rahtilaiva, lentokenttä ja kuorma-auto

Verottomasti varaosat aluksiin – Ei aina niin yksinkertaista

25.10.2023

Alustoimitus ei ole vientimuodoista käytetyin, mikä aiheuttaa haastavia tilanteita toimitusketjun monelle eri osapuolelle. Alustoimitukset ovat kuitenkin erittäin hyödyllinen tapa saada niin vesi- kuin ilma-aluksille tarvittavia tuotteita sekä varaosia. Kyseinen vientimuoto mahdollistaa tarkoin määriteltyjen tavaroiden tuonnin verottomana aluksiin, mutta eri lait sekä direktiivit sääntelevät tätä vahvasti.

Verrattaessa EU-maiden tai kolmansien maiden vientiä, ovat alustoimitukset vientimuotona vähemmän käytettyjä. Erityisesti pienemmät huolintayritykset eivät tarjoa asiakkailleen mahdollisuutta kyseiseen vientimuotoon. Usein syynä on se, ettei tiedetä tarkalleen mitä tämä kyseinen vientimuoto vaatii tai niitä ei haluta tehdä haasteellisuuden vuoksi. Vientiperiaate on kuitenkin pääpiirteiltään samankaltainen kuin muissakin vientimuodoissa, mutta viennin sulkeminen eli poistumisvahvistetun luovutuspäätöksen saaminen luo kuitenkin suurimmat eroavaisuudet. Vientien sulkemista seuraavat tarkasti sekä huolitsijat että Tulli.

Kommunikoinnin aiheuttamat ongelmat

Suurimmaksi haasteeksi muodostuu yhteydenpito eri osapuolten välillä. Lähes poikkeuksetta aluksiin toimitettavat tavarat kulkevat agentin kautta, jolla tarkoitetaan esimerkiksi huolintayritystä tai varastointipalveluita tarjoavaa yritystä. Mikäli tavarat jäävät odottamaan alusta saapuvaksi, jää vienti avoimeksi, kunnes nämä toimitetaan alukseen. Tällöin tavarantoimittajan näkökulmasta verotonta kauppaa on käyty ilman perusteltua syytä, mikä puolestaan aiheuttaa kirjanpidollisia ongelmia.

Tavarantoimittajan näkökulmasta yhteydenpito aluksen henkilökunnan kanssa kulkee pääasiassa agentin kautta. Aluksille saadaan harvoin suoria yhteystietoja, jotka kuitenkin helpottaisivat vientien sulkemista huomattavasti. Vientiselvityksen sulkemiseen vaaditaan dokumentti, josta indikoituu mitkä tavarat on vastaanotettu aluksella sekä tavarat vastaanottaneen henkilön allekirjoitus, nimenselvennys sekä asema yrityksessä. Mikäli kyseistä dokumenttia ei olisi lastaushetkellä allekirjoitettu, sitä olisi helpompi pyytää jälkikäteen suoraan aluksen henkilökunnalta. Vienti kyetään lopulta sulkemaan esittämällä tämä dokumentti tullille.

Aikataulutuksen haasteet

Viimeisenä suurena haasteena on aikataulutus, sillä alukset ovat jatkuvasti liikkeessä. Tilatun tavaran saaminen tiettyyn satamaan vaadittuna ajankohtana saattaa olla todella haasteellista, mikäli tilausta ei ole tehty ajoissa. Pahimmassa tapauksessa voi tulla huomattavan kalliiksi, mikäli aluksessa rikkoutuu kriittinen osa, eikä uutta saada toimitettua määriteltynä ajankohtana. Tällaisessa tapauksessa aluksen matka keskeytyy ja tilattua tavaraa joudutaan odottamaan esimerkiksi satamassa, minkä vuoksi tilatut tavarat tulee saada toimitetuksi ympäri maailmaa nopealla aikataululla.

Kulttuurieroja

Kulttuurierot voivat tuoda omia haasteitaan kansainvälistä kauppaa käytäessä. Kulttuurierot voivat näkyä esimerkiksi huolimattomuutena tai piittaamattomuutena niin asiakirjojen laatimisessa kuin vastuun kantamisessa.

Huolitsijat tiedostavat haasteet

Myös huolitsijat ovat tiedostaneet vientien päättämiseen liittyvän haasteellisuuden. Opinnäytetyössä tiedusteltiin yhteensä kolmelta Suomessa toimivalta huolintayritykseltä heidän kohtaamiaan ongelmatilanteita alustoimituksia hallinnoidessa. Vastaukset olivat hyvin yhteneväisiä ja niistä kävi ilmi, että poistumisvahvistuksen saaminen on erittäin ongelmallista. Haasteet muodostuvat monesta eri asiasta, kuten esimerkiksi edellä mainitut kulttuurierot, yhteystietojen puutteellisuus sekä usein liiankin kiireelliset aikataulut.  

Itkonen, Jimmy 2023. Alustoimitusvientiselvityksien prosessikuvaus uutta toiminnanohjausjärjestelmää varten. Opinnäytetyö. Turku: Turun ammattikorkeakoulu.