Yrittäjä, älä jää jälkeen kehityksessä – valjasta verkkosivut yrityksesi kasvun moottoriksi
Verkkosivut ovat yrityksille enemmän kuin digitaalinen mainospaikka ja tiedonvälityskanava. Ne ovat asiakashankinnan ja myynnin keskeinen työkalu. Silti monilla mikro- ja pienyrityksillä voi jäädä verkkosivujen kehittäminen vähälle huomiolle. Miten yritysneuvonnan tulisi vastata tähän haasteeseen? Entä miten yrityksen verkkosivuja voisi helposti kehittää niin, että ne lisäisivät yrityksen verkkolöydettävyyttä ja tuottaisivat lisäarvoa asiakkaille?
Uudista verkkosivut ja kasvata konversiota
Verkkosivut toimivat usein ensimmäisenä kontaktipisteenä asiakkaan ja yrityksen välillä. Niillä on keskeinen rooli asiakaspalvelukanavana, ja ne ovat myös monelle tärkeä osa yrityksen myyntiprosessia. (Fonecta 2022.) Sivujen kautta informoidaan, markkinoidaan, esitellään sekä myydään yrityksen tuotteita ja palveluja. Yrityksen kasvulle onkin elintärkeää, että yritys on myös verkossa saatavilla ja että sivut toimivat optimaalisesti asiakaspolun kaikissa vaiheissa. (Ylönen 2024.)
Verkkosivujen keskeisestä asemasta huolimatta voi monilla mikro- ja pienyrityksillä olla sivustoissa parantamisen varaa. Systemaattinen kehittämistyö jää usein ajanpuutteen, digitaalisen osaamisvajeen ja rajallisten resurssien vuoksi vähälle huomiolle (Fonecta 2019; Miettinen 2023; Virkkala 2024). Työhön ryhtymistä ei helpota myöskään se, että tieto verkkosivujen optimoinnista on pirstaloitunutta, eikä yhtä selkeää opasta ole helposti saatavilla. Kynnys aloittaa uudistamisprosessi saattaa nousta liian suureksi ilman riittävää verkkosivuosaamista ja alkuvaiheen tukea.
Verkkosivujen uudistamisprojektiin kannattaa kuitenkin lähteä, sillä toimivilla verkkosivuilla on monia liiketoiminnallisia hyötyjä. Parhaimmillaan verkkosivut tukevat ja edistävät yrityksen kilpailukykyisenä pysymistä, liiketoiminnallisten tavoitteiden saavuttamista ja lisäävät yrityksen tunnettuutta ja brändinäkyvyyttä (Ylönen 2024).
Yrityksen ensimmäiset verkkosivut on usein vaivattomampaa hankkia ostopalveluna. Sivustoja tulisi kuitenkin päivittää säännöllisesti, jotta yleisilme ja sisällöt pysyvät tuoreina ja ajankohtaisina. Verkkosivujen päivittäminen ei vaadi välttämättä sen suurempaa teknistä osaamista. Riittää, kun hallitsee perustason digitaitoja ja ymmärtää digimarkkinoinnin ja sisällöntuotannon periaatteet. Jo pienillä sisällöllisillä keinoilla yrittäjä voi tehdä olemassa olevista sivuistaan houkuttelevammat ja käyttäjäkokemusta parantavat.
Lisää tukea yrittäjille verkkosivuosaamisen kehittämiseen
Mikro- ja pienyritysten elinvoimaisuuden säilymiseksi ja kasvun tukemiseksi olisi tärkeää, että yrittäjille pystyttäisiin tarjoamaan entistä monipuolisemmin apua verkkosivuosaamisen kehittämiseen. Myös tekoälyavusteisen kirjoittamisen koulutukset olisivat hyödyllisiä, sillä tekoäly voisi tarjota huomattavaa ajansäästöä yrittäjälle. Hallitessaan verkkosivuston optimoinnin perusdigivalmiudet, on yrittäjän helpompi pitää sivusto ajantasaisena ja houkuttelevana. Yrittäjiä tulisi myös tukea verkkosivuprojektin alkuvaiheessa ja tarjota tietoa erilaisista verkkosivuvaihtoehdoista ja sivustovierailijadatan analysointiin.
Toisena vaihtoehtona voisi olla, että yrittäjien tukipalveluihin sisällytettäisiin verkkosivustoneuvontaa. Yrittäjiä avustavilla asiantuntijoilla on melko suuri subjektiivinen vaikutusvalta siihen, miten yrityksen toimintaa lähdetään kehittämään (Virkkala 2024). Yhteiskunnallisesti voisikin olla tarpeen kehittää valtakunnalliset suositukset siihen, miten ja minkälaisia verkkosivujen kehittämissuosituksia ja toimenpidelistauksia yrittäjille esitetään.
