Enemmän aikaa kohtaamisille – tekoälyn mahdollisuudet HR-prosessien tehostamisessa
HR-prosessien tehostaminen tekoälyn avulla on noussut ajankohtaiseksi puheenaiheeksi organisaatioissa. HR-ammattilaiset ovat tunnistaneet tekoälyn potentiaalin, mutta sen täysimääräinen hyödyntäminen vaatii vielä opettelua.
Tekoälyn hyödyntäminen HR-prosesseissa on suhteellisen tuore ilmiö, mutta sen potentiaali on merkittävä. HR-toimintoja voidaan laajentaa perinteisistä hallinnollisista tehtävistä enemmän strategiseen rooliin, kun hallinnollisia tehtäviä tehostetaan tekoälyn avulla ja näin ollen vapautetaan aikaa aidosti liiketoimintahyötyä tuottavalle HR-työlle.
Tekoälyn soveltamismahdollisuudet HR:ssä
Tekoälyn sovellusmahdollisuudet HR:ssä ovat laajat ja moniulotteiset. Prosessit, kuten rekrytointi, työsuhteen hallinnan prosessit ja suorituksen johtaminen voivat hyötyä tekoälystä monin tavoin. Rekrytointiprosessissa tekoäly voi analysoida hakemuksia ja valita potentiaalisimmat kandidaatit haastatteluihin, työsuhteen hallinnan prosesseissa tekoäly voi vähentää virheitä ja poistaa turhaa manuaalista työtä ja suorituksen johtamisessa se voi esimerkiksi tarjota objektiivisia arvioita työntekijöiden suoriutumisesta ja auttaa esihenkilöitä antamaan kohdennettua palautetta.
Olipa prosessi mikä tahansa, tekoäly vapauttaa HR:n aikaa manuaalisista tehtävistä tärkeisiin kohtaamisiin henkilöstön kanssa.
Olipa prosessi mikä tahansa, tekoäly vapauttaa HR:n aikaa manuaalisista tehtävistä tärkeisiin kohtaamisiin henkilöstön kanssa. Tekoäly mahdollistaa myös tietopohjaisen lähestymistavan koko henkilöstöhallinnon toimintaan tuoden HR:n lähemmäs liiketoimintaa ja takaa tasapuolisen kohtelun koko organisaatiossa (IBM 2023).
Tekoälyn hyödyt ja haasteet
Opinnäytetyön tutkimuksessa selvitettiin, millaisia hyötyjä ja haittoja HR-ammattilaiset näkevät tekoälyn käytössä:
Hyödyt
- Aikaa vievät manuaaliset vaiheet poistuvat
- Objektiivisuus lisääntyy
- Laatu paranee
- Virheiden määrä vähenee
- Tehokkuus nousee
- Ennakointi mahdollistuu
Haasteet ja riskit
- Inhimillisten tekijöiden puute
- Käyttäjävirheet HR:ssä, jos ei taitoja hyödyntää tekoälyä oikein
- Väärin koulutettu tekoäly
- Tietoturvan varmistaminen kriittistä, kun käsitellään henkilötietoja
Tekoälyn eettisyys
Eettisten periaatteiden noudattaminen on välttämätöntä, jotta tekoälyä voidaan käyttää vastuullisesti HR-prosesseissa. Perusteemat eettisen tekoälyn ympärillä ovat vastuullisuus, luotettavuus sekä ihmiskeskeisyys ja ne heijastavat perinteisiä eurooppalaisia yhteiskunta- ja moraalifilosofian piirteitä. (Wallenberg 2023, 24.) Tekoälyjärjestelmien on oltava läpinäkyviä, ja niiden päätöksenteon perusteet on voitava selittää henkilöstölle ymmärrettävästi. HR-ammattilaisten onkin siis oltava tietoisia näistä periaatteista ja pyrittävä aktiivisesti varmistamaan, että järjestelmät ovat eettisesti hyväksyttäviä.
Artikkelikuva: Prostock-Studio
Lähteet:
Mäkinen, R. 2024. Enemmän aikaa kohtaamisille : tekoälyn mahdollisuudet HR-prosessien tehostamisessa – Theseus, Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyö.
IBM. 2023. Artificial intelligence and a new era of human resources. 2023. Viitattu 26.2.2024. https://www.ibm.com/blog/artificial-intelligence-and-a-new-era-of-human-resources/
Wallenberg, Anna-Mari. Tekoälyn etiikka: Hyödytön, hampaaton vai keskeneräinen? Työn tuuli 2/2023. Henkilöstöjohdon ryhmä HENRY ry. Viitattu 29.2.2024. https://www.henry.fi/media/ajankohtaista/tyon-tuuli/tyontuuli_2_2023.pdf