Mobiilisovelluksella on kolme minuuttia aikaa vakuuttaa uusi käyttäjä – käyttäjäkokemukseen panostaminen kannattaa
Mobiili-internetin aikakaudella älypuhelimet ja tabletit ovat vakiinnuttaneet asemansa arjessamme, mikä on johtanut mobiilisovellusten suosion kasvuun. Monet sovellukset tarjoavat samankaltaisia toiminnallisuuksia, ja suuri osa niistä on saatavilla maksutta. Jos käyttäjä ei koe sovellusta houkuttelevaksi ensisilmäyksellä, on korkea todennäköisyys, että hän lopettaa sen käytön ja etsii vaihtoehtoisia sovelluksia. (Feng & Wei, 2019, 5.)
Käyttäjien ensivaikutelmalla on merkittävä rooli sovelluksen menestymisen kannalta. Jos käyttäjät hylkäävät sovelluksen heti alussa, laskee aktiivisten käyttäjien määrä väistämättä alhaiseksi, mikä vaikuttaa yrityksen tulovirtaan ja sitä kautta liiketoimintaan. Hyvällä ensikokemuksella on puolestaan pitkäaikainen vaikutus sovellukseen palaamiseen sekä käyttöaktiivisuuden ylläpitämiseen. (Feng & Wei, 2019, 5.) Sovelluksen käyttäjäkokemukseen ja eritysesti aikaisen käytön kokemukseen panostamisella voi olla merkittäviä hyötyjä.
HeiaHeia-sovelluksen käyttäjäkokemus tarkastelussa
HeiaHeia on HeiaHeia Oy:n kehittämä mobiilisovellus. Maksullisen Pro lisenssin tilanneet yritykset voivat järjestää sovelluksella henkilöstölleen erilaisia hyvinvointikampanjoita. Kampanjoissa muun muassa matkataan pisteitä keräämällä maailman ympäri, panostetaan henkiseen hyvinointiin tai noustaan tiimin kanssa Mount Everetin huipulle virtuaalisella pelilaudalla. Sovellukseen julkaistiin merkittäviä, uusia päivityksiä vuoden 2022 sekä 2023 aikana. (HeiaHeia 2022.)
Turun Ammattikorkeakoulun Master School -opinnäytetyössä tarkasteltiin HeiaHeia-sovelluksen käyttäjäkokemusta, keskittyen erityisesti aikaisen käytön kokemukseen. Aikaisen käytön kokemus kattaa niin liittymisen, kuin osallistumisen hyvinvointikampanjaan HeiaHeia-sovelluksessa (Userpilot 2022). Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää käyttäjien tarpeita, paikallistaa mahdollisia osia sovelluksesta, joiden käyttäjäkokemusta voidaan parantaa, sekä kehittää osa-alueita, jotka vaikuttavat sovelluksen käytön oppimiseen. Tavoitteena oli lisäksi ymmärtää, mitkä tuotteen osa-alueet toimivat hyvin tai riittävällä tasolla.
Tutkimukseen valittiin skenaario, jonka arveltiin saadun asiakaspalautteen sekä sisäisten huomioiden perusteella vaativan kehitystä. Toimiessaan tutkimuksen skenaariossa nähtiin sisältävän paljon potentiaalia. Käyttäjäkokemusta tutkittiin toteuttamalla tuotepolkuanalyysi simuloidun käyttäjäpersoonan näkökulmasta katsottuna.
Sujuva liittyminen sovellukseen tuottaa arvoa käyttäjälle
Tuotepolkuanalyysin perusteella liittymien HeiaHeia-sovellukseen koetaan erityisen helpoksi ja sujuvaksi. Liittyminen on vaivatonta ja nopeaa, ja analyysin mukaan käyttäjä arvostaa eritysesti intuitiivsta käyttöliittymää sekä selkeää navigointia. Product Planin (2023) mukaan tuotteen käytön on oltava selkää ja ajan arvon tuottamiseen pitää olla lyhyt, jotta käyttäjä saa nopeasti sen, mitä tuotteen käytöltä haluaa. Tuotteen lupaama arvo voi olla esimerkiksi ajan säästäminen ja tehokkuuden parantaminen tuotetta käyttämällä.
Ainoastaan kohdassa, jossa pyydetään yhdistämään älykello tai puhelimen sisäinen Terveys-sovellus HeiaHeiaan, käyttäjäpersoonan kokemus laskee. Laitteen mahdollinen yhdistäminen pidentää käyttöönottoa. Se sisältää muutaman eri vaiheen, muun muassa kirjautumisen älylaitteen omalle tilille, kuten Polar Flow-sovellukseen, mikä lisää käytön monimutkaisuutta.
Ensikäytön kokemus sovelluksessa on vaihteleva
Sovelluksen sisällä ensivaikutelmaa kuvataan pääosin hyväksi ja selkeäksi. Kuitenkin pienet puutteet, kuten turhat ilmoitukset sovelluksessa sekä toisto heikentävät kokemusta. Kokemus kampanjaan osallistumisesta puolestaan oli vaihteleva.
Merkintöjen tekeminen sovelluksessa koettiin helpoksi ja sovellukselta saatu visuaalinen palaute hyväksi. Kuitenkin puutteita havaittiin joidenkin sovelluksen keskeisten toimintojen epäyhtenäisessä toiminnassa. Esimerkiksi sovellus ei tarjonnut selkeää palautetta siitä, paljonko tehty merkintä tuotti pisteitä kampanjaan ja paljonko pisteitä olisi vielä pitänyt kerätä yltääkseen tavoitteeseen.
Palautesilmukka on siis jäänyt tältä osin vajaaksi, eikä se tuottanut riittävästi oleellista informaatiota käyttäjälle. Palautesilmukka on tärkeä prosessi kokemuksen tuottamisessa. Se toimii siten, että käyttäjä syöttää tietoa sovellukseen ja saa takaisin analysoitua tietoa omien tekojensa vaikutuksesta.
Tietoa järjestelemällä kohti parempaa käyttäjäkokemusta
Tuotepolkuanalyysin pohjalta kehitystyötä suositellaan suuntaamaan ensisijaisesti informaation uudelleenjärjestelyyn ja sen entistä parempaan visualisointiin. Tutkimuksen tulosten perusteella keskeinen kehityskohde HeiaHeia-sovelluksessa on käyttäjälle tarjottavan palautteen ja motivoinnin parantaminen.
Sujuvan käytön kannalta on tärkeää, että käyttäjä saa selkeää ja hyvinvointikampanjaan liittyvää, olennaista palautetta omasta toiminnastaan sovelluksessa. Tehtyjen havaintojen perusteella käyttäjän kokemusta heikentäviä tekijöitä ovat toiminteet, jotka ovat käyttäjälle näkyvissä, mutta piilotettuna syvälle sovelluksen valikkojen tai nappuloiden alle tai ne ovat muuten vaikeasti havaittavissa.
Lähteet:
Feng, L & Wei, W. 2019. An Empirical Study on User Experience Evaluation and Identification of Critical UX Issues. Viitattu 14.12.2023. Luettavissa: https://www.mdpi.com/2071-1050/11/8/2432
HeiaHeia Oy. 2022. Uutta: HeiaHeia 4.0. -kampanjoiden jättiuudistus! Blogi 30.9.2022. Viitattu 1.4.2024. https://www.heiaheia.com/fi/blog/heiaheia-palvelun-j%C3%A4ttiuudistus
Product Plan. 2023. User Experience. Viitattu 3.11.2023.https://www.productplan.com/glossary/user- experience/#:~:text=Definition%3A%20User%20Experience%20refers%20to,th e%20content%20displayed%20is%20etc.
Userpilot. 2022. First Time User Experience (FTUE) for SaaS products: how to Design a Great Onboarding Experience For Your Users. Viitattu 18.12.2023. https://userpilot.com/blog/first-time-user-experience-saas/