Ulkoista tekniikka, hallitse sisältöjä ja markkinointia
Verkkosivujen uudistamistoimien lähtökohdiksi kannattaa asettaa asiakaan tarpeet ja digitaalinen asiakaspolku sekä pohtia, miten edistää asiakkaan etenemistä kohti konversiota ostopolun eri vaiheissa (Herbert 2023, 46–48). Näitä optimoimalla voidaan tukea sivustovierailijoita tekemään haluttuja toimintoja, kuten ottamaan yhteyttä, liittymään sähköpostilistalle, siirtymään blogiin tai suorittamaan osto.
Turun ammattikorkeakoulussa toteutetun opinnäytetyön tuloksena syntyi verkkosivujen uudistamisen tarkistuslista, joka yhdistää markkinoinnin, asiakashankinnan ja verkkosivujen optimoinnin sivustovierailun aikana. Toimenpidesuositukset keskittyvät sivuston löydettävyyden parantamiseen ja sivustovierailun aikaisen käyttäjäkokemuksen edistämiseen ostoprosessin eri vaiheissa. Teknisiä toimia on tarkasteltu pintapuolisesti niin, että myös yrittäjä pystyisi halutessaan toteuttamaan ne. Kuvassa 1 tiivistetään keskeisimmät kehitystoimet ostoprosessin vaiheisiin kytkettynä.

Kannattavaa olisi siis lisätä asiakasymmärrystä ja keskittyä yleisilmeen selkeyttämiseen sekä asiakasta palvelevien sisältöjen tuottamiseen. Lisäksi on hyvä varmistaa, että sivut latautuvat riittävän nopeasti ja että navigaatio ja haku toimivat sujuvasti. Lopuksi on hyvä muistaa, että sivuston uudistamisen voi aloittaa kevyesti. Jo pienilläkin parannuksilla voi olla suuri vaikutus myyntiin ja asiakaskokemukseen.
Kiinnostuitko? Tutustu opinnäytetyön tarkistuslistaan ja aloita verkkosivujen uudistaminen vaikka heti tänään. Opinnäytetyön löydät Theseuksesta.
Lähteet
Chaffey, D. 2024. Introducing The RACE Growth System and RACE Planning Framework: practical tools to improve your digital marketing. 17.1.2024. Viitattu 16.12.2025. https://www.smartinsights.com/digital-marketing-strategy/race-a-practical-framework-to-improve-your-digital-marketing/
Fonecta 2019. Tutkimus: Suomalaisyrityksissä digitaalisen markkinoinnin osaamisvaje. Verkkoartikkeli. Viitattu 16.12.2025. https://yrityksille.fonecta.fi/artikkeli/tutkimus-suomalaisyrityksissa-digitaalisen-markkinoinnin-osaamisvaje/
Fonecta 2022. Pienyrittäjän kotisivut voi saada helposti ja ammattitaitoisesti. Blogi-teksti. Viitattu 16.12.2025. https://yrityksille.fonecta.fi/artikkeli/helpot-ja-ammattimaiset-kotisivut-pienyrittajalle/
Herbert, K. 2023. Verkkokauppa 2024: Ostoksia tehdään entistä harvemmin ja kerralla ostetaan enemmän. Mrktng. Markkinoinnin & viestinnän reseptit vuodelle 2024. (toim.) Riikka-Maria Lemminki. Marketing Finlandin jäsenlehti 4/2023 (46–48). Viitattu 16.12.2025. https://www.magnetcloud1.eu/m/mainostaja/MRKTNG_4_2023/#p=54
Miettinen, J. 2023. Yrittäjäkysely 2023: Vahvistamalla yrittäjien osaamista tuetaan liiketoiminnan kasvua. Viitattu 16.12.2025. https://akavaworks.fi/blogit/yrittajakysely-2023-vahvistamalla-yrittajien-osaamista-tuetaan-liiketoiminnan-kasvua/
Virkkala, P. 2024. Haastattelu. Oulun yliopiston projektitutkijaa Peetu Virkkalaa haastatteli 31.5.2024 Noora Hämäläinen & Jari Kauhanen.
Ylönen, O. 2024. Arvioi yrityksesi kotisivut: Täyttääkö ne laadukkaiden sivustojen kriteerit? Blogi-teksti. Viitattu 16.12.2025. https://yrityksille.fonecta.fi/artikkeli/arvioi-yrityksesi-kotisivut/