Omannäköistä arkea – uusi toimintamalli tukee kehitysvammaisten päätöksentekoa
Kehitysvammaisten asumisyksikön henkilöstö kehitti toimintamallin asukkaiden osallisuuden vahvistamiseksi. Toimintamallissa korostuu asukkaan mukana olo ja mahdollisuus vaikuttaa.
Turun ammattikorkeakoulun Master School-opinnäytetyössä kehitettiin henkilöstön toimintamalli asukkaiden osallisuuden vahvistamiseksi kehitysvammaisten ryhmäkotiin. Henkilöstö suunnitteli toimintamallin, jota kokeiltiin ja arvioitiin käytännössä. Kehitetyssä toimintamallissa korostuu asukkaan osallisuus, asukkaan oma ääni ja asukkaan tukeminen omannäköisen yksilöllisen viikko-ohjelman suunnittelussa.
Osallisuus kuuluu kaikille
Osallisuudella on tutkittu olevan merkittävä yhteys ihmisen hyvinvointiin. Sote-ammattilaisten on tärkeä ymmärtää osallisuuden merkitys ja edistää ja tukea asiakkaiden osallisuutta. Osallisuudessa jokainen haluaa vaikuttaa oman elämänsä kulkuun ja olla osa merkittävää kokonaisuutta. Osallisuudessa jokainen haluaa tulla kuulluksi ja nähdyksi. Ilman itsemääräämisoikeutta osallisuuden ei ole mahdollisuus toteutua.
Kehitysvammaisen ihmisen voi olla vaikeaa ilmaista omia toiveitaan ja tarpeitaan. Kehitysvammainen ihminen voi tarvita tukea oman mielipiteensä esille tuomiseen. Kehitysvammainen ihminen tulee nähdä osallistujana ja toimijana. Lähtökohtana on aina jokaisen ihmisen yksilölliset tarpeet, toiveet ja mieltymykset.
Myös henkilöstön on tärkeää kokea osallisuutta. Osallisuuden mahdollistaminen lisää henkilöstön motivaatiota ja kiinnostusta kehittämistoimintaan. Osallistavan toimintamallin kehittämisessä korostui henkilöstön yhdessä tekeminen ja henkilöstön yhdessä osallistuminen oman työnsä kehittämiseen.
Asiakaslähtöisyys arjessa – yhdessä kehitetty toimintamalli ryhmäkotiin
Opinnäytetyössä ryhmäkodin henkilöstö kehitti yhdessä työpajatyyppisesti osallistavaa toimintamallia. Suunniteltua mallia testattiin käytännössä ja arvioitiin ja muokattiin kokeilujakson aikana. Mallia arvioitiin puoli vuotta sen testaamisen aloituksesta ja sen hyödyt ovat tunnistettavissa.
Kehittämistyön tuotoksena syntynyt toimintamalli lisää asukkaan osallisuutta ryhmäkodin arjessa. Mallissa vahvistetaan asukkaan tarpeista ja toiveista lähtevää palvelua. Kehitetyssä toimintamallissa keskeinen lähtökohta on asiakaslähtöisyys. Toimintamalli perustuu asukkaan oman mielipiteen ja oman tahdon selvittämiseen.
Mallissa henkilöstö tukee ja hyödyntää eri kommunikointikeinoja ja kannustaa ja rohkaisee asukasta valintoihin ja päätöksiin. Asukkaalle annetaan aikaa, kuunnellaan ja kohdataan arvostaen. Henkilöstö on saanut on myönteisiä kokemuksia yhdessäoloajan merkityksellisyydestä asukkaan kanssa ja asukkaan osallisuuden vahvistumisesta. Myös asukkaat ovat antaneet myönteistä palautetta uudesta kehitetystä toimintamallista.
Lähteet:
Kivistö, M. & Hokkanen, L. 2021. Asiakaskansalaisuus vammaissosiaalityössä. Teoksessa Teittinen, A., Kivistö, M., Tarvainen, M. & Hautala, S. (toim.) Vammaiset ihmiset kansalaisina. Vastapaino. Tampere 2021.
Kivinen, T., Vanjusov, H. & Vornanen, R. 2020. Asiakkaan ääni – osallisuus ja vaikuttamisen mahdollisuudet. Teoksessa Hujala, A. & Taskinen, H. Uudistuva sosiaali-ja terveysala. Tampere: Tampere University Press, 267–293. Viitattu 19.8.2024 https://library.oapen.org/bitstream/20.500.12657/43077/1/Hujala_Taskinen_Uudistuva_sosiaali_ja_terveysala_2020.pdf
Moisanen, K. 2018. Asiakaslähtöisen osaamisen johtaminen vanhuspalveluissa. Publications of the University of Eastern Finland Dissertations in Social Sciences and Business Studies No 170. University of Eastern Finland Kuopio. Grano Oy. Viitattu 22.7.2024 http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-61-2775-0
Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T. & Konos, S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämismenetelmiä ammatillisessa korkeakoulussa. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 108. Tampere: Juvenes Print. Viitattu 3.8.2023. https://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf
Kuva: Lotta-Maria Maine