Toimittajavalinnan tärkeys ravintola-alan yritykselle – miksi valintaan tulee panostaa ja mitä hyötyä on toimitussuhteiden ylläpitämisellä?

06.05.2024

Oikean toimittajan valinta voi vaikuttaa yrityksen toimintaan positiivisella tavalla. Parhaimmassa tapauksessa se pystyy luomaan lisäarvoa niin yritykselle kuin toimittajallekin. Nykypäivänä toimittajavalintoihin tulee panostaa entistä enemmän, sillä hinnat ovat nousseet yrittäjille ja kuluttajille. Tämän takia mietitään entistä tarkemmin, mihin rahaa käytetään.

Oletko ikinä miettinyt ravintolassa syödessäsi, mistä ravintola on hankkinut lautasella olevan pihvin tai keneltä lasissa oleva punaviini on hankittu? Miksi juuri kyseinen pöytävarausjärjestelmä on valittu? Nämä ovat kulissien takana olevien toimittajien tuottamia palveluita tai tuotteita, joita kuluttajat eivät välttämättä mieti.

Ravintola-ala on kokenut paljon muutoksia viimeisien vuosien aikana. Korona-pandemian jälkeiset vaikutukset näkyvät edelleen ravintoloiden arjessa. Uudet arvonlisäverokannan nostot vaikeuttavat tilannetta entistä enemmän.

Toimittajavalinnan tärkeys yritykselle

Toimittajat ovat yrityksille tärkeitä tukipilareita. Niiden ansiosta ravintola pystyy pyörittämään toimintaansa ja tarjoamaan kuluttajille palveluita tai tuotteita. Tämän takia oikean toimittajan valitsemiseen tulee kiinnittää huomiota. Toimittajan etsiminen on kuin etsisi hyvää kenkäparia itselleen. Vaihtoehtoja on useampi, tärkeintä on löytää se pari, joka sopii omiin tarpeisiin. Oikein valittu kenkäpari voi kulkea mukanasi monia vuosia.

Oikean toimittajan valinta riippuu täysin yrityksen tarpeista ja arvoista. Siksi yrityksen kannattaa ensin kartoittaa omat tarpeensa. Tarpeiden lisäksi valintapäätökseen voivat vaikuttaa esimerkiksi kommunikoinnin helppous, minä aikana toimittaja tarjoaa palveluitansa tai paikallisuus. Tarkoituksena on löytää toimittaja, joka pystyy vastaamaan ravintolan kysyntään.

Tärkeintä on, että yrityksen jokapäiväinen toiminta ei kärsisi toimittajasta. Kun voidaan luottaa toimittajaan, että tarvittavat tuotteet saadaan sovituissa ajoissa toimitettua, voi ravintolan henkilöstö keskittyä tärkeimpään, asiakkaisiin. Mahdolliset toimitusvaikeudet tai kommunikaation puute vaikuttavat negatiivisesti yritysten väliseen luottamukseen.

Mitä hyötyä on toimitussuhteen ylläpitämisellä?

Kun toimitussuhteista pidetään huolta, voidaan taata, että tarvittava tieto kulkeutuu kaikille osapuolille. Jotta toimitussuhde toimisi, vaatii se työtä sekä yritykseltä että toimittajalta. Avoin kommunikointi osapuolten välillä on keskeistä, ja mahdollista palautetta tulee antaa sekä kuunnella. Palaute antaa yrityksille mahdollisuuden parantaa omaa toimintaansa. Dataa kannattaa kerätä, jotta voidaan luopua mahdollisista lisäkustannuksia vievistä kohdista.

Toimitussuhteiden ylläpitäminen, ja se, miten sitä haluaa tehdä, on täysin kiinni yrityksestä ja toimittajasta. Joidenkin toimittajien kanssa voi käydä keskusteluja viikoittain, toisen toimittajan kanssa kerran kuussa. Toimittajaa valitessa kannattaa miettiä jo alkuvaiheessa, miten toimittajasuhdetta tullaan ylläpitämään.

Ravintola-alan nykytilanne

Ravintola-ala oli yksi monista aloista, joka kärsi koronapandemian vaikutuksista koviten, ja nämä vaikutukset näkyvät edelleen ravintoloiden arjessa. Monet yritykset pystyivät pitämään ovensa auki kuluttajille vaikeista ajoista huolimatta, osa joutui sulkemaan ovensa lopullisesti. Lomautukset ja irtisanomiset tapahtuivat suurissa mittaluokissa. Nykyään ravintola-alalla on suuri työvoimapula osaavista työntekijöistä.

Kustannukset ovat nousseet inflaation vuoksi, ja arvonlisäverokannan noustessa 24 prosentista 25,5 prosenttiin tuo se lisää epävarmuutta ravintola-alalle, varsinkin anniskeluravintoloille. Nämä muutokset tulevat nostamaan hintoja kuluttajille ja vaikuttavat ostopääkseen entistä enemmän. Verokantaa on haluttu laskea 24 prosentista 14 prosenttiin, samaan kuin ravintolaruuan veroprosentti, sillä alkoholimyynnin osuus ravintolan myynnistä on ollut laskussa.

Ravintola-ala kokee muutoksia jatkuvasti ja alan yrityksiltä vaaditaan entistä enemmän, mutta reaktioaikaa ei anneta paljoa. Trendit muuttuvat koko ajan, ja kysyntä erilaisille palveluille voi vaihtua viikoittain. Tämän takia alan yrittäjien kannattaa kuunnella kuluttajia avoimin korvin. Jokaiseen trendiin ei tarvitse hypätä mukaan, tärkeintä on luottaa itseensä ja siihen, mitä haluaa tarjota asiakkaille. Kuitenkin kannattaa pitää mieli avoimena, sillä kuluttajat ovat ne, jotka käyttävät palveluita. Mikäli oma tarjoama tuote tai palvelu ei houkuttele kuluttajia asiakkaiksi, kannattaa perehtyä asiaan.

Lähde:

M. Reponen. 2024. Käsikirja yrityksille: Miten hankkia toimittajat ja miten ylläpitää toimitussuhteita. – Theseus Opinnäytetyö, Turun ammattikorkeakoulu.