Testattuja menetelmiä kiertotalouden kehittämiseen
Turun ammattikorkeakoulun Kiertotalouden liiketoimintamallit -tutkimusryhmässä kehitetyt menetelmät on julkaistu työkalupakissa nimeltä Veska. Opinnäytetyö tutkimusryhmän kehittämistä työkaluista ja menetelmistä tutki ja ”perkasi” eri hankkeiden tuotoksia.
Maailma sellaisena kuin me sen tunnemme, tulee muuttumaan radikaalisti. Ilmastonmuutos, luontokato, saasteet ja sosiaalinen epätasa-arvoisuus ovat kriisejä, jotka vaativat uudenlaista tapaa toimia niin yksilöiltä, yrityksiltä kuin valtioiltakin. Kiertotalouden liiketoimintamallit -tutkimusryhmässä on suunniteltu ja testattu erilaisia menetelmiä ja työkaluja yritysten ja organisaatioiden tukemiseen useiden vuosien ja hankkeiden aikana. Opinnäytetyön tuloksena menetelmät pystyttiin kokoamaan työkalupakkiin nimeltä Veska. Työkalut on kehitetty erityisesti yritysten ja organisaatioiden tukemiseen kestävyysmuutoksessa, jossa perinteinen lineaarinen ja uusliberalistinen toimintatapa ei enää toimi.
Menetelmiä muutokseen
Kiertotalouden liiketoimintamallit -tutkimusryhmässä tehdään tiivistä yhteistyötä monien erilaisten yritysten ja organisaatioiden kanssa. Kiertotalouden kehittämiseen liittyvien hankkeiden kautta tutkimusryhmä on innovoinut erilaisia menetelmiä, jotka auttavat kiertotalouden mukaisten liiketoimintamallien kehittämistä ja kestävyysvaikutusten saavuttamista. Menetelmät ovat olleet hajallaan päättyneiden hankkeiden nettisivuilla tai tutkimusryhmän julkaisuissa. Palvelumuotoilun ylemmän opinnäytetyön aikana työkalut ja menetelmät käytiin läpi, niitä arvioitiin, osaa kehitettiin edelleen ja työkalut työstettiin julkaisukuntoon.
Veska sisältää julkaisuhetkellä 13 erilaista työkalua tai menetelmää. Työkalut jaoteltiin opinnäytetyössä muotoiluprosessin mukaan, jotta pystyttäisiin arvioimaan niiden soveltuvuutta auttaa yrityksiä kehitysprosessin joka vaiheessa.
- Ymmärrysvaiheen työkalut auttavat ”hoksauttamaan” kestävämpiin muutoksiin kiertotaloudessa ja hiiliviisaudessa.
- Määrittämisen työkalujen avulla syvennytään vaikuttavuuden suunnitteluun.
- Tutkimusvaiheen työkalut ohjaavat järjestämään työpajoja tai dokumentoimaan tutkimustuloksia.
- Ideointivaiheen työkaluissa esitellään kaksi tutkimusryhmän julkaisua innovaatiopedagogiikan hyödyntämisestä ja ideoinnin opinnollistamisesta.
- Testausvaiheen työkaluissa esitellään julkaisu liiketoimintamallin testauksesta ja pohja testauksen dokumentoinnille.
- Julkaisuvaiheen työkalut sisältävät kattavan määrän viestinnän työkaluja.
Fasilitaattori on menetelmien mestari
Kaikki Veskan työkalut ovat vapaasti käytettävissä CC-lisenssillä, joka antaa luvan käyttää niitä ei-kaupallisessa tarkoituksessa, kun tekijä on mainittu. Opinnäytetyössä painotetaan kuitenkin, että käytännössä työkalujen käyttäjällä täytyy olla osaamista niin kiertotaloudesta, palvelumuotoiluajattelusta kuin fasilitoinnistakin. Työkalujen käyttö vaatii vuorovaikutusta yrityksessä tai tutkimuspartnereiden kesken, jolloin fasilitaattori on ammattilainen. Mikään ei estä yrityksiä käyttämästä Veskan työkaluja itsenäisesti, sillä monissa yrityksissä on myös palvelumuotoilun ja fasilitoinnin ammattilaisia. Veska on kuitenkin suunnattu erityisesti korkeakoulujen hankehenkilöstölle, joka tukee ja auttaa organisaatioita kestävyysmuutoksessa esimerkiksi hankkeissa tai tilaisuuksissa.
Pitkän linjan yhteiskehittämistä
Korkeakoulun kehittäjäapu yrityksille eroaa konsulttitoimistojen tuesta. Siinä missä konsulttitoimisto avittaa yritystä koko kehitystaipaleen ajan, korkeakoulun fasilitaattorit ovat yleensä mukana esimerkiksi käynnistämässä muutosprosessia ja auttamassa yrityksiä löytämään tehokkaimman suunnan kestävämmässä liiketoiminnassa, tai hiomassa uuden innovaation julkaisusuunnitelmaa ja pohtimassa vaikuttavinta tapaa viestiä muutoksesta. Kaiken taustalla on ajatus yhteiskehittämisestä niin yrityksen, tutkijoiden kuin opiskelijoidenkin kesken. Veskan työkaluja on kokeiltu ja kehitetty useassa eri hankkeessa ja opinnäytetyön tarkastelussa huomattiin, että ne myös muokkautuvat helposti tarpeen mukaan.
Muutoskyvykkyys tulevaisuuden taitona
Työkalut ovat tehokkaita vain, kun niitä käytetään ja vain kun niitä käytetään oikein. Vasaralla ei kannata tehdä reikää seinään eikä pysyvää rakennetta kannata kiinnittää nippusiteillä ja teipillä. Opinnäytetyössä kehotetaankin ottamaan Veskan työkalut myös osaksi opiskelijoiden kanssa tehtävää projektityötä. Erilaisten kurssien ja projektien myötä opiskelijat pääsevät työskentelemään yritysten kestävyyshaasteiden kanssa. Opiskelijoissa kasvaa sekä taito havaita mitä työkaluja missäkin kehittämisprojektissa kannattaa käyttää, että taito käyttää tarvittavia työkaluja. Kyky paikallistaa muutostarve, tarttua siihen ja ohjata prosessia ovat työelämässä tärkeitä taitoja.
Lähde:
Mäkiö, I. 2023. The Purse -Tools for boosting Circular Economy. YAMK-opinnäytetyö. Turun ammattikorkeakoulu.