
Opinnoilla on merkitystä sairaanhoitajaopiskelijoiden asenteisiin ikääntyneiden hoitotyötä kohtaan

Kiinnostus ikääntyneiden hoitotyöhön on matala kaikkialla Euroopassa ja valmistuvien sairaanhoitajien rekrytointi ikääntyneiden hoitotyöhön on palveluntarjoajille haastavaa. Sairaanhoitajaopiskelijat pitävät ikääntyneiden hoitotyötä kansainvälisestikin vähiten mielenkiintoisena vaihtoehtona (Koskinen 2016, 15). Yksi tekijä voi olla opiskelijoiden asenteet ikääntyneiden hoitotyötä kohtaan sekä kansalliset erot ikääntyneiden hoitotyön opetuksessa.
Narratiivisena kirjallisuuskatsauksena toteutetun ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyön tarkoituksena oli koota yhteen 2000-luvulla tehtyjä, aiheeseen liittyviä tutkimuksia ja pohtia, miten sairaanhoitajaopiskelijoiden asenteisiin ikääntyneiden hoitotyötä kohtaan pystyttäisiin vaikuttamaan jo opiskeluvaiheessa. Työssä pyrittiin etsimään sisällöllisiä ratkaisuja opetussuunnitelmiin, joiden avulla voitaisiin vaikuttaa myönteisesti opiskelijoiden asenteisiin ikääntyneiden hoitotyötä kohtaan.
Ikääntyneiden hoitotyön opetuksessa isoja eroja
Ammattikorkeakoulut voivat itse kehittää käyttämiään koulutusohjelmia ja opetussuunnitelmia. Tämä aiheuttaa isojakin eroja ikääntyneiden hoitotyön opetukseen. Ikääntyneiden hoitotyön osalta opetuksen laajuus vaihtelee 2–17 opintopisteen välillä (Rajanen & Saksa 2017, 40; Järveläinen 2012, 17; Tohmola 2021, 26). Yllättäen ikääntyneiden hoitotyötä ei myöskään opeteta omana kurssinaan monissa ammattikorkeakouluissa ja ikääntyneiden hoitotyön harjoitteluakin tarjoaa vain puolet Suomen ammattikorkeakouluista. (Järveläinen 2012, 17; Rajanen & Saksa 2017, 40). Myös ikääntyneiden hoitotyön syventävien opintojen osalta ammattikorkeakoulujen välillä on eroja tarjonnassa (Korhonen & Kurkimäki 2017, 10).
Ikääntyneiden hoitotyön opetuksen vaihteleva laajuus sekä monilta osin ikääntyneiden hoitotyön syventävien opintojen puuttuminen voivat tarkoittaa, että opiskelijoiden saamat valmiudet ikääntyneiden hoitotyöhön vaihtelevat suuresti. Tämä voi vaikuttaa ammattilaisten kykyyn kohdata ikääntyneiden erityistarpeet. Olisi tärkeää, että perusosaaminen ikääntyneiden hoitotyöstä olisi kansallisesti sairaanhoitajaopinnoissa yhtenäistä.
Sairaanhoitajaopiskelijoiden asenteet ikääntyneiden hoitotyötä kohtaan ovat pääosin myönteisiä
Ikääntyneiden hoitotyötä arvostetaan sairaanhoitajaopiskelijoiden keskuudessa (Koskinen, 2016, 16; Nuutinen & Paulin 2012, 24; Hakkarainen & Järveläinen 2012, 46). Asenteet ikääntyneiden hoitotyötä kohtaan ovat kuitenkin ristiriitaisia työn sisällön osalta. Osa näkee ikääntyneiden hoitotyön monipuolisena, ammattitaitoa vaativana sekä alana, jossa omaa ammatillista osaamistaan pääsee hyödyntämään (Järveläinen 2012, 34; Jämsä, Karjalainen & Sarpola 2016, 26). Osa kokee, ettei ikääntyneiden hoitotyössä pääse hyödyntämään sairaanhoidollista osaamistaan (Peltonen & Parviainen 2010, 37–38; Hakkarainen & Järveläinen 2012, 41). Sairaanhoitajan työnkuvan koetaan usein olevan lähellä lähihoitajan työnkuvaa, jolloin sairaanhoitajakoulutuksen koetaan menevän hukkaan ikääntyneiden hoitotyön parissa.
Syitä miksi työtä ikääntyneiden parissa ei nähdä mielenkiintoisena voi liittyä käsitykseen, että työ koetaan tylsänä, rutiininomaisena, fyysisesti ja henkisesti raskaana, työssä ei koeta olevan tarpeeksi haastetta, resurssit koetaan vähäisiksi sekä se, ettei ikääntyneiden hoidossa tähdätä paranemiseen. Myös oman ammattitaidon rapistumista pelätään, koska opittuja taitoja ei päästä hyödyntämään niin laajasti kuin muissa suuntautumisvaihtoehdoissa. (Koskinen 2016, 16.) Tämä on sääli, sillä sairaanhoitajan työ ikääntyneiden parissa vaatii monipuolista osaamista, vastuunottoa sekä erilaisia yhteistyö- ja tiiminvetämisen taitoja.
On mielenkiintoista, että vaikka ikääntyneiden hoitotyötä arvostetaan, sen sisältöön liittyvät asenteet ovat ristiriitaisia. Tämä voi osittain johtua siitä, ettei ikääntyneiden hoitotyössä useinkaan tähdätä paranemiseen vaan enemmän elämänlaadun parantamiseen sekä oireiden lievittämiseen. Tämä voi olla haastavaa heille, jotka haluat nähdä työssään konkreettisia tuloksia ja edistymistä.
