Liiketoimintadata osana yrityksen menestystä

22.11.2022

Tietojohtaminen sekä siihen vahvasti liitetty datan hyödyntäminen ovat yhä tärkeämpi osa jokaisen yrityksen menestystä. Datan avulla voidaan ymmärtää paremmin omaa toimintaa sekä asiakasta, jolloin se voi toimia parhaimmillaan ratkaisevana kilpailuetuna muihin yrityksiin nähden. Business intelligence, joka käsitteenä pitää sisällään datan hyödyntämisen työkaluja, käytäntöjä ja menetelmiä, on tärkeässä osassa datan valjastamisessa menestyksen tueksi. Yritysten tulee kuitenkin tunnistaa oma nykytilansa, jotta datan hyödyt voidaan ulosmitata. Suomalaisten pk-yritysten kypsyyttä tutkittiin liiketoiminnan kehittämisen (YAMK) opinnäytetyössä yrityksille pidettyjen haastatteluiden avulla.

Kypsyysmallit yrityksen kypsyyden tunnistamisen tukena

Datan ja analytiikan kypsyysmallit tarjoavat yrityksille mahdollisuuden tunnistaa oman kypsyytensä hyödyntää dataa ja analytiikkaa omassa toiminnassaan. Käytännössä kypsyysmallien avulla voidaan havaita, että millä tasolla yrityksen kypsyys tällä hetkellä on, sekä mitä osaamista, välineitä ja käytäntöjä tietylle kypsyyden tasolle pääseminen vaatii. Erityisen tärkeänä osana yrityksen datan ja analytiikan kypsyyttä on yrityksen kulttuuri, joka lähtee liikkeelle alimmilla kypsyyden portailla datan hyötyjen tunnistamisesta, vaikka menetelmät ja käytännön tekeminen eivät vielä datan hyödyntämistä tukisikaan.

Erityisen tärkeänä osana yrityksen datan ja analytiikan kypsyyttä on yrityksen kulttuuri

Kypsä yritys puolestaan hyödyntää dataa tehokkaasti koko organisaation tasolla, jolloin myöskään datasta jalostettava tieto ei jää yrityksen sisäisiin siiloihin, vaan tieto on käytettävissä laajasti yrityksen jokaisella tasolla.

Datan käytön hyödyt tunnistetaan suomalaisissa pk-yrityksissä

Suomalaisissa pk-yrityksissä datan merkitys nähdään tärkeänä. Dataa hyödynnetään eri tavoin riippuen toimialasta ja osa yrityksistä saattaa jopa pitää dataa liiketoimintansa keskiössä myymällä dataa tai siihen liittyviä ratkaisuja. Tällöin, voidaan puhua datakeskeisestä liiketoimintalogiikasta (Aramo-Immonen & Jussila 2022). Datan tärkeys nähdään laajasti pk-yrityksissä siitä huolimatta, että yritysten kypsyys ja osaaminen vaihtelevat yrityksittäin. Pientä korrelaatiota yrityksen datan hyödyntämisen ja kokoluokan välilläkin on havaittavissa, sillä suuremmissa yrityksissä analytiikan ratkaisuita on jo kehitetty pidemmälle kuin pienemmissä verrokeissaan.

Liiketoiminnan ollessa pientä, ei myöskään ratkaisuiden tarvitse olla suuria

Toisaalta on myös huomioitava, että kypsyydeksi voidaan myös nähdä se, miten yritys ymmärtää erilaisten datan ja analytiikan ratkaisuiden tärkeyden juuri omassa toiminnassaan. Liiketoiminnan ollessa pientä, ei myöskään ratkaisuiden tarvitse olla suuria ja tämä tunnistetaan osassa pk-yrityksistä. Kypsyydeltään suomalaiset pk-yritykset vertautuvat ulkomaisiin verrokkeihinsa, vaikka yritysten kypsyydessä onkin jonkin verran hajontaa keskenään.

Business intelligencen rooli tulevaisuudessa

Business intelligence on saanut jalkansa suomalaisten pk-yritysten oven väliin ja tulevaisuudessa on odotettavissa, että sen merkitys kasvaa entisestään. Suomalaisissa pk-yrityksissä sen merkitys nähdään tärkeänä huolimatta siitä, mikä on yrityksen oma kypsyystaso datan ja analytiikan hyödyntämisessä. Olisi myös erityisen tärkeää suomalaisen elinkeinoelämän menestymisen kannalta, että yritykset pyrkisivät digitalisoimaan toimintaansa. Etlan vuoden 2022 digibarometrin mukaan Suomen kehitys digitaalisuuden hyödyntämistä mittaavassa vertailussa on ollut viime vuosina laskuvoittoista, vaikka rahalliset panostukset ovat olleet suhteessa keskimäärin samalla tasolla kuin vertailun kärkimaissa, joka puolestaan kertoo panostusten kohdistuneen vääriin asioihin (Etla 2022).

Suomen kehitys digitaalisuuden hyödyntämistä mittaavassa vertailussa on ollut viime vuosina laskuvoittoista

Juuri digitalisaation edistämisessä pk-yritykset ovat erityisen tärkeässä roolissa, sillä ne muodostavat peräti 99,8 % kaikista suomalaisista yrityksistä (Yrittäjät 2022). Business intelligence puolestaan on merkittävä väline digitalisaation edistämiseksi, sillä kuten pk-yritysten haastattelut ovat osoittaneet, niin data ja analytiikka nähdään tärkeänä osana tulevaisuuden menestyvää liiketoimintaa.

Lähteet:

Nummela, J. 2022. Analytiikka ja business intelligence osana liiketoimintaa – monitapaustutkimus suomalaisten pk-yritysten liiketoimintadatan hyödyntämisestä – Theseus. Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyö.

Etla. 2022. Digibarometri. Haettu 16.11.2022 osoitteesta https://www.etla.fi/ajankohtaista/uutiset-ja-tiedotteet/digibarometri-2022-suomi-kolmatta-vuotta-putkeen-kakkossijalla-teollisuuden-digiasteessa-myos-karkikahinoissa/

Yrittäjät. 2022. Yrittäjyys Suomessa. Haettu 16.11.2022 osoitteesta https://www.yrittajat.fi/yrittajajarjesto/tietoa-yrittajista/yrittajyys-suomessa/

Aramo-Immonen, H. & Jussila, J. J. 2022. Tavarasta, palveluun ja dataan – Muutos liiketoimintalogiikan paradigmassa. Tiedepolitiikka 2/2022. s.59-61.