Miten voimme nykyisellä lääkäriresurssilla tehdä enemmän?
Yhteiskunnassamme vallitseva ja jatkuvasti kasvava hoitovelka, terveyspalveluiden kasvava kysyntä ja pula lääkäreistä pakottaa meidät ajattelemaan toiminnan uudistamista. Jokaisella pienellä teolla ja muutoksella on merkitystä isossa kokonaisuudessa. Uusilla ja uudistetuilla toimintamalleilla pystymme lisäämään lääkärin vastaanottoaikoja ja luomaan tehokkaampia toimintamalleja tarjonnan näkökulmasta. Uudistetut toimintamallit parhaimmillaan myös edistävät työnimua ja hyvinvointia.
Lääkärin ja hoitajan vastaanottotyötä uudelleen järjestelemällä voimme tehdä siitä tehokkaampaa ja hoitaa samassa ajassa enemmän potilaita.
Työparivastaanottokonsepti on toimintamalli, jossa yksityisvastaanottoa pitävä lääkäri ja sairaanhoitaja pitävät vastaanottoa yhdessä ja vastaanottaa siinä ajassa kaksi potilasta kuin yleisesti yksityisvastaanottoa pitävä lääkäri ottaa yhden. Työparivastaanotto mahdollistaa vastaanottoaikojen lukumäärän kasvattamisen, edistää tuottavuutta ja yksityisellä sektorilla liiketoimintaa. Sen on todettu tietyissä tapauksissa myös tuottavan parempaa hoidon laatua ja vaikuttavuutta sekä edistävän terveydenhuollon ammattilaisten työhyvinvointia ja työnimua.
Samalla lääkärimäärällä pystymme tekemään enemmän, laadusta tinkimättä
Työparivastaanoton lääkäriltä ja hoitajalta vaaditaan
- ammatillista kyvykkyyttä; lääkärin tulee olla rutinoitunut kliinikko ja hoitajan nopea työssään sekä halukas ottamaan vastuuta ja toimimaan itsenäisesti potilaan kanssa
- oikeanlaista asennetta; lääkärin ja hoitajan tulee tehdä tiivistä yhteistyötä vastaanotolla ja varmistaa jatkuvasti mm. sujuva kommunikointi
- sosiaalisia taitoja; potilaan asiointikokemuksen tulee olla hyvä ja kokonaisuudessaan onnistunut, roolitus lääkärin ja hoitajan välillä selvä
Pilotointi kannattaa koska ainahan voi palata vanhaan
Työparivastaanoton mallia voitaisiin yksityisellä sektorilla hyödyntää enemmän. Perinteisestä 20 minuutin erikoislääkärin vastaanoton mallista työparimalliin siirtyminen on sen tuomiin hyötyihin nähden varsin helppoa ja pilotointia voi vahvasti suositella. Mikäli malli ei sittenkään sovi vallitseviin olosuhteisiin ja tilanteeseen, voi aina palata vanhaan toimintamalliin.
SOTE-palveluiden tuottajien Suomessa tulisi luoda paitsi uusia tehokkaita toimintamalleja myös terveydenhuollon ammattilaisille mielekkäitä tapoja työskennellä. Työparivastaanoton malli on näitä molempia. Ehkä pienelle kohderyhmälle, mutta silti!
Työparivastaanoton kulku
Työparivastaanotolla työskentelee tiiviissä yhteistyössä yksi lääkäri ja yksi hoitaja kahdessa vierekkäisessä vastaanottohuoneessa, joihin on omat potilassisäänkäynnit ja huoneiden välissä väliovi henkilökunnan siirtymiseen huoneiden välillä. Huoneet ovat varusteltu identtisiksi ortopedian vastaanottoon soveltuviksi vastaanottotiloiksi. Lääkärillä on kaksi työlistaa auki, joissa molemmissa on aikoja limittäin auki. Toinen lista toisen vastaanottohuoneen koneella ja toinen lista toisella.
- Alkuhaastattelu, tietojen kirjaaminen ja potilaan valmistelu lääkäriä varten / hoitaja
- Potilaan esittely lääkärille, tapauksen referointi / hoitaja
- Haastattelu ja potilaan tutkiminen / lääkäri
- Mahdollisten löydösten perusteella lisäkirjaukset potilastietojärjestelmään, hoitosuunnitelman kirjaaminen tai vaihtoehdoista keskustelu potilaan kanssa, eteenpäin ohjeistus / lääkäri
Potilastapauksen referoinnin jälkeen, sairaanhoitaja siirtyy toiseen huoneeseen ottamaan uuden potilaan sisälle ja aloittaa alkuhaastattelun ja potilaan valmistelun lääkärille.
Vastaavia malleja on niin julkisella kuin yksityiselläkin sektorilla käytössä, Suomessa ja ulkomailla, eri erikoisaloilla.
Lähteet:
Mildh, M. 2023. Työparivastaanottotoiminnan potentiaali tarjonnan kasvattamisessa : tapaustutkimus – Theseus, Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyö.