Strateginen ja laatujohtaminen ovat organisaation menestyksen kulmakiviä

01.08.2024

Laadunhallintajärjestelmän sertifiointi vaatii organisaatiolta erityisesti strategista johtamista, joka on avain menestykseen pitkällä aikavälillä. Strategisen johtamisen kautta voidaan tunnistaa mahdollisuudet ja riskit ja sitoutua pitkän aikavälin vision toteuttamiseen. Strategiseen johtamiseen liittyy läheisesti laatujohtaminen.

Laatujohtaminen ohjaa yritystä kohti haluttua laatutasoa ja tukee strategisia tavoitteita. Laadunhallintajärjestelmä tarjoaa kokonaisvaltaisen lähestymistavan laadunhallintaan ja se perustuu jatkuvaan parantamiseen. Laadunhallintajärjestelmä, erityisesti ISO 9001 -standardi, antaa raamit laadunhallinnalle ja asettaa sertifiointivaatimukset.

Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen ja johtaminen ovat keskeisiä tekijöitä yrityksen menestyksessä. Opinnäytetyössä korostetaan virheiden varhaisen tunnistamisen, asiakaspalautteen hyödyntämisen ja jatkuvan parantamisen merkitystä. Näiden toimenpiteiden avulla yritykset voivat taata kilpailukykynsä ja vastata paremmin asiakkaidensa odotuksiin.

Onnistunut laadunhallintajärjestelmän käyttöönotto edellyttää monia tekijöitä

Strateginen johtaminen on avain menestykseen pitkällä aikavälillä. Se vaatii johdolta kykyä tehdä strategisia valintoja, luoda selkeä suunta ja viestiä se organisaation sisällä. On tärkeää, että strateginen johtaminen on johdonmukaista ja pitkäjänteistä, mutta samalla nopeasti toimintaympäristön muutoksiin reagoivaa.

Laatujohtaminen on olennainen osa strategista johtamista. Laadunhallintajärjestelmän käyttöönotto on strateginen päätös, joka voi parantaa organisaation suorituskykyä ja varmistaa, että toiminta vastaa asetettuja vaatimuksia. Johdon sitoutuminen ja tuki ovat avainasemassa laadunhallintajärjestelmän onnistuneessa implementoinnissa, samoin kuin riskien hallinta ja henkilöstön motivointi. Lisäksi päätöksenteosta, vastuista ja toimivallasta on hyvä sopia ennen järjestelmän käyttöönottoa osana laatujohtamista.

Vaiheittainen lähestymistapa takaa menestymisen

On suositeltavaa jakaa laadunhallintajärjestelmän kehittämis- ja käyttöönottoprojekti vaiheisiin. Tämä auttaa ylläpitämään strategisen johtamisen ja laatujohtamisen välistä yhteyttä ja integroimaan ne osaksi organisaation toimintaa. Onnistunut implementointi ja jatkuva kehittäminen edellyttävät johdon sitoutumista, selkeää viestintää ja kokonaisvaltaista lähestymistapaa organisaation toimintaan.

Sijoitus laatuun vahvistaa kilpailukykyä

Oma opinnäytetyöni osoittaa, että laadunhallintajärjestelmän kehittäminen ja johtaminen ovat keskeisiä menestystekijöitä organisaatioille. Ne tarjoavat ymmärrystä laadunhallintajärjestelmän kehittämiseen ja johtamiseen liittyvistä tekijöistä ja tulokset voivat olla hyödyllisiä johtamisen kehittämisessä ja harkittaessa ISO 9001 -standardin mukaista menettelyä. Investoimalla laatuun ja omaksumalla strateginen lähestymistapa yritykset eivät ainoastaan paranna suorituskykyään, vaan myös vahvistavat kilpailukykyään markkinoilla.

Lähteet

  • Lehto, T. 2024. Laadunhallintajärjestelmän käyttöönotolla ryhtiä johtamiseen: laatupäällikön näkökulma. Opinnäytetyö. Turun ammattikorkeakoulu.
    Apriani, S., Mursitama, T. N., Fawzi, A., Bali, A., Syamil, A., & Saroso, H. 2023. An Empirical Study on the Factors Affecting the Implementation of Quality Management Systems Among Indonesian Multinational Companies. Journal of System and Management Sciences Vol. 13 (2023) No. 5, pp. 430–442. https://www.aasmr.org/jsms/Vol13/No.5/Vol.13%20No.5.27.pdf.
  • Bhat, K. S. 2009. Total Quality Management. Global Media. 
  • de Kluyver, C. A., & Pearce II, J. A. 2015. Strategic Management: An Executive Perspective. Business Expert Press. 
  • Deming W. E. (2000). Out of the Crisis. MIT Press.
  • Dong-Young, K., Kumar, V., & Kumar, U. 2011. A performance realization framework for implementing ISO 9000. The International Journal of Quality & Reliability Management, 28(4), 383–404. https://doi.org/10.1108/02656711111121807
  • Fonseca, L. M., & Dominques, J. P. 2018. Empirical Research of the ISO 9001:2015 Transition Process in Portugal: Motivations, Benefits, and Success Factors. Quality Innovation Prosperity, 22(2), 16–46. https://doi.org/10.12776/qip.v22i2.1099
  • Kamensky, M. 2014. Strateginen johtaminen: menetyksen timantti. (4. tark. p.). Helsinki: Alma Talent. 
  • Lecklin, O. 2006. Laatu yrityksen menestystekijänä. (5. p.). Helsinki: Talentum.
  • Malmi, T., Peltola, J., & Toivanen, J. 2006. Balanced scorecard: rakenna ja sovella tehokkaasti. (5., uud. p.). Helsinki: Talentum.
  • Prajogo, D., Huo, B., & Han, Z. 2012. The effects of different aspects of ISO 9000 implementation on key supply chain management practices and operational performance. Supply Chain Management, vol. 17, no. 3, pp. 306–322. 
  • Priede, J. (2012). Implementation of Quality Management System ISO 9001 in the World and Its Strategic Necessity. Procedia – Social and Behavioral Sciences. Volume 58. Pages 1466–1475. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.09.1133
  • Ritakallio, T., & Vuori, T. O. 2018. Elävä strategia: Kyky nähdä, Taito tarttua tilaisuuteen. Helsinki: Alma Talent.
  • Rusjan, B., & Alic, M. 2010. Capitalising on ISO 9001 benefits for strategic results. The International Journal of Quality & Reliability Management, 27(7), 756–778. https://doi.org/10.1108/02656711011062372.
  • Salvendy, G. 2001. Handbook of Industrial Engineering. Third Edition. New York: John Wiley & Sons.
  • Sydänmaanlakka, P. 2014. Tulevaisuuden johtaminen 2020. Espoo : Pertec. 
  • Tuomi, L., & Sumkin, T. 2010. Strategia arjessa: oivalluksia organisaation uudistajille. Helsinki: WSOYpro.
  • Vuorinen, T. 2014. Strategiakirja: 20 työkalua. Helsinki: Alma Talent.

Kuva: Mohamed Hassan / Pixabay.