Hankintojen kehittäminen mittaamisen ja jaottelun avulla
Hankkinat ovat yrityksen liiketoiminnalle tärkeä toiminto. Tämän takia niiden kehittäminen on toimivan liiketoiminnan kannalta tärkeää. Opinnäytetyössä käytiin läpi, miten hankintoja voidaan kehittää mittaamisen ja jaottelun avulla.
Yksinkertaisesti hankinnoilla tarkoitetaan yrityksen koko ostotoimea, eli kaikkea mitä yritys ostaa omaan toimintaansa. Hankinnat siis mahdollistavat yrityksen koko toiminnan. Lisäksi hankintojen osuus yrityksen kokonaiskuluista voi olla hyvin suuri. Joillakin aloilla hankinnat voivat käsittää jopa 80 prosenttia kaikista yrityksen kuluista. Hankintojen kehittäminen on tärkeää yrityksen toiminnan varmistamisen takia. Hankinnoissa on myös suuri mahdollisuus rahallisiin säästöihin.
Hankintojen mittaaminen ja analysointi
Jotta hankintoja voidaan tehokkaasti kehittää, on tärkeää, että toimintaa voidaan joillakin tavoilla mitata. Mittaamisessa tavoitteena on, että sen avulla voidaan helposti nähdä miten hankinnat toteutuvat ja miten tavoitteisiin päästään. Yrityksen tavoitteista riippuu se, mitä yrityksen kannattaa mitata. Yleisimmät mitattavat asiat ovat toimitusajat, toimitusten varmuus tai hankintaan kuluva raha.
Yleisimmät mitattavat asiat ovat toimitusajat, toimitusten varmuus tai hankintaan kuluva raha
Mittaamisen lisäksi hankintojen kehittämisessä voidaan käyttää apuna erilaisia analyyseja. Näiden avulla mittaamisen avulla kerättyä tietoa voidaan käyttää tehokkaasti. Erilaisia analyyseja, joita hankinnan kehittämiseen voidaan käyttää ovat esimerkiksi:
- Spend-analyysi
- ABC-analyysi
- Portfolioanalyysi
Hankintojen jaottelu
Hankintojen jaotteleminen on myös tärkeää. Jaottelemisen avulla yrityksen on helpompi hallita sen hankintoja sekä käyttää aiemmin mainittuja mittareita sekä analyyseja. Jaottelun avulla yritys voi jakaa hankintansa esimerkiksi sen mukaan, kuinka ne näkyvät yrityksen tuloslaskelmassa tai mikä on eri hankintojen tarkoitus. Kun hankinnat on jaoteltu eri luokkiin, on yrityksen helpompi keskittyä niihin osiin, joiden merkitys sille on suurin tai joissa on suurin potentiaali säästöihin.
Toimitusketjun ja toimittajien hallinta
Lopuksi on tärkeää pystyä mittaamaan toimittajien suorituskykyä sitä, miten eri toimittajat onnistuvat toiminnassaan. Lisäksi toimitusketjun hallitsemiseen on hyvä valita strategia, joka vastaa yrityksen tarpeita. Erilaisia strategioita ovat esimerkiksi:
- Just-in-time, jossa tarvittavat materiaalit toimitetan juuri oikeaan aikaan eikä varastoja tarvita
- Lean, jossa toimitusketjusta poistetaan kaikki turha
- Agile, jossa toimitusketju on mahdollisimman joustava
Lähde
Tuominen, V. 2025. Hankintojen kehittäminen mittaamisen ja jaottelun avulla – Theseus, Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyö.