
Koulutus arjen ehdoilla – uusi malli luovien alojen yrittäjien osaamisen kehittämiseen
Luovien alojen yrittäjät tarvitsevat täydennyskoulutusta, joka tukee arkea ilman lisäkuormitusta. Tähän tarpeeseen vastattiin YAMK-opinnäytetyössä Luovien alojen yrittäjille suunnatun täydennyskoulutuksen konseptointi, jossa kehitettiin koulutusmalli, joka yhdistää modulaarisen rakenteen, digitaalisuuden ja kokemuksellisen oppimisen. Tuloksena syntyi vaikuttava ja käyttäjälähtöinen konsepti, jota voidaan soveltaa laajasti erilaisissa koulutus- ja työelämäkonteksteissa.
Luovien alojen yrittäjät toimivat nopeasti muuttuvassa ja epävarmassa työympäristössä. Projektimaisuus, useat toimeksiannot ja digitaalisten kanavien merkitys ovat osa arkea, joka vaatii jatkuvaa uuden oppimista. Perinteiset koulutusmallit eivät kuitenkaan useinkaan taivu tähän todellisuuteen. Tarvitaan joustavia, helposti saavutettavia ja käytännönläheisiä ratkaisuja, jotka eivät jää irrallisiksi työelämästä.
Kehitetty koulutusmalli on suunniteltu erityisesti yksinyrittäjinä toimivien luovan alan ammattilaisten tarpeisiin. Malli perustuu pedagogisesti vaikuttaviin ja teknisesti saavutettaviin ratkaisuihin, joissa korostuvat oppijan vapaus ja vastuu. Konsepti tukee paitsi oppimista myös liiketoiminnan kehittämistä – aidosti ja arjessa.

Modulaarinen rakenne tuo joustavuutta ja skaalautuvuutta
Keskeinen osa koulutusmallia on sen modulaarinen rakenne: koulutus on jaettu pienempiin, itsenäisiin osakokonaisuuksiin eli moduuleihin. Näitä yrittäjä voi suorittaa joustavasti omassa aikataulussaan ja valita juuri ne osiot, jotka parhaiten vastaavat hänen senhetkisiä osaamistarpeitaan. Rakenne tukee sitä, että koulutus ei kuormita yrittäjän usein projektiluontoista arkea, vaan mukautuu hänen tilanteeseensa.
Skaalautuvuus tarkoittaa mallin kykyä toimia tehokkaasti erikokoisille opiskelijaryhmille ja erilaisissa toteutusympäristöissä laadun kärsimättä. Modulaarisuuden ansiosta koulutus voidaan helposti sovittaa eri kohderyhmille, koulutusympäristöihin ja toimialoille. Malli ei ole sidottu tiettyyn organisaatioon tai opetussuunnitelmaan, vaan sen rakenne tekee siitä monistettavan ja laajasti sovellettavan.
Oppiminen sidotaan omaan työhön
Pedagogisesti koulutusmalli perustuu projektipohjaiseen oppimiseen, jossa osallistujat työstävät koulutuksen aikana omia liiketoimintaprojektejaan. Kokemuksellinen oppiminen korostaa tekemällä oppimista ja aiemman kokemuksen reflektointia. Osallistujat eivät opi vain teoriassa, vaan soveltavat oppimaansa konkreettisesti oman liiketoimintansa kehittämiseen. Tämä lisää oppimisen mielekkyyttä ja parantaa sitoutumista.
Koulutus ei ole enää sivussa arjesta, vaan osa sitä. Käytännönläheinen oppiminen vahvistaa yrittäjän minäpystyvyyttä – uskoa omiin kykyihin selviytyä haasteista – ja resilienssiä, eli kykyä sopeutua muutoksiin ja palautua vastoinkäymisistä. Nämä ovat keskeisiä taitoja nykypäivän yrittäjyydessä.
Digitaalisuus ja saavutettavuus mahdollistavat osallistumisen
Koulutus toteutetaan digitaalisessa ympäristössä, joka on suunniteltu saavutettavaksi ja visuaalisesti selkeäksi. Koulutuksen rakenteessa hyödynnettiin Atomic Design -periaatteita (Frost 2016), jotka perustuvat sisältöjen pilkkomiseen pieniin, uudelleenkäytettäviin ja itsenäisiin osiin, joista muodostetaan loogisia kokonaisuuksia. Tämä lähestymistapa tukee yhtenäistä ilmettä, helpottaa käyttöä ja mahdollistaa selkeän oppimiskokemuksen.
Erityistä huomiota kiinnitettiin esteettömyyteen ja yhdenvertaiseen osallistumiseen, jota tuettiin muun muassa seuraavin keinoin:
- Selkeä visuaalinen hierarkia, joka helpotti sisällön hahmottamista
- Intuitiivinen navigointi, joka teki ympäristössä liikkumisesta vaivatonta
- Monikanavainen sisältö (teksti, kuva, video), joka tarjosi vaihtoehtoisia tapoja omaksua tietoa
Digitaalisuus ei ole vain tekninen ratkaisu, vaan pedagoginen mahdollistaja, joka tuo koulutuksen yrittäjän ulottuville ajasta ja paikasta riippumatta.

Koulutusmalli, joka katsoo tulevaisuuteen
Kehitetty koulutusmalli ei ole sidottu vain luoviin aloihin. Sen soveltuvuutta myös muille toimialoille, joilla tarvitaan joustavaa ja työelämälähtöistä osaamisen kehittämistä, tukevat erityisesti seuraavat rakenteelliset ja pedagogiset periaatteet:
- Modulaarisuus: koulutus jaetaan itsenäisiin osiin, joita voi valita tarpeen mukaan
- Skaalautuvuus: malli toimii erikokoisille ryhmille ja eri ympäristöissä
- Käytännönläheisyys: oppiminen sidotaan suoraan työelämän tarpeisiin ja omaan tekemiseen
- Digitaalinen saavutettavuus: koulutus on tarjolla ajasta ja paikasta riippumatta helppokäyttöisessä muodossa
Keskeistä on ajattelutapa, jossa koulutus suunnitellaan oppijan arjesta ja tarpeista käsin – ei valmiiden muottien mukaan.
Tämä opinnäytetyö osoittaa, että koulutuksesta tulee vaikuttavaa, kun sen suunnittelussa lähdetään liikkeelle käyttäjän arjesta ja todellisista tarpeista. Tällöin syntyy ratkaisuja, jotka tukevat paitsi oppimista myös liiketoiminnan kehittämistä ja alan uudistumista. Koulutus ei ole enää irrallinen ponnistus, vaan luonteva osa elävää ja jatkuvasti muuttuvaa työelämää.
Lähteet
Frost, B. 2016. Atomic Design. Brad Frost Web. https://atomicdesign.bradfrost.com/
Kuvat
Generoitu tekoälyllä (DALL·E / OpenAI), 2025.
Opinnäytetyö (YAMK) on luettavissa Theseuksessa:
Maikki Wuoristo 2025. Luovien alojen yrittäjille suunnatun täydennyskoulutuksen konseptointi. (Rajattu käyttöoikeus)