Toimitusvarmuus logistiikan keskiössä – Miten toimitusvarmuutta voidaan kehittää paremman asiakastyytyväisyyden saavuttamiseksi?
Asiakkaiden luottamuksen kannalta toimitusvarmuuteen panostaminen on erittäin tärkeää yritysten toiminnassa. Päivittäistavarakaupan logistiikassa toimitusvarmuudella mitataan asiakastyytyväisyyttä sekä toiminnan laatua. Hyvällä toimitusvarmuudella pyritään parantamaan asiakastyytyväisyyttä, vähentämään kustannuksia sekä kuljetusten päästöjä. Liiketoiminnan logistiikan tradenomiopiskelija Topias Kurvinen tutki opinnäytetyössään toimitusvarmuuden kehittämistä Kesko Oyj:n Turun alueterminaalin toiminnoissa ja kuljetuksissa.
Ärsyttääkö, jos menet kauppaan ostoksille etsimääsi tuotetta ei ole hyllyssä tai ravintolassa tiettyä ruokaa ei ole saatavilla raaka-aineiden puutteiden takia? Luultavasti seuraavalla kerralla päädyt ostokselle toiseen kauppaan tai menet syömään toiseen ravintolaan.
Aina se ei kuitenkaan ole yrityksen vika, vaan se voi johtua toimitusten epäonnistumisista, kuorman myöhästymisestä tai kuorman tuotepuutteista. Asiakas ei kuitenkaan tätä tiedä, vaan hänelle voi jäädä negatiivinen kuva yrityksestä jo yhden kerran takia. Tämän takia huono toimitusvarmuus voi aiheuttaa suurta vahinkoa yritykselle.
Päivittäistavarakaupassa toimitusvarmuudella on siis iso rooli. Toimitusvarmuus tarkoittaa yrityksen kykyä toimittaa tuotteita asiakkailleen yhteisen sopimuksen mukaisesti,
- Oikeaan paikkaan
- Oikeaan aikaan
- Oikealla hinnalla
- Oikealla laadulla
Kaikki puutteet toimituksissa, toimitusten myöhästymiset, reklamaatiot ja jälkitoimitukset heikentevät toimitusvarmuutta ja täten myös asiakastyytyväisyyttä. Myös yrityksen kustannukset nousevat ylimääräisen työn takia.
Toimitusketjussa sattuvia häiriöitä voi olla esimerkiksi tuotteille sattuvat kuljetusvahingot, jotka tapahtuvat yleensä jonkin inhimillisen virheen seurauksena tai työntekijöiden ammattitaidon puutteen takia. Muita syitä voi olla muun muassa kuljetusajoneuvon rikkoutuminen tai tuotteiden katoaminen.
Tutkimus
Opinnäytetyössä tutkittiin haastatteluiden avulla:
- Toimitusvarmuuden tasoa tällä hetkellä
- Suurimpia ongelmia toimitusvarmuuden kannalta
- Toimitusvarmuuden kehittämistä
Tutkimuksessa haastateltiin Turun alueterminaalin työntekijöitä ja kuljettajia, joilla voisi olla ideoita toimitusvarmuuden ongelmista ja alueterminaalin toiminnan kehittämisestä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että toimitusvarmuuden taso on hyvä tällä hetkellä, mutta kehityskohteitakin on runsaasti. Isona positiivisena vaikuttajana toimitusvarmuuteen on ollut alustanhallintajärjestelmän käyttöönotto, missä kuljetusyksiköiden viivakoodialustat luetaan lukulaitteella järjestelmään kuskien toimesta niin lastatessa kuin purkaessa.
Suurimmat ongelmat
Tutkimuksien tuloksien mukaan suurimmat ongelmat olivat:
- Terminaalityön liian kova kiire
- Terminaalien ovien epäjärjestys
- Ajojärjestelyn ajojärjestelyohjelman kuormapohjat
- Ulkoiset tekijät, kuten keskusvaraston toiminta ja tavarantoimittajien myöhästymiset
Terminaaliin liian kovaa kiirettä aiheuttaa työvoimapula, jos tulee liian paljon sairauspoissaoloja samanaikaisesti. Kova kiire lisää virheiden määrää, mikä vaikuttaa negatiivisesti toimitusvarmuuteen.
Terminaalien ovien epäjärjestys vaikuttaa negatiivisesti toimitusvarmuuteen, jos tavarat päätyvät väärille paikoille ovella tai jos osa tavaroista puuttuu asiakkaan kuormasta. Varsinkin isoina tavaravolyymi päivinä voi osa tavaroista olla sijoitettuna eri lastauspaikoille, kun ne eivät ole mahtuneet oikealle lastauspaikkalleen lähelle nouto-ovea.
Ajojärjestelyssä kuormapohjissa on ongelmia, koska asiakkaiden kuormia täytyy siirtää liian paljon autojen kuormista toiseen. Autoilla pitäisi olla vakiokuormat, jotta kuljettajilla ei olisi joka viikko erilaisia kuormia ja uusia paikkoja, joissa käydä. Syynä kuormapohjien epäjärjestykseen oli kyselyn tuloksien mukaan se, että väärissä kuormissa olevien tavaroiden tai myöhässä asiakkaille menevien toimitusten tieto ei tavoita ajojärjestelyä riittävän ajoissa.
Kehitysideat
Opinnäytetyön tutkimustulosten perusteella opinnäytetyön tekijä esitti kehitysehdotuksia toimitusvarmuuden kehittämiseen liittyen. Voiko yrityksen toiminta edes kehittyä kunnolla, jos se ei saa kehitysideoita toimintaansa? Yrityksissä on tärkeää herättää keskustelua koko henkilökunnan keskuudessa toiminnan kehittämisestä. Opinnäytetyössä esitetyt keskeisimmät kehitysideat olivat:
- 5S-toimintamallin käyttöönotto
- Sähköiset ovikartat Zebra-lukulaitteisiin
- Suunnitelmat ongelmatilanteita varten
- Ajojärjestelyn kuormapohjien päivittäminen projektin avulla
Varsinkin 5S-toimintamallin käyttöönotolla terminaali voisi parantaa toimitusvarmuuttaan. 5S-mallissa pyritään vähentämään hukkaa, poistamaan ei arvoa tuottavaa toimintaa, organisoida työpaikkaa ja standardisoida työmenetelmiä.
Kehitysideoita toimeksiantajayritys voi käyttää kehittämään toimintaansa tai parhaimmassa tapauksessa ottaa jonkun idean käyttöönsä. Vaikka toimitusvarmuus on hyvällä tasolla ei silti kannata olla tilanteeseen tyytyväinen, vaan jatkuvasti kehittää toimintaa. Nykyisen juuri käyttöönotetun alustahallintajärjestelmän kehittäminen on etusijalla.
Lähteet
Kurvinen, T. 2023. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301301796, Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyö.