kaksi piirrettyä mustaa päätä ideoimassa, keskellä lamppu ja paljon värikkäitä rattaita

Kone- ja tuotantotekniikan koulutusalan yritysyhteistyön kehittämistarpeet

24.04.2023

Ammatillisella toisen asteen koulutuksella on merkittävä rooli tukea ja vahvistaa oman toiminta-alueensa osaamista sekä kouluttaa osaajia alueen yritysten tarpeisiin. Toisen asteen koulutuksen rooli suomalaisessa koulutusjärjestelmässä vahvistui sen tullessa osaksi oppivelvollisuutta vuodesta 2021 alkaen. Koulutusuudistusten myötä toisen asteen ammatillinen koulutus on muotoutunut uudella tavalla, sillä oppimisesta iso osa voidaan toteuttaa työpaikoilla.

Tulevaisuudessa ammatillisen oppilaitoksen ja yritysten välisen yhteistyön suunnitelmallinen kehittäminen luo pohjan alan vetovoimaisuuden lisäämiselle ja monimuotoisten oppimisympäristöjen kehittämiselle. Ammatillisella oppilaitoksella on tärkeä tehtävänsä vastata osaajien kouluttamisesta alueen yritysten tarpeisiin ja myös toimia oman alueensa ja koulutusalansa kehittämistyön keskiössä.

Työpaikoilla toteutettava opetus edellyttää hyvää yhteistyötä oppilaitosten ja yritysten välillä. Opetushallinnon tilastopalvelu kerää vuosittain palautetta oppilaitoksen ja yritysten välisestä yhteistyöstä. Työelämäpalautteen nimellä kulkevassa kyselyssä muun muassa oppilaitoksen kanssa tehtävän yhteistyön sujuvuutta, koulutus- ja oppisopimusten laadintaan liittyviä käytäntöjä, oppilaitoksen kykyä huomioida työpaikan tarpeita ja kykyä kehittää toimintaansa yrityksiltä saadun palautteen perusteella. (Vipunen, 2023.)

Opinnäytetyön tuloksena yksityiskohtaisempaa tietoa yritysyhteistyön kehittämistarpeista

Valtakunnallisesti kerättävän palautteen perusteella opinnäytetyön kohteena olleen oppilaitoksen kone- ja tuotantotekniikan koulutusalan saamat palautteet olivat hyviä ja suurimmaksi osaksi ylittivät valtakunnallisen keskiarvon. Tässä ylemmän ammattikorkeakoulun ”Kone- ja tuotantotekniikan koulutusalan yritysyhteistyön kehittämistarpeet yritysten näkökulmasta” opinnäytetyössä selvitettiin teemahaastattelujen avulla, miten yritysyhteistyötä tulisi yritysten näkökulmasta jatkossa kehittää. Aineisto kerättiin haastattelemalla yhteistyöyritysten vastuutehtävissä toimivia yrityksen edustajia. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada Opetushallinnon tekemää kyselyä laajemmin ja yksityiskohtaisemmin tietoa yritysten näkökulmista yritysyhteistyön kehittämiseksi.

Laaja-alaisen työelämäpedagogiikan keskiössä on ammatillisen opettajan useat roolit

Yritysten vastuuhenkilöiden haastattelujen perusteella oppilaitoksen ja yritysten välistä yhteistyötä tulee jatkossa kehittää strategisesti tulevaisuutta silmällä pitäen. Laaja-alaisen työelämäpedagogiikan keskiössä on ammatillisen opettajan useat roolit (Raitanen & Puustinen 2021, 59; Tynjälä ym. 2020, 22-23). Suunnitelmallinen oppimisympäristöjen kehittäminen ja ammatillisten opettajien aktiivinen rooli työelämäpedagogiikan kehittämisessä nähtiin tärkeänä. Tulevaisuuden työelämää kehitettäessä opettajien vuorovaikutusosaamisella on merkittävä rooli yhteistyön kehittymisessä. (Halonen 2019, 120-121). Vuorovaikutusosaamisella tarkoitetaan tässä yhteydessä opettajan verkostoitumisosaamista, kehittämisosaamista ja kumppanuuksien rakentamisen osaamista. Tulevaisuudessa ammatillisten opettajien oman ammattiosaamisen ylläpitäminen ja siihen liittyvien suunnitelmallisten käytäntöjen luominen on tärkeää.  Työnantajayritysten näkökulmaa selvittämällä voidaan tulevaisuudessa rakentaa entistä toimivampaa ja yrityksiä paremmin palvelevaa yhteistyötä.

Lähteet:

Halonen, H. 2019. Ammatillisten oppilaitosten opettajien ja pk-yritysten henkilöstön välinen vuorovaikutus osaamisen hyödyntämisessä ja kehittämisessä. Väitöskirja. Tampere: Tampereen yliopisto. Viitattu 11.2.2023. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1128-5

Raitanen, T. & Puustinen, A. 2021. Työelämäyhteistyö. Teoksessa Raudasoja, A. 2021. (toim.) Ammatilliset opettajat tulevaisuuden rakentajina. Hämeenlinna: Hämeen ammattikorkeakoulu, 54-65. Viitattu 16.3.2023. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-784-834-3

Suominen, M. 2023. Kone- ja tuotantotekniikan koulutusalan yritysyhteistyön kehittämistarpeet yritysten näkökulmasta – Theseus. Opinnäytetyö (YAMK) Teknologiaosaamisen johtaminen. Turun ammattikorkeakoulu.

Tynjälä, P., Helin, J. & Virtanen, A. 2020. Alkusanat. Teoksessa Virtanen, A., Helin, J. & Tynjälä, P. 2020. (toim.) Työelämäpedagogiikka korkeakoulutuksessa. Jyväskylä: Koulutuksen tutkimuslaitos, 21-25. Viitattu 19.3.2023. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8414-4

Vipunen 2023. Opetushallinnon tilastopalvelu. Viitattu 12.2.2023. https://vipunen.fi/fi-fi/ammatillinen/Sivut/Ty%C3%B6el%C3%A4m%C3%A4palaute.aspx