Etäkoe – kuinka vähentää vilppiä?
Etäopetus ja -opiskelu ovat kasvaneet merkittävästi viime vuosina. Pandemian myötä etäopetuksen tarve korostui entisestään, ja samalla myös etäkokeiden käyttö on lisääntynyt. Valvomattomat etäkokeet ovat nykyään yleisiä, mutta niiden haittapuolena on vilppimahdollisuus. Hyvät käytännöt etäkokeiden järjestämisessä ovat tärkeitä, jotta samalla voidaan varmistaa kokeen luotettavuus ja oikeudenmukaisuus kaikkia osallistujia kohtaan. Vilpin ehkäiseminen on erityisen tärkeää etäkokeiden kohdalla, koska valvontaa ei ole yhtä paljon kuin perinteisessä luokkahuoneessa. Etäkokeiden käyttö voi olla tehokasta ja luotettavaa, kunhan etävalvontamenetelmiä ja vilppien ehkäisemistä kehitetään. Etäopetuksen ja -opiskelun kasvun myötä myös etäkokeiden käyttö tulee todennäköisesti yleistymään entisestään.
Vinkit ja keinot vilpin ehkäisyyn etäkokeissa
Yksi tehokas tapa on pitää etäkoe kaikille osallistujille samaan aikaan. Tämä vähentää osallistujien välisiä yhteydenottoja ja kokeen sisällön jakamista. Myös suoritusaika kannattaa pitää kohtuullisen lyhyenä, jotta osallistujat keskittyvät vain omaan kokeeseensa.
Kokeen tehtävien järjestyksen ja vastausvaihtoehtojen muuttaminen satunnaiseen järjestykseen on toinen hyödyllinen tapa ehkäistä vilppiä ja estää saman kysymyksen ratkaisu. Vain yhden tehtävän näyttäminen osallistujille kerrallaan vähentää entisestään todennäköisyyttä, että osallistujat olisivat saman tehtävän äärellä samaan aikaan. Tällöin seuraavaan tehtävään voi siirtyä vasta, kun edellinen on ratkaistu. Palaaminen takaisin jo vastattuihin tehtäviin voidaan myös estää. (Cluskey ym. 2011)
Etäkokeen järjestäminen on parasta toteuttaa vain kerran. Tietokoneiden, nettiyhteyden tai sähkökatkojen kanssa voi tulla monia ongelmia, joten tiedottaminen säännöistä ja mahdollista tavoista välttää teknisiä ongelmia ennen koetta on tärkeää.
Valvonta mukaan etäkokeisiin
Tutkimukset ovat osoittaneet, että vilppiä tapahtuu useammin valvomattomien etäkokeiden aikana kuin lähikokeissa valvotusti. Etäkokeiden valvonta voi kuitenkin vähentää huomattavasti vilppien yrityksiä. (Watson & Sottile 2010). Etäkokeiden luotettavuuden parantamiseksi voidaan käyttää kameraa hyödyntäviä etävalvontamenetelmiä. Tutkimusten mukaan, kun opiskelijoille annettiin samanlaiset kysymykset etäkokeisiin, joissa käytettiin kameravalvontaa, ja valvottuihin lähikokeisiin, ei näiden suoritusten tasossa ollut eroa. Kameravalvonnan käyttö voikin parantaa merkittävästi kokeiden pätevyyttä ja luotettavuutta. (Zhang ym. 2021).
Etäkokeen valvonnan vaihtoehdot
Kameraa hyödyntäviä etävalvontatapoja on käytetty pääasiassa kolmella eri tavalla. Live proctoring -menetelmässä koe suoritetaan reaaliaikaisen valvojan kanssa verkossa, esimerkiksi Zoomin tai Microsoft Teamsin kautta. Video recording -menetelmässä koe tallennetaan videolle, joka tarkistetaan myöhemmin valvojan toimesta. Automated proctoring -menetelmässä järjestelmä kirjaa ja tallentaa tapahtumia kokeen aikana ja tunnistaa mahdolliset vilpit. (Tuah 2021).
