjä, yrityksen resurssitkaan eivät riitä täydellisen markkinoinnin toteutukseen. Tällöin yrityksen tulee rajata sosiaalisen median kanavat, joita he käyttävät markkinoinnissa sekä laatia sisältöstrategia ja laaja sisältösuunnitelma.

Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona paikalliselle hyvinvointialan pienyritykselle. Työn tavoitteena oli kehittää toimeksiantajayrityksen sosiaalisen median markkinointia sekä luoda Instagram-tili, jonka avulla selvitettiin, onko Instagram toimeksiantajalle hyödyllinen markkinointikanava. Työssä käsitellään muun muassa kilpailija-analyysia, sosiaalisen median Instagram- ja Facebook-kanavia, Instagram-markkinoinnin pilotointia sekä toimeksiantajalle tuotettua sisältösuunnitelmaa.

Kilpailija-analyysi ja Instagram-markkinoinnin pilotointi paljastivat selkeät kilpailuedut sekä sen mihin sisältösuunnitelmassa kannattaa keskittyä

Sisältöstrategiaa tehdessä yrityksen kannattaa tehdä kilpailija-analyysia. Siihen voi käyttää markkinoinnin työkalua, benchmarking-analyysia. Siinä huomioidaan yrityksen suurimmat kilpailijat ja tarkastellaan heidän kilpailuetujaan. Havainnoista voi tehdä myös esimerkiksi taulukon. Toimeksiantajan kilpailueduiksi nousivat yrittäjän ammattitaito ja kokemus, yrityksen tarjoama maksuton kartoituspuhelu sekä matalan kynnyksen räätälöidyt ja laajat palvelut. Kilpailijoita tarkastellessa nousi esiin säännöllinen julkaisurytmi ja julkaisujen keskinäinen visuaalinen samankaltaisuus. Yrityksen kannattaa hyödyntää kilpailija-analyysissa saatuja havaintoja sosiaalisen median sisältösuunnitelman rakentamisessa.

Yksi työn keskeisimmistä havainnoista saatiin Instagram-markkinoinnin avulla. Pilotointi kesti neljän viikon ajan, jolloin Instagramiin julkaistiin kaksi julkaisua viikossa. Lisäksi toteutettiin myös seitsemän päivän mittainen maksettu mainonta. Pilotoinnin tuloksena tarkasteltiin Instagramin yritysprofiilin kävijätietoja. Näistä huomattiin, että Instagram on erittäin tehokas ja hyödyllinen markkinointikanava toimeksiantajan kaltaiselle hyvinvointialan pienyritykselle. Pilotoinnin aikana Instagramissa saavutettiin yli 4000 katselua ja 127 seuraajaa. Yrityksen Facebook-sivuihin verrattuna nämä määrät ovat huikea saavutus vain neljän viikon aikana. Tulosten perusteella päätettiin, että Instagram sisällytetään sisältösuunnitelmaan.

Instagramin avulla yritys voi siis tavoittaa hyvin paljon ihmisiä sekä saavuttaa kohderyhmänsä huomion. Instagramissa tärkeää on kuitenkin säännöllinen ja kohderyhmää kiinnostava sisältö. Sisältöjen rakentamisessa kannattaa miettiä, millaisista sisällöistä potentiaaliset asiakkaat (asiakaspersoonat) pitävät ja millainen sisältö kiinnittää heidän huomionsa.

Sisältösuunnitelma vuosikellon muodossa lisää yrityksen näkyvyyttä ja sitouttavat seuraajia

Työn tuotokseksi syntyi sosiaalisen median sisältösuunnitelma vuosikellon muodossa. Vuosikelloa rakentaessa kannattaa huomioida sisältöstrategiaan kuuluvia asioita, kuten asiakaspersoonat ja kilpailija-analyysi. Vuosikelloon laitetaan näkyville kuukausittaiset teemat ja sisällöt sekä kampanjat, julkaisurytmi ja tavoitteiden seuranta. Teemat ja julkaisuideat rakennetaan yrityksen toimialan, palveluiden, vuodenaikojen ja asiakaspersoonien mukaan. Lisäksi sisällöissä kannattaa tuoda esiin yrityksen kilpailuetuja. Kilpailuetujen esiin tuomisen avulla yritys eroaa kilpailijoistaan ja saavuttaa uusia potentiaalisia asiakkaita.

Toimeksiantajayritykselle tuotetun vuosikellon sisällöissä tuodaan vahvasti esiin yrityksen kilpailuetuja, kuten yrittäjän ammattitaitoisuus ja kokemus sekä käytännönläheisyys ja matalan kynnyksen palvelut. Sisällöissä on nähtävissä myös seuraajia sitouttavia julkaisuideoita Instagramin ja Facebookin Tarinat-osioihin. Lisäksi vuosikelloon on lisätty kolme kampanjaa sekä kaksi arvontaa.

Lähde:

Kaleton, N. 2025. Sosiaalisen median sisältömarkkinointisuunnitelma ja Instagram-markkinoinnin pilotointi. Opinnäytetyö. Turun ammattikorkeakoulu.

Kuva: Pixabay.