Yritysmyynnin luvut nousuun myymälämainonnan avulla

29.12.2023

Yritysten välisessä kaupanteossa liikkuvat isot eurot, mutta mitä hyötyä euroista on, jos ne eivät ikinä kilahda kassaan. Miten saada yritysmyynti lentoon, mikäli kukaan ei ole tietoinen yrityksen yritysasiakkuusmahdollisuudesta? Tässä tutkimuksessa kartoitettiin JYSK Oy:n yritysmyynnin näkyvyyden ja markkinoinnin tila myymälöissä.

Oikeanlainen markkinointi on avainasemassa, mikäli halutaan kasvattaa yrityksen näkyvyyttä sekä tunnettavuutta yrityksen yritysmyynnin osalta. JYSK Oy:n pääpainon ollessa tavallisessa kuluttajakaupassa sekä liikevaihdon perustuessa myymälöissä tapahtuvaan myyntiin, voisi kuvitella, että myymälöissä markkinointi on tällöin äärimmäisen tehokas keino lisätä yritysmyynnin tunnettavuutta. Markkinointikeinoja on lukuisia, tärkeintä on vain tiedostaa niistä tehokkaimmat ja ottaa ne aktiiviseen käyttöön.

Tutkimuksen alkutilanne

Yritysmyynnin halu saada selville nykyhetken näkyvyytensä tilan myymälöissä käynnisti tässä opinnäytetyössä toteutetun tutkimuksen. Tarkoitus oli saada selvyys siitä, kuinka moni asiakas myymälästä poistuessaan on tietoinen yritysasiakkuudesta sekä miten myymälöiden markkinointikeinot koskien yritysasiakkuutta toimivat. Kun nykyhetken näkyvyyden taso on selvillä, voi yritys lähteä kehittämään toimintaansa myymälätasolla sekä näin ollen parantaa liikevaihtoaan.

Tutkimuksen tulokset

Tutkimus osoitti, että 81 % tutkimukseen osallistuneesta ei ole myymäläkäynnin jälkeen ollut tietoinen yritysasiakkuudesta. Tutkimukseen vedoten yritysasiakkuuden markkinointi myymälöissä ei ole tarpeeksi tehokasta tällä hetkellä. Yrityksen markkinointi myymälöissä tapahtuu mainoskylttien sekä esitteiden, keskusradion kuulutusten ja henkilökunnan puheen kautta. Tutkimustulosten myötä yritys voi todeta, että nämä myymälöiden sisällä käytetyt markkinointikeinot sellaisenaan eivät tuota haluttua lisäarvoa yritysmyynnille.

Ratkaisut

Yrityksessä myynti keskittyy henkilökohtaiseen myyntityöhön. Myyjiä voidaan pitää siis avainasemassa yritysasiakkuuden tunnettavuuden parantamisessa myymälätasolla. Yritysasiakkuuden ja sen etujen esiin tuonti asiakaspalvelu- ja myyntitilanteissa lisäisi tietoisuutta ja kasvattaisi JYSK:in yritysasiakkaiden määrää. Mainoskyltit myymälässä tulee olla edelleen, mutta niiden sijainti on mietittävä niin, että ne tulevat varmasti huomatuiksi.

Markkinointia ei voi jättää pelkästään myymälöihin, vaan sitä on laajennettava myös myymälöiden ulkopuolelle. On ajanhukkaa jäädä odottamaan, että mahdollinen yritysasiakas sattumalta saapuu myymälään kiertelemään, kun on mahdollisuus saada yrittäjät tulemaan myymälään jo valmiiksi ostohousut jalassa. Tehokasta myymälän ulkopuolella tapahtuvaa markkinointia olisi esimerkiksi ilmaisjakelun mukana jaettaviin tarjouslehtiin tai tv-mainoksiin liitetty mainos yritysasiakkuuden mahdollisuudesta. Ei pidä kuitenkaan unohtaa jo olemassa olevia yritysasiakkaita, vaan tulee kehittää myös asiakkuussuhteita heidän kanssaan. Mainokset tavoittavat myös heidät, joten samalla vahvistuvat asiakkuussuhteet heidän kanssaan ja parhaimmassa tapauksessa saadaan tarjousten perässä houkuteltua ostoksille vanhojakin yritysasiakkaita.

Johtopäätökset

Tutkimuksen ansiosta yritys sai karkean kartoituksen yritysmyynnin näkyvyyden nykyhetken tilasta. Markkinoinnin lisäämisen ja kehittämisen myötä myymälöiden ulkopuolelle, saa yritysmyynti näkyvyyttä jo ennen asiakkaan astumista myymälään. Kehittämällä myymälöiden sisäistä markkinointia saadaan satunnaisetkin myymälässä vierailevat yrittäjät liittymään yritysasiakkaaksi. Tutkimuksen myötä yritys sai hyvän tietoperustan markkinoinnin kehittämiselle.

Tulevaisuuden näkymien yritysmyynnin osalta voidaan katsoa olevan suotuisat ja positiiviset. Vaikka yritysasiakkaita tulee tasaiseen tahtiin koko ajan lisää, kehitysten myötä yrityksen yritysasiakkaiden määrä tulee varmasti nousemaan entisestään.

Lähteet:

Saari, V. 2023. JYSK Yritysasiakkuuden tunnettavuuden ja markkinoinnin kartoitus myymälätasolla – Theseus. Opinnäytetyö. Turun ammattikorkeakoulu.