Hakukoneiden ja tekoälyn estäminen
Valintakokeessa hakukoneen tai tekoälyn käytön estäminen voi olla vaikeaa, sillä ne ovat helposti saatavilla ja niiden käyttöä on vaikea havaita. Tämän vuoksi on tärkeää pyrkiä ennaltaehkäisemään vilppiä käyttämällä muita keinoja. Valvontajärjestelmät, kuten kameran ja mikrofonin avulla tapahtuva valvonta, joka mahdollistaa tarkkailun tai hylkäämisen, jos epäilyttävää tapahtumaa havaitaan, ovat tehokkaita keinoja vilppien havaitsemisessa. Ohjelmistot, jotka analysoivat esimerkiksi vastauksiin käytettyä aikaa ja klikkauskäyttäytymistä tai estävät muiden ohjelmien käytön ja pakottavat kokeen koko ruudulle, voivat myös auttaa. (Liu & Gong 2011). Valintakokeen sisältöä voidaan myös muotoilla ja suunnitella siten, että olisi tehtäviä, jotka edellyttävät korkeampaa ajattelutasoa tai luovaa ongelmanratkaisua. Tällaiset tehtävät vaativat yleensä syvällistä ymmärrystä ja soveltamista, mikä tekee vilppien käytöstä vaikeampaa tai ainakin hyödyttää vilppien käyttäjiä vähemmän.
Hakukoneiden ja tekoälyjen käyttö sallittua valintakokeessa?
Tietoteknisten apuvälineiden käyttö voi olla myös hyödyllistä kokeessa, esimerkiksi termien tai tietojen tarkistamisessa. Joissakin tapauksissa voi olla parempi sallia netin hakukoneiden ja tekoälyjen käyttö kokeessa ja antaa tarkasti määriteltyjä tehtäviä sen sijaan, että yrittää täysin estää niiden monipuolista käyttöä. (Illingworth 2023). Kokeen tehtävässä voidaan suoraan ohjeistaa hakemaan tietoa esimerkiksi ChatGPT:n kautta ja analysoimaan ja tulkitsemaan sen luotettavuutta ja pätevyyttä muiden lähteiden avulla. Tällainen kriittinen tiedon analysointi voi olla tärkeää, sillä on hyvin mahdollista, että ChatGPT:n tai vastaavien tekoälyjen hyödyntäminen tulee yleistymään tulevaisuudessa myös työtehtävissä.
Lähteet:
Iivonen, A. 2023. Ammattikorkeakoulujen englanninkielisten koulutusten valintatapojen kehittäminen – Theseus, Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyö.
Cluskey, J, Craig, E & Mitchell, R. 2011. Thwarting online exam cheating without proctor supervision. Journal of Academic and Business Ethics. Vol. 4, No, 1, 1-7.
Illingworth 2023. ChatGPT: students could use AI to cheat, but it’s a chance to rethink assessment altogether. Viitattu 12.4.2023 https://theconversation.com/chatgpt-students-could-use-ai-to-cheat-but-its-a-chance-to-rethink-assessment-altogether-198019
Liu, H. & Gong, Y. 2011. The research on anti-cheating strategy of online examination system. AIMSEC. Vol. 2, 1738-1741.
Tuah, N. A. 2021. Is online assessment in higher education institutions during COVID-19 pandemic reliable? Siriraj Medical Journal. Vol. 73, No, 1, 61-68.
Watson, G. R. & Sottile, J. 2010. Cheating in the digital age: Do students cheat more in online courses? The Online Journal of Distance Learning Administration. Vol. 13, No, 1, 1-12.
Zhang, L. Y., Petersen, A. K., Liut, M., Simion, B., & Alaca, F. 2021. A Multi-Course Report on the Experience of Unplanned Online Exams. Association for Computing Machinery. Vol. 52, 17-23.