Paransiko Turun AMK:ssa kehitetty opetusapuväline tietämystä kiinnitystarvikkeista?

26.04.2024

Opetusapuväline auttaa opiskelijaa oppimaan erilaisia verhoilutekniikoita nopeammin ja pienemmällä materiaalikulutuksella. Opetusapuvälineessä on neljä kulmaa, joihin eri tekniikoita voi harjoitella. Paraneeko kiinnitystarvikkeiden tietämys teoriassa ja käytännössä, kun verhoillaan kulmaharjoituksia?

Kuka on verhoilija?

Turun Ammattiopistosäätiön (TAO:n) verhoiluopiskelija opiskelee taideteollisuusalan perustutkintoa, verhoilualan osaamisalaa ja ammattinimike on artesaani. Tutkinnon laajuus on 180 osaamispistettä. (Opetushallitus 2024.) Vanha ammattinimike verhoilija kuvaa paremmin ammatin sisältöä. Verhoilija ei valmista verhoja vaan pehmustaa ja päällystää tuotteita, joissa on kangasta, nahkaa tai keinonahkaa.

Verhoiluja on kaikkialla ja siksi opiskelun tulee olla monipuolista

Verhoilijan työtehtävät sisältävät lähes kaikki ympärillämme olevat pehmustetut ja päällystetyt asiat. Oletko huomannutkaan, miten päivittäin käytät verhoilijan tekemiä tuotteita? Kun heräät aamulla verhoillusta sängystä, katsot aamu-uutiset mukavalta sohvalta ja juot aamukahvisi pehmustetuilla keittiön tuoleilla. Matkasi verhoilujen ympäröimänä jatkuu, kun lähdet kotoa ja hyppäät omaan autoosi tai bussiin. Jos hurautat työmatkasi polkupyörällä, niin senkin penkin on päällystänyt verhoilija. Työpaikalla istut mukavasti verhoilijan päällystämällä työtuolilla tai kokoustat tyylikkäillä nojatuoleilla. Vielä vapaa-ajallasi kohtaat verhoilijan kädenjäljen purjeveneesi tai asuntoautosi patjoilla tai hurautat moottoripyörällä mukavaan ravintolaan. Ravintolassakin istut mukavammin, kun alla on pehmustetut huonekalut. Koska kaikki nuo kuuluvat verhoilijan osaamiseen, opiskelunkin tulee olla vaihtelevaa. Monipuolinen ammatti, eikö vaan?

Verhoiluopiskelija oppii tekemällä, opetusapuväline ja -vihko apuna opiskelussa

Koska verhoilu on niin monipuolista, tulee opiskelijan ehtiä oppia useita eri tekniikoita lyhyessä ajassa. Opiskelijan oma kiinnostus ja motivaatio on avainasemassa. Opiskelijan avuksi valmistettiin kulmaharjoitusmalli, eli opetusapuväline. Verhoiluopiskelijat valmistavat omat opetusapuvälineet saatavilla olevan mallin ja avuksi suunnitellun opetusvihon avulla. Opiskelijat piirtävät ensin mallirungosta teknisen piirustuksen ja omien piirrosten pohjalta valmistavat rungot.

Opiskelijat näyttävät valmiita runkoja, teknisiä piirustuksia ja opetusvihkoa.
Opetusvihko ja sen avulla tehtyjä runkoja ja teknisiä piirustuksia.

Tavoitteena on oppia uutta ja sellaista, mitä ennen ei ole kokeillut. Siihen tämä kulmamalli sopii monipuolisuutensa vuoksi hyvin.

Vihkoon saa tehdä muistiinpanoja ja siitä pystyy tarkistamaan mm. tehtävänannon ja pehmustelaadut. Opetusvihossa on jokaisen kulmaharjoituksen ohjeet, joiden mukaan pehmustus ja päällystys toteutetaan kiinnitystekniikoita apuna käyttäen. Opetusvihossa on vaihtoehtoja kulmien tekoon ja opiskelijat voivat myös itse suunnitella tekemistään. Opiskelijat saavat myös toteuttaa kulmamalleja omien kiinnostusten mukaan. Tavoitteena on oppia uutta ja sellaista, mitä ennen ei ole kokeillut. Siihen tämä kulmamalli sopii monipuolisuutensa vuoksi hyvin. (Raistakka 2024).

Opiskelijoiden valmiiksi saamia opetusapuvälineitä pöydällä.

Opetusapuvälineen hyödyt:

Opiskelijan valmistama opetusapuväline neljällä eri kulmaharjoituksella.
  • Edullinen valmistaa ja käyttää
  • Auttaa teknisen piirtämisen ymmärtämistä
  • Opitaan puuntyöstöä ja koneiden käyttöä
  • Sisältää neljä kulmaa, joihin voi harjoitella monipuolisia verhoilutekniikoita
  • Pehmustustuntemus paranee
  • Päällystysmateriaalituntemus paranee
  • Kiinnitystarviketuntemus paranee
  • Nopeuttaa tekniikoiden oppimista/säästää aikaa
  • Säästää materiaaleja/voidaan valmistaa ylijääneistä materiaaleista
  • Kompakti koko sopii työpöydälle ja on helppo varastoida
  • Uudelleenkäytettävä ja kierrätettävissä myös seuraavalle ryhmälle

Opetusapuväline kasvattaa tietoa ja käytännön kokemusta

Opiskelijat täyttivät kyselyn kiinnitystekniikoiden tuntemuksesta ennen ja jälkeen. Opetusapuvälineen käyttö paransi opiskelijoiden kiinnitystekniikkatuntemuksen keskiarvoa jokaisella luokka-asteella. Nousut ovat huimia, jopa 66,7 %, erityisesti alle vuoden opiskelleiden tietämyksessä. Myös yli kaksi vuotta opiskelleilla itse käytettyjen tekniikoiden tuntemuksen keskiarvo nousi 65 %. Tulokset ovat hyviä kautta linjan ja opetusapuvälineenä oleva kulmaharjoitusmalli on mainio väline verhoilutekniikoiden opetteluun. Vaikka tuloksissa perehdytään vain kiinnitystekniikoihin, niin opetusapuväline paransi opiskelijan kokonaistietämystä verhoilusta. (Raistakka 2024.)

Kiinnitystietämyksen nousu prosenteissa verhoilulinjalla.

Lähteet:

OPH 2024. Taideteollisuusalan perustutkinto. Viitattu 14.4.2024. https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/7599352/rakenne

Raistakka, P. 2024. Opetusapuvälineen käyttöönotto verhoilulinjalla – Theseus, Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyö.