Fysioterapiayksikön kehittämismatka hoidon saatavuuden nopeuttamiseksi – miten matka eteni ja missä onnistuttiin?

28.04.2023

Turun kaupungin avokuntoutuksen fysioterapiayksikkö päätti haastaa itsensä ja asettaa tavoitteet korkealle, jotta turkulaiset asukkaat pääsisivät jatkossa nopeammin fysioterapiapalveluiden piiriin. Tavoitteena oli olla uuden hyvinvointialueen paras fysioterapiayksikkö, josta muut voisivat ottaa mallia.

Turun kaupungin avokuntoutuksen fysioterapiassa on vuosien ajan ollut haasteita pitkien fysioterapiajonojen ja hoitoon pääsyn oikea-aikaisuuden toteutumisen kanssa. Jonoja on yritetty lyhentää aiemmin monin eri keinoin, mutta vaikutukset ovat jääneet lyhyiksi.

Nyt haluttiin yhdessä saada aikaan pysyvää muutosta ja niin, että henkilökunta aidosti pääsee kehittämään omaa työtään. Kehittämistyössä keskityttiin siihen, miten yksikkö itse voi muuttaa ja tehostaa toimintaansa, jotta hoitoon pääsy nopeutuisi, eikä keskitytty siihen, miten lähetemääriä voitaisiin vähentää tai mitä jonkun muun tulisi tehdä toisin.

Henkilökunnan toiveet pohjana kehittämistyölle

Henkilökunta toi esille, sekä Kunta10-kyselyssä että yksikön strategiatyössä, halunsa osallistua yksikön toiminnan kehittämiseen ja toiveensa omien vaikutusmahdollisuuksiensa lisäämiseen muutoksissa. Lisäksi henkilöstö toivoi yhteisiä linjauksia toimintakäytänteisiin.

Yksikön henkilökunta priorisoi strategiset kehittämiskohteet, ja ne loivat pohjan kehittämistyölle. Henkilöstö näki tärkeäksi laatia uudet perehdytysmateriaalit ja ottaa mentorointi-työparimalli käyttöön. Lisäksi henkilökunta halusi lisätä osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia kehittämistyössä sekä lisätä eri toimijoiden arvostusta. Näiden edellä mainittujen myötä työntekijöiden hyvinvointi ja työpaikan vetovoimatekijät paranisivat. Vaikuttavuutta tuli lisätä ammatillista osaamista ylläpitämällä ja pyrkimällä siihen, että oikea asiakas on oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

Hyvän asiakaskokemuksen ja saavutettavuuden osalta tärkeäksi nähtiin hoitoon pääsyn nopeutuminen ja hoidon oikea-aikaisuus sekä ajanvarauskäytänteiden tarkastelu. Tuottavuuden ja tehokkuuden näkökulmasta asiakaslähtöiset prosessikuvaukset ja toimivat sisäiset prosessit olivat tärkeitä.

Asiakaspalautteista uusiin asiakaslupauksiin

Asiakaspalautteita on kerätty fysioterapiayksikössä jo vuosia, ja niissä on toistuvasti moitittu hoitoon pääsyn oikea-aikaisuutta ja ajanvarausta. Yksikön fysioterapeutit ovat saaneet niissä kiitosta asiantuntijuudestaan, ammattitaidostaan ja ystävällisyydestään. Potilaat ovat olleet tyytyväisiä saamaansa palveluun ja hoitoon, kunhan ovat päässeet fysioterapiaan pitkän odotusajan jälkeen.

Asiakaslähtöisyydellä ei tarkoiteta pelkästään sitä, että asiakas on passiivinen palvelun kohde. Fysioterapiassa korostuu erityisesti asiakkaan aktiivinen toimijuus, ja että hän osallistuu saamansa palvelun kehittämiseen ja hänen henkilökohtaiset ominaisuudet nähdään voimavarana. Asiakkaan näkökulmasta katsottuna hoitoon pääsyn oikea-aikaisuus on tärkeä tavoite. Oikea-aikaisella fysioterapialla voidaan ehkäistä työ- ja toimintakyvyn ongelmien pitkittymistä ja kroonistumista.

Valmennuksessa laadittiin asiakaslupaukset, joita yksikössä ei aiemmin ollut, ja lupausten myötä pyritään saavuttamaan kehittämistyölle asetettuja tavoitteita.

  • Osastonsihteeri vastaa ajanvaraussoittoosi arkisin klo 8–13 
  • Pääset fysioterapeutin vastaanotolle viimeistään kolmen viikon sisällä
  • Toimintakyvyn haasteisiisi paneudutaan asiantuntevasti ja yksilöllisesti 
  • Toiveitasi kuunnellaan ja pääset osallistumaan tavoitteiden asetteluun sekä fysioterapian suunnitteluun 
  • Saat aina selkeät, yksilölliset jatko-ohjeet suullisesti ja tarvittaessa kirjallisesti

Mitä kehittämistyöllä tavoiteltiin ja mitä lopulta saavutettiin?

Fysioterapiayksikön kehittämistyöllä tavoiteltiin kysynnän ja kapasiteetin tasapainoa, jotta potilaat pääsisivät terapiaan oikea-aikaisesti ilman pitkiä odotusaikoja. Fysioterapiayksikön hoitoon pääsyn tavoitteiksi asetettiin kunnianhimoiset aikatavoitteet. Akuuttien ja fysioterapeuttien suoravastaanottopotilaiden hoitoon pääsyn tavoite asetettiin viiteen vuorokauteen ja kiireettömien potilaiden osalta 21 vuorokauteen. Tavoitteet olivat kovat ja niitä ei pysyvästi saavutettu vuoden aikana. Etenkin kiireettömien potilaiden osalta tavoite pidennettiin 30 vuorokauteen.

Koko henkilökunta osallistui kehittämistyöhön ja kehittämispäiviä pidettiin vuoden aikana kolme. Kehittämiskohteiksi fysioterapiayksikkö määritteli muun muassa prosessikuvasten laadinnan perehdytyksen ja yhteisten hoitokäytäntöjen luomiseksi, mallipohjien luomisen toimiville työjärjestyksille, etäkontaktien lisäämisen ja tiimimallien muodostamisen. Nämä kaikki toteutuivat vaiheittain ja ne toivat selkeyttä ja yhtenäisyyttä toimintatapoihin. Kehittämistyöllä ei ollut suurta vaikutusta henkilökunnan työtyytyväisyyteen eikä jo entuudestaan hyvät asiakaspalautteiden tulokset muuttuneet seuranta-aikana.

Vaikka numeerisissa tavoitteissa ei vielä vuodessa päästy maaliin, on suunta kehityksessä oikea ja fysioterapiajonot ovat pysyneet hallinnassa. Kuntoutuksen ohjauksen ja koordinoinnin tavoitteena on asiakkaan kuntoutumisprosessin oikea-aikainen käynnistyminen. Kuntoutuksen oikea-aikaisen käynnistymisen edellytyksenä hyvinvointialueilla ovat kaikkien ammattilaisten riittävä osaaminen kuntoutustarpeen tunnistamiseksi ja asiakkaan eteenpäin ohjaamiseksi sekä toimivat hoito- ja kuntoutusketjut.

Terveyskeskuksissa on tällä hetkellä päästävä hoitoon viimeistään kolmen kuukauden kuluessa yhteydenotosta. Myös fysioterapiaan on päästävä kolmen kuukauden sisällä. Terveydenhuoltolain mukaan 1.9.2023 lähtien on perusterveydenhuoltoon kuuluvaan hoitoon päästävä 14 vuorokauden aikana. 1.11.2024 enimmäisajat tiukkenevat entisestään, ja sen jälkeen on perusterveydenhuollon järjestettävä kiireettömän sairaanhoidon ensimmäinen hoitotapahtuma seitsemän vuorokauden aikana. Hoitotakuun kiristyminen tulee haastamaan myös fysioterapiaan pääsyn nopeuden. Kehittämistyö tulee jatkumaan avokuntoutuksessa edelleen, ja valmennuksesta saaduilla mittareilla toimintaa seurataan jatkossakin.

Lähteet:

Innokylä 2022. Raportti: Hyvä vastaanotto- valmennus 2021–2022 / THL. Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelma Word Template (innokyla.fi)

Sosiaali- ja terveysministeriö 2022. Valtakunnalliset lääkinnälliseen kuntoutukseen ohjaamisen perusteet: Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2022:17 Opas terveyden- ja sosiaalihuollon ammattilaisille ja kuntoutuksen parissa työskenteleville. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/164488.

Terveydenhuoltolaki 30.12.2010/1326. Virtanen, P., Suoheimo, M., Lamminmäki, S., Ahonen, P. & Suokas, M. 2011. Matkaopas asiakaslähtöisten sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämiseen. Tekesin katsaus 281/2011. Helsinki. 281/2011 Matkaopas asiakaslähtöisten sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämiseen (businessfinland.fi).

Ajalin Tiina 2023. Fysioterapiaan pääsyn nopeuttaminen Turun kaupungin Avokuntoutuksessa. URN:NBN:fi:amk-202304266515