Logistiikan edut yrityksen liiketoiminnassa – Onko kannattavaa panostaa logistiikkaan?
Mikä on logistiikka? Useasti sen ajatellaan liittyvän ison teollisen tehtaan varastointiin tai rekka- ja laivakuljetuksiin. Todellisuudessa logistiikka vaikuttaa laaja-alaisesti lähes koko yrityksen toimintoihin tuotannon ympärillä. Sen kehittämisen hyödyntämättä jättäminen vaikuttaa usein yrityksen kustannustehokkuuteen ja näin ollen kilpailukykyyn.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin Husky Travels Oy:n logistisia toimintoja ja niiden vaikutusta liiketoiminnalle. Yritys tuottaa elämyspalveluita Rovaniemellä kahdessa toimipisteessä: Husky Park ja Pure Lapland. Napapiirillä sijaitseva Husky Park on koirapuisto, jossa toteutetaan rekikoira-ajeluita sekä muita aktiviteetteja. Pure Lapland tuottaa Lapin luonnossa toteutuvia aktiviteetteja, kuten pilkintää ja kalastusta, kelkka- ja mönkijäajeluita, itseajettavia rekikoira-ajeluita sekä lumikenkäilyä.
Ei meillä ole logistisia toimintoja…
Husky Travels Oy:n toimitusjohtaja
Elämysalan logistiset toiminnot (Husky Travels Oy)
- Varastot
- Kuljetukset & kalusto
- Hankinnat
- Toiminnanohjausjärjestelmä
Molemmilla toimipisteillä on omat varastonsa, ja niiden lisäksi löytyy erillinen varastohalli noin kymmenen minuutin ajomatkan päässä Husky Parkilta. Kuljetuksia toteutetaan Parkilla-rekikoiravaljakoilla, jolloin tärkeimmät osat kalustoa ovat reet ja koirat. Tämän lisäksi kelkka ja tasauslana, jolla ylläpidetään reittejä. Lumettomina aikoina käytössä ovat kesäkärryt ja mönkijä.
Sijainniltaan kauempana olevan Pure Laplandin toiminnan kulmakiviä ovat pakettiautot, sillä aktiviteetit toteutuvat etäällä keskustasta, jolloin pakettiautojen avulla yritys mahdollistaa asiakaskyydityksen. Pure Laplandin kalustoon lukeutuu kelkkoja, rekiä, mönkijöitä ja kanootteja. Koiria yrityksellä on kokonaisuudessaan 130 (huhtikuu 2024).
Hankinnoista vastaavat yrityksen toimitusjohtaja ja toimistopäällikkö. Hankintojen kohteita ovat muun muassa koirien ruoka, tukusta ostettavat mehutiiviste ja keksit, joita tarjotaan eri aktiviteettien yhteydessä. Bensiinin ostosta vastaa Purella toimitusjohtaja ja Parkilla puiston esimiehet. Hankintoihin lukeutuu myös koiranhoitotarvikkeita ja työntekijöiden työvaatetus.
Yrityksellä on käytössä Travius-niminen toiminnanohjausjärjestelmä, jossa hallitaan asiakassuhteita ja niiden laskutusta. Tuotanto suunnitellaan asiakasmäärien mukaisesti. Asiakirjoja, tilinpäätöksiä ja muita raportteja säilytetään Fennoa-nimisessä taloudenhallinta ohjelmistossa. Visma Entry on käytössä työaikakirjauksiin.
Logistiikan haasteet
- Varastointi
- Tiedonkulku
- Hankinnat
Yrityksen logistiikan suurin pullonkaula oli varastoinnin laatu. Husky Parkin toiminta on kasvanut ja laajentunut vuosien saatossa, eikä varastontaso ole kasvanut mukana. Parkin lämminvarasto on todella pieni. Varastohallilla tilaa on, mutta se on täyttynyt vuosien saatossa turhalla tavaralla, joka ei liity yrityksen liiketoimintaan. Lisäksi halli on täynnä sekalaista tavaraa, eikä siellä ole kunnollista järjestystä tai hyllyjärjestelmää.
Haasteet ovat kytköksissä toisiinsa. Heikosti toteutettu varastointi vaatii tarkkaa ja sujuvaa tiedonkulkua Husky Parkin työntekijöiden ja hankinnoista vastaavien kesken. Näin ei kuitenkaan aina ollut. Tieto usein kulki monen henkilön kautta, ja toisinaan unohtui ilmoittaa ajallaan. Tämä johtaa äkillisiin yksittäisiin ostoihin, jotka eivät ole kustannustehokkaita. Yrityksellä ei siis ollut selkeää varastonohjausta.
Logistiikan kehittäminen
Ongelma löytyy varastoinnista. Husky Park -puistoon on tulossa suuret laajennukset kesällä 2024. Niiden yhteydessä rakennetaan varasto itse puistoalueelle ja näin ollen luovutaan kauempana sijaitsevasta varastosta. Uuden varaston myötä tiedonkulku sujuvoituu, sillä tavarat ovat heti kaikkien nähtävissä. Varaston läheinen sijainti ja suurempi koko mahdollistavat harkitut hankinnat. Jotta ostot saadaan toteutettua oikeaan aikaan, yrityksellä tulee olla käytössä kulutukseen sopiva varastonohjaus, joka tässä tapauksessa olisi kaksilaatikkojärjestelmä tai min-maks-järjestelmä.
Toiminnan laajetessa jatkokehitykseksi yritys voisi panostaa prosessien digitalisoimiseen. Erityisesti varastonohjauksessa toiminnanohjausjärjestelmän hyödyntäminen tuotetiedonhallinnassa niin, että varastosaldo olisi reaaliaikainen kaikille osapuolille. Pidemmälle vietynä yritys voisi hyödyntää käsipäätettä (PDA) inventointiin. Toiminnanohjausjärjestelmä hyvin toimivana ja käytettynä edistää tiedonkulun ja hankinnan prosesseja. Sen käyttöönotto vaatii työntekijöiden sitoutumisen käyttämään järjestelmää systemaattisesti.
Turvallisen ja toimivan varastoinnin takaamiseksi yrityksen tulee panostaa hyllyjärjestelmiin, ja ottaen huomioon heidän varastoitavat tavaransa, lavapaikkahyllyt kahdesta kolmeen kerrokseen ovat välttämättömät tilan hyötykäytön maksimoimiseksi. Korkeammalle varastointi vaatii myös asianmukaisen välineistön keräilyyn, jolloin pinonta- tai vastapainotrukki tulee tarpeelliseksi. Se on helpointa ottaa leasing-sopimuksella.
Logistiikan vaikutus liiketoimintaan
Tutkimuksen tavoitteena oli todistaa toimeksiantajan väite ”Ei meillä ole logistisia toimintoja…” vääräksi ja tutkia, mitä toimintoja on ja kuinka niitä voi mahdollisesti kehittää. Yritystä on mahdollista pyörittää ilman logistista tietämystä, mutta yrityksen tulisi tiedostaa, kuinka logistiikka vaikuttaa liiketoimintaan laaja-alaisesti.
Husky Travels Oy:n kohdalla varastoinnin, hankintojen ja informaatiovirran prosessien tehostaminen ja selkeyttäminen tekevät toiminnasta kustannustehokkaampaa säästämällä aikaa ja vähentämällä turhaa työtä.
Lähde:
Toivanen, R. 2024. Husky Travels Oy:n logistiset toiminnot. Turku: Turun ammattikorkeakoulu. URN:NBN:fi:amk-2024051010824