punaiset lenkkitossun kärjet ja risuaita-merkki

Urheiluseura tunnettuutta ja näkyvyyttä rakentamassa

16.05.2023

Urheiluseurat toimivat paitsi urheilun edistäjinä myös yhteisöjen keskipisteinä. Urheilusta on vuosien saatossa tullut viihteen muoto ja yhteisöllisyyden symboli, eikä sen kaupallista puolta voida sivuuttaa. Kun seura on tunnettu ja sillä on hyvä näkyvyys, se pystyy houkuttelemaan lahjakkaita pelaajia, luomaan vahvan fanikunnan ja vahvistamaan brändiä entisestään. Tässä artikkelissa käsitellään tärkeitä näkökohtia, joita urheiluseuran tulee ottaa huomioon tunnettuuden ja näkyvyyden rakentamisessa.

Brändin rakentaminen

Urheiluseuran brändi on sen identiteetti, joka erottaa sen muista seuroista. Urheiluseurat ovat luontaisesti vahvoja tunnetilojen ja merkitysten rakentajia. Ne kykenevät saavuttamaan ihmisiä tarinoiden ja ilmaisun keinoin sekä luomaan vahvan yhteyden heihin. Nykyään brändit keskittyvät vahvasti ihmisläheiseen toimintaan, jolla ne pyrkivät sitouttamaan kuluttajia. Kuluttajien sitouttaminen, tunnetilojen välittäminen ja yhteisen kokemuksen luominen ovatkin olennaisia tekijöitä brändin menestyksen kannalta. (Bouchet ym. 2013, 1–2.)

Brändin rakentaminen on pitkäjänteistä kehitystyötä, jossa tulokset eivät näy heti. Brändin rakentamisella vaikutetaan siihen, millainen kuva seurasta muodostuu ihmisille. Markkinointia rakennetaan kaikkialla seuran toiminnassa ja jokainen kohtaaminen rakentaa tai heikentää mielikuvaa brändistä. (Alma Media n.d.) Brändin rakentamisessa viestintätavat, kuten mainonta, julkiset suhteet ja sponsorointi, ovat keskeisiä keinoja. Urheilubrändien osalta on tärkeää ymmärtää, että brändi-identiteettiä ei voida yksiselitteisesti määrittää, sillä eri kuluttajat muodostavat useita mielikuvia samasta brändistä. Brändikuvaan vaikuttavat myös monet ulkoiset tekijät, jotka voivat merkittävästi muokata organisaation brändi-imagoa. (Bouchet ym. 2013, 73.)

Tunnettuus urheilumarkkinoinnissa

Vahva brändi on tärkeä lähtökohta urheiluseuran tunnettuudessa, mutta tunnettuuden kasvattamisessa on otettava huomioon myös vahva markkinointi. Markkinoinnin on oltava huomiota herättävää ja ihmisiä puhuttelevaa. Nykyään suurin osa markkinoinnista ja mainonnasta tapahtuu sosiaalisessa mediassa, joka on tehokas alusta tavoittaa ihmisiä. Urheilu on yksi suosituimmista sisällöistä sosiaalisessa mediassa ja maailman tunnetuimmat urheilubrändit ovat keränneet suuren määrän seuraajia ympärilleen (Newman 2013, 66). Urheiluseuran tulee panostaa aktiiviseen markkinointiin ja viestintään. Tämä sisältää verkkosivujen ja sosiaalisen median kanavien ylläpidon, tiedotteiden julkaisemisen paikallisissa medioissa, tapahtumien markkinoinnin ja yhteistyön muiden sidosryhmien kanssa.

Urheiluseuran tulee pyrkiä luomaan vahva yhteisöllisyyden tunne seuran ja fanien välille. Tämä vuorovaikutus on avainasemassa fanien sitoutumisen vahvistamisessa ja tukensa osoittamisessa joukkuetta kohtaan. (Haltia ym. 2017, 103–105.) Yhteisöllisyyden rakentaminen tulisi ottaa huomioon myös seuran markkinoinnissa. Seuran markkinoinnin tavoitteena on vahvistaa fanien yhteenkuuluvuuden tunnetta seuran kanssa sekä tuoda urheilu lähemmäksi faneja. Markkinointitoimenpiteiden tulee olla sellaisia, että ne herättävät samaistumista ja innostusta faneissa, sitouttavat heidät mukaan seuran toimintaan ja tarjoavat unohtumattomia kokemuksia.

Seurat joutuvat kilpailemaan näkyvyydestä ja huomiosta muiden urheiluseurojen kanssa. Markkinointi ja näkyvyys ovat keskeisiä keinoja erottua muista toimijoista ja siksi niiden panostaminen on ensiarvoisen tärkeää. Vahva brändi auttaa myös luomaan pitkäaikaisia suhteita, mikä puolestaan muodostaa kilpailuedun (Korhonen 2019). Urheiluseuran on pyrittävä sitouttamaan kuluttajia osaksi seuran toimintaa, jotta he tuntevat kuuluvansa seuran yhteisöön ja kannattavat sitä aktiivisesti.

Urheiluseura voi hyödyntää yhteistyötä muiden sidosryhmien kanssa tunnettuuden ja näkyvyyden lisäämiseksi. Uusia kumppaneita tulisi aktiivisesti etsiä ja samalla kehittää erilaisia yhteistyön muotoja Tunnettuuden ja näkyvyyden rakentaminen on tärkeää urheiluseuroille menestyksen kannalta. Sen vuoksi seuran tulee panostaa eri tekijöihin, jotka ovat vaikuttavat siihen miten urheiluseura nähdään, muistetaan ja tunnetaan ihmisten keskuudessa.

Lähteet:

Alma Media (n.d.) Miten brändiä rakennetaan? -artikkeli. Viitattu 15.05.2023 https://www.almamedia.fi/yrityksille/tietoa-meista/
Bouchet, P., Hillairet, D. & Bodet, G. 2013. Sport Brands. Taylor & Francis Group. https://ebookcentral.proquest.com/lib/turkuamkebooks/detail.action?docID=1143694
Haltia, J., Jalonen, H., Ryömä, A. & Tuominen, S. 2017. Arvonluonnin pelikirja: urheilun ja liiketoiminnan rajapintaan. E-kirja Finna-kirjapalvelussa. AP Spin Press, Tallinna. Vaatii kirjautumisen palveluun.  Viitattu 24.02.2023. https://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166456.pdf
Korhonen, E. 2019. Mitä hyötyä on brändistä? 3 näkökulmaa brändin merkityksestä. Blogi liiketalouden koulutuksesta. Viitattu 15.05.2023. https://blogit.jamk.fi/liiketalous/2019/04/07/mita-hyotya-on-brandista-3-nakokulmaa-brandin-merkityksesta/
Newman, T., Peck, J. & Wilhide, B. 2013. Social media in sport marketing. E-kirja Finna-kirjapalvelussa. Taylor & Francis Group. Vaatii kirjautumisen palveluun. Viitattu 15.05.2023. https://ebookcentral.proquest.com/lib/turkuamk-ebooks/detail.action?docID=4778821