Kohti älykkäämpää taloushallintoa – tekoälyn rooli taloushallinnon prosessikehityksessä?
Digitalisaatio on kiistatta nykypäivää ja tuo yritysten käyttöön uusia teknologiaratkaisuita. Tekoälyllä (Artificial Intelligence) tarkoitetaan oppivaa, ihmisen kaltaisen päättelykyvyn omaavaa konetta, joka pystyy ratkaisemaan monimutkaisia ongelmia. Tekoäly toimii parhaimmillaan liiketoiminnan tukijärjestelmänä automatisoiden, nopeuttaen ja parantaen prosessien laatua.
Ennen kaikkea tekoäly kuitenkin mullistaa työelämää ja tapaamme tehdä töitä. Merkittävimmät teknologian aiheuttamat muutokset tapahtuvat tekoälyn nopeana yleistymisenä taloushallinnossa. (Kaarlejärvi & Salmi 2020, 11.) Taloushallinnon toimijat tavoittelevat prosessikehitystä ja rutiinitöistä luopumista teknologiaratkaisuihin investoimalla.
Tekoälytyöpajat johdattavat muutosmatkalle ja kannustavat tiedon jakamiseen
Tekoälyn käyttöönotto vaatii yritykseltä muutosvalmiutta ja sitoutumista toiminnan kehittämiseen. Toisaalta osaamisen kasvattamista ja ajattelutavan muutosta siitä, miten rutiinitöitä tulevaisuudessa tehdään. Tunnistetut ja priorisoidut käyttötapaukset ohjaavat toimintaa kohti konkreettisia tuloksia. Opinnäytetyön tuotoksena tunnistettiin ja priorisoitiin tekoälylle soveltuvia käyttötapauksia taloushallinnon prosesseista.
Tavoitteena oli selvittää, miten tekoälyä voidaan hyödyntää taloushallinnon prosessikehityksessä. Toisaalta taas, mitä hyötyä tekoälyn tuomasta automaatiosta on liiketoiminnalle. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena toimeksiantajayrityksen taloushallintopalveluille. Aineistonkeruu suoritettiin tekoälytyöpajoissa ryhmäkeskusteluina.
Miten tekoälyä voidaan hyödyntää taloushallinnon prosessikehityksessä ja millaisia ovat sen käyttökohteet?
Tekoälystä on hyötyä monenlaisissa taloushallinnon tehtävissä automaation apuvälineenä. Sen merkittävimmiksi hyödyiksi koettiin taloushallinnon työnkuvalle ominaisen manuaalityön vähentäminen, paremman asiakaskokemuksen tuotto, tehokkuuden parantaminen ja tarkkuuden lisääminen. Tulokset tuovat vahvistusta aiemmille selvityksille ja teorialle siitä, että taloushallinnon potentiaalisia käyttötapauksia käyttötapauksia tekoälylle ovat mm:
- Kirjanpito
- Myyntireskontra
- Ostoreskontra
- Raportointi.
Lisäksi tekoälyltä odotetaan jatkossa apua luovuutta vaativien työtehtävien suorittamiseen sekä innovaatioiden edistämiseen. Tekoälyn rooli eräänlaisena ”tukiälynä”, toimii ideointiin taloushallinnon kehitystehtävissä, asiakasviestinnän tukena, henkilökohtaisena assistenttina tai tekstintuoton apuvälineenä. Tämä korostaa taloushallinnon muuttuvaa työnkuvaa, jossa työntekijöiden rooli tulee painottumaan yhä enemmän asiantuntijuuteen ja esimerkiksi erinomaisen asiakaskokemuksen tuottoon. Tulevaisuudessa transaktiotyön sijaan resursseja kohdistetaan laadun varmistamiseen ja liiketoiminnan päätöksenteon tukena toimimiseen. (Kaarlejärvi & Salmi 2020, 213.)
Mitä tekoälyn käyttöönotto vaatii?
Pelkkä käyttötapausten tunnistaminen ja priorisointi eivät riitä. Käyttöönotto vaatii tekoälyprojekteille ominaisen määrittelyn ja onnistuneen pilotoinnin ennen todellisten hyötyjen ja arvontuoton todentamista. Muutos alkaa liikkeelle lähdöstä, jota yrityksen tekoälystrategia ja avoin oppimiseen kannustava ilmapiiri tukevat. Yrityksen organisaatiorajat ylittävä yhteistyö teknologiratkaisun hyödyntämiseksi luo erinomaisen pohjan aloitukselle. Vaikka teknologia on olennaisessa roolissa tekoälyprojekteissa, on keskiössä aina ihminen ja työtapojen muutos.
Tämän artikkelin aiheena oleva opinnäytetyö julkaistiin Theseuksessa kesäkuussa 2024:
Ukkonen, L. 2024. Tekoälyn hyödyntäminen taloushallinnon prosessikehityksessä. Opinnäytetyö. Turun ammattikorkeakoulu.
Lähteet
Kaarlejärvi, S. & Salmi, T. 2020. Älykäs taloushallinto – Automaation aika. Helsinki: Alma Talent.
Artikkelikuva: Canva by Barriography.