Lisää käytännönläheistä ikääntyneiden hoitotyön opetusta ammattikorkeakouluihin
Ikääntyneiden hoitotyön opetusta ammattikorkeakouluissa tulisi lisätä ja opetusta järjestää itsenäisinä kursseina. Kansallinen opetussuunnitelma toisi yhtenäisyyttä ikääntyneiden hoitotyön opetukseen ja monipuolistaisi opetuksen sisältöä huomioimaan ikääntyneiden erilaiset tarpeet. Vuonna 2015 valmistuneessa Sairaanhoitajakoulutuksen tulevaisuus -hankkeessa (Eriksson, Korhonen, Merasto & Moisio 2015, 40) tuotetuissa osaamiskuvauksissa todetaan, että sairaanhoitajan tulee osata tukea iäkkään ihmisen hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn saavuttamista ja säilyttämistä. Eriksson ym. (2015, 40) mukaan ikääntyneiden hoitotyön opetuksen tulisi sisältää ihmisen ikääntymiseen liittyvät muutokset, muistisairaudet, toimintakyvyn ja voimavarojen arvioinnin sekä iäkkään ihmisen perheen ja läheisten osallisuuden hoitoon.
Opetuksen tulisi olla käytännönläheistä siten, että opetetut asiat kohtaavat työelämän käytänteiden kanssa. Ikääntyneiden hoitotyötä tulisi myös tarjota syventävänä opintojaksona. (Rajanen & Saksa 2017, 30; Salomäki 2021, 33; Salin, Hautsalo, Vänni, Setsamo & Yli-Koivisto 2020.) Simulaatio-opetuksen avulla voitaisiin yhdistää teoria- ja käytännönopetus ja tehdä täten opetuksesta mielenkiintoisempaa. Simulaation avulla opiskelijat sisäistävät paremmin ikääntyneiden hoitotyön teoriatietoa käytäntöön (Eide ym. 2020).
Tulevaisuus luodaan nyt
Koulutus on perusta, joka luo opiskelijoille käsityksen ja ymmärryksen alasta. Koulutuksen aikana opiskelijat oppivat paitsi hoitotyön teknisiä taitoja myös käsitteitä, arvoja ja asenteita, jotka vaikuttavat heidän suhtautumiseensa eri hoitotyön osa-alueisiin. Tämä on erityisen tärkeää ikääntyneiden hoitotyössä, jossa työn vaatimukset ja haasteet eroavat monilta osin muista hoitotyön alueista. Jos sairaanhoitajilta puuttuu koulutuksen tuomat riittävät valmiudet ikääntyneiden hoitotyöstä, voi olla, ettei ikääntyneille pystytä tulevaisuudessa tarjoamaan niin laadukasta hoitoa kuin olisi mahdollista. On tärkeää, että ikääntyneiden hoitotyötä pidetään yhtä arvokkaana ja haastavana alana kuin muutkin hoitotyön erikoisalat. Tämä voisi osaltaan houkutella sairaanhoitajaopiskelijoita suuntautumaan ikääntyneiden hoitotyöhön, jolloin varmistaisimme, että tulevaisuudessa meillä on tarpeeksi osaavia ammattilaisia ikääntyvän väestömme hoitamiseen.
Lähteet:
Eide, W., Johansson, L. & Eide, L. 2020. FIRST-YEAR nursing students’ experiences of simulation involving care of older patients. A descriptive and exploratory study. DOI: 10.1016/j.nepr.2020.102797 . Viitattu 10.2.2025. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32447190/
Eriksson, E., Korhonen, T., Merasto, M. & Moisio, Eeva-Liisa. 2015. Sairaanhoitajan ammatillinen osaaminen- Sairaanhoitajakoulutuksen tulevaisuus- hanke. Viitattu 6.1.2025. https://www.finna.fi/Record/turkuamk_finna.992997937205970
Järveläinen, S. & Hakkarainen, M. 2012. Kiinnostaako ikääntyneiden ihmisten hoitotyö? – sairaanhoitajaopiskelijoiden näkemyksiä. Viitattu 10.1.2025. https://www.theseus.fi/handle/10024/48762
Koskinen, S. 2016. Nursing students and older people nursing: Towards a future career. Viitattu 20.1.2025. https://www.utupub.fi/bitstream/handle/10024/121990/AnnalesD1223Koskinen.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Korhonen, J. & Kurkimäki, M. 2017. Syventävien opintojen suuntaa etsimässä- Tutkimus sairaanhoitajaopiskelijoiden syventävien opintojen valinnasta. Viitattu 8.2.2025. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/126188/Korhonen_Janita_Kurkimaki_Mari.pdf?sequence=1
Rajanen, A. & Saksa, O. 2017. Keskivaiheen sairaanhoitajaopiskelijoiden näkemyksiä gerontologisen hoitotyön opetuksesta TAMKissa. Viitattu 10.1.2025. https://www.theseus.fi/handle/10024/126319
Nuutinen, T. & Paulin, S-H. 2012. Ikääntyneiden hoitotyön vetovoimaisuus sairaanhoitajaopiskelijoiden näkökulmasta. Viitattu 8.2.2025. https://www.theseus.fi/handle/10024/38992
Salin, S., Hautsalo, K. Vänni, K., Seitsamo, S. & Yli-Koivisto, L. 2020. Finnish nurse students’ attitudes towards older adults and the teaching of gerontological nursing- A survey study. Nurse Education Today. Vol 88. DOI: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2020.104379 Viitattu 20.1.2025. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0260691719307737?via%3Dihub
Tohmola, A. 2021. Gerontologisen hoitotyön osaamisalueet ja valmistumisvaiheessa olevien sairaanhoitajaopiskelijoiden itsearvioitu gerontologisen hoitotyön osaaminen. