Vastuullisuus ei ole vain omaa toimintaa – myös toimittajien ilmastotyö ratkaisee

02.06.2025

Brändien sitoutuminen ilmastotavoitteisiin ei jakaudu tasaisesti, mutta vaikutus päästöihin voi silti olla merkittävä. Kun sitoutumista tarkastellaan päästöjen näkökulmasta, yritys saa arvokasta tietoa valikoimansa vastuullisuudesta ja siitä, mihin kehitystyö kannattaa kohdistaa.

Ilmastonmuutoksen kiihtyessä ja sääntelyn tiukentuessa yritysten rooli päästöjen vähentämisessä korostuu. Science Based Targets -ilmastoaloite tarjoaa yrityksille keinoja osoittaa sitoutumisensa tieteeseen perustuvaan ilmastotyöhön. Sen merkitys on erityisen tärkeä epäsuorien eli scope 3 -päästöjen hallinnassa.

Epäsuorat päästöt muodostavat usein suurimman osan yrityksen kokonaispäästöistä, erityisesti kaupan alalla (Asikainen 2021). Yritykset voivat vähentää näitä päästöjä esimerkiksi tekemällä yhteistyötä toimittajien kanssa. Tässä valikoiman sisällöllä on merkittävä rooli (Basil-Jones 2024).

Turun ammattikorkeakoulussa tehdyn opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka suuri osuus erään suomalaisen case-yhtiön valikoimassa olevista brändeistä on sitoutunut Science Based Targets (SBTi) -ilmastoaloitteeseen. Sitoutumista tarkasteltiin sekä brändien lukumäärän että tuotteiden valmistuksesta aiheutuvien kasvihuonekaasupäästöjen perusteella. Tavoitteena oli myös selvittää, miten sitoutuminen jakautuu eri tuotekategorioihin ja millaisia vaikutuksia erilaisilla skenaarioilla voisi olla yrityksen vastuullisuusprofiiliin

Päästöjen perusteella vaikutus on merkittävä

Vaikka sitoutuneiden brändien osuus ei ollut määrällisesti suuri, ne aiheuttivat merkittävän osan tuotteiden valmistuksesta syntyvistä päästöistä. Tämä viittaa siihen, että SBTi-sitoutuneet brändit ovat case-yhtiössä keskeisiä tavarantoimittajia.

Sitoutumisen jakauma eri tuotekategorioissa oli vaihteleva. Joissakin kategorioissa sitoutuneita toimijoita oli useita, toisissa huomattavasti vähemmän. Tämä ei kuitenkaan välttämättä kerro vastuullisuuden puutteesta, vaan voi selittyä esimerkiksi toimialakohtaisilla eroilla ilmastotavoitteiden omaksumisessa tai sillä, että osa toimijoista toteuttaa ilmastotyötä ilman SBTi-sitoutumista.

Skenaariot osoittavat mahdollisuuksia

Opinnäytetyössä laadittiin skenaarioita, joissa tarkasteltiin, miten SBTi-sitoutumisen lisääntyminen vaikuttaisi yrityksen kokonaiskuvaan päästöjen näkökulmasta. Tulokset osoittavat, että muutokset yksittäisissä kategorioissa voivat tuoda näkyviä parannuksia kokonaisuuteen. Erityisesti niissä tuotekategorioissa, joissa yksittäiset brändit aiheuttavat suuren osan päästöistä, sitoutumisen vaikutus on huomattava.

Skenaarioanalyysi auttaa yritystä hahmottamaan, mihin osa-alueisiin vastuullisuusstrategiaa kannattaisi kohdistaa. Esimerkiksi hankintaperusteiden tai kumppanuuskriteerien tarkentaminen voisi ohjata kohti vastuullisempaa valikoimaa tulevaisuudessa.

Tieto ohjaa ilmastotyötä oikeaan suuntaan

Opinnäytetyön tulokset tarjoavat yritykselle konkreettista tietoa siitä, missä kohdissa vastuullisuutta voidaan parantaa. Samalla ne osoittavat, että valikoiman rakenteella on merkitystä.

Jatkossa yrityksen on tärkeää seurata toimittajiensa ilmastositoutumista ja hyödyntää tätä tietoa osana kestävyyden seurantaa ja kehittämistä. SBTi-sitoutuminen ei ole ainoa mittari vastuullisuudelle, mutta se antaa läpinäkyvän ja vertailtavan näkökulman siihen, miten vakavasti brändi suhtautuu ilmastotavoitteisiin. Yrityksillä on yhä enemmän keinoja vaikuttaa siihen, millaisia päästöjä niiden valikoiman kautta syntyy. Tämä tarjoaa aidon mahdollisuuden edistää ilmastotyötä yrityksissä.

Lähteet:

Salminen, S. 2025. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219170, Turun ammattikorkeakoulun opinäytetyö.

Asikainen, H. 14.12.2021. Kaikki isoimmat päivittäistavarakaupat ovat sitoutuneet 1,5 asteen ilmastotavoitteisiin – Se kuulostaa kunnianhimoiselta, mutta suurimmat päästöt tulevat myytävästä tavarasta ja ne eivät sisälly laskelmiin. YLE. Viitattu 16.2.2025.  https://yle.fi/aihe/a/20-10001826

Basil-Jones, W. 13.8.2024. 7 levers to reduce your company’s scope 3 emissions. PlanA. Viitattu 21.5.2025. https://plana.earth/academy/reduce-scope-3-emissions

Kuva:

Pixabay