Urheiluorganisaation myynti ja johtaminen – tulevaisuus kiiltää kuin vasta vahattu parketti
Urheiluliiketoiminta on kasvanut viimeisen vuosikymmenen aikana globaalilla mittakaavalla ja sen vaikutteet näkyvät myös suomalaisessa urheiluliiketoiminnassa. Urheiluliiketoiminnan johtamisessa ja myynnissä on olemassa samoja piirteitä kuin ”tavallisessa” liiketoiminnassa, eroja kuitenkin löytyy. – Korisliigan toiminnassa näkyy myös urheilun globaali kasvu. Kasvun seurauksena Korisliigassa tapahtuva liiketoiminta on ottanut suuria harppauksia eteenpäin.
Urheiluorganisaation myynti ja johtaminen
Urheiluliiketoiminta on viimeisen vuosikymmenen aika kasvanut todella suuresti. Urheilualaa koskettavat osa-alueet, kuten markkinointi, sponsoritoiminta ja urheilumedia, ovat täynnä mahdollisuuksia. Urheiluliiketoimintaa toteutetaan niin ikään palvelu muodossa, vaikka sen ympärillä tapahtuu paljon tuotepohjaista liiketoimintaa. Sanotaankin, että urheiluliiketoiminta on niin sanottua aineetonta palvelua, joka on todella vaihtelevaa, katoavaa ja ennalta-arvaamatonta. Urheiluliiketoimintaa siis kulutetaan ja tuotetaan samanaikaisesti. Kuluttaja ei voi olla ikinä varma tapahtuman lopputuloksesta. Kun urheiluseuralla on kuitenkin vahva seurabrändi takanaan, pystyy se takaamaan kuluttajalle jonkinlaisen laadullisen arvon.
Johtajuus on merkittävä tekijä kaikkien organisaatioiden menestyksen kannalta, mukaan lukien urheiluorganisaatiot. Jokainen organisaatio pyrkii määrittämään, mitä johtajuus sisältää sekä miten löytää oikeat taidot ja kyvyt tehokkaaseen johtamiseen. Urheiluorganisaatiossa johtajuus on prosessi, jossa ohjataan ja tuetaan muita toimihenkilöitä, jotta organisaatio pystyisi saavuttamaan sen asettamat missiot ja tavoitteet. Kun ajattelee asiaa tässä perspektiivissä, johtajuus on jokaisen organisaatioon kuuluvan jäsenen vastuulla, kuten se on myös organisaation johtoportaan vastuulla. Ideaalissa organisaatiossa jokainen jäsen on potentiaalinen johtaja, joka kykenee edesauttamaan muita jäseniä organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi.
Seuran menestystä on kannattavaa hyödyntää myynnillisestä näkökulmasta. Kun joukkue on voitollinen, on sitä helpompi myydä yhteistyökumppaneille, niin uusille kuin vanhoillekin. Jokainen tapaaminen ei välttämättä päädy kauppoihin, mutta kun kasvattaa verkostojaan ja luo suhteita, voi niitä hyödyntää jatkossa.
Luojan kiitos täällä ei ole pääsarjatason jääkiekkojoukkuetta.
Korisliigaseurat tutkimuksen kohteena
Tarkoituksemme oli selvittää kuinka urheiluorganisaatiot myyvät toimintaansa ja kuinka myyntiä johdetaan. Rajasimme kohderyhmäksemme Suomen Korisliigan. Haastattelimme tutkimukseen kuutta Korisliiga seuran edustajaa. Haastateltavat henkilöt valikoituivat työtehtävänsä mukaan, jokainen vastasi organisaationsa myynnistä ja sen johtamisesta. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoitua haastattelumenetelmää käyttäen. Jokaiselle haastateltavalle esitettiin kymmenen kysymystä samassa järjestyksessä. Jokainen haastattelu toteutettiin etänä Teamsin välityksellä ja ne nauhoitettiin, jotta haastattelut pystyttiin litteroimaan tekstimuotoon ja niihin pystyttiin palaamaan jälkikäteen.
Suomessa on pari lajia, jotka ovat ylivoimaisessa asemassa näkyvyyden puolesta. Meidän pitää vaan olla innovatiivisempia ja löytää keinot, miten me voidaan tuottaa lisäarvoa.
Tehdyn tutkimuksen perusteella, voimme tulkita, että urheilumyynti on huomattavasti hankalampaa suurilla talousalueilla, joissa on paljon eri lajien pääsarjatason urheiluliiketoimintaa. Kyseisillä talousalueilla kilpailu potentiaalisista yhteistyökumppaneista on kovaa. Jotta suurilla markkinoilla toimivat Korisliigaseurat pystyvät kilpailemaan yhteistyökumppaneista, täytyy heidän olla innovatiivisia sekä löytää keinot lisäarvon tuoton maksimointiin. On kuitenkin hyvä tiedostaa, että suuremmilla talousalueilla toimii myös enemmän yrityksiä, jotka ovat valmiita sponsoroimaan alueen urheilutoimintaa. Suurilla ja pienillä talousalueilla on siis molemmilla hyvät ja huonot puolensa. Kun urheilumyyjä tekee työnsä alusta alkaen mallikkaasti ja onnistuu samalla brändäämään itsensä, syntyy tuloksia kovasta kilpailusta huolimatta. Voimme siis todeta, että vahvalla seurabrändillä on merkittävä vaikutus, kun urheiluorganisaatiota lähdetään myymään.
Lähteet
Mäkinen, S. & Näreharju, A. 2023. Urheiluorganisaation myynti ja myynnin johtaminen : miten myydä urheiluorganisaatiota? – Theseus, Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyö.
Auvinen, T. & Kuuluvainen, A. (2017). Urheiluseurojen sisäpiirissä. Alma Talent.
Belzer, J. (2014). Sports Industry 101: Breaking Into The Business Of Sports. Forbes. Saatavilla: https://www.forbes.com/sites/jasonbelzer/2014/02/05/sports-industry-101-breaking-into-the-business-of-sports/
Covell, D., & Walker, S. (2013). Managing Sport Organizations: Responsibility for Performance. Routledge.
Hamer, B. (2016). 5 tips on how to sell a winning sports team | LinkedIn. Saatavilla: https://www.linkedin.com/pulse/5-tips-how-sell-winning-sports-team-bob-hamer/
Jalonen, H., Haltia, J., Tuominen, S., & Ryömä, A. (2017). Arvoluonnin pelikirja: Urheilun ja liiketoiminnan rajapintaan. Turku AMK.
Kuva: Salon Vilpas https://www.flickr.com/photos/vilpasvikings/52800531028/in/album-72177720307318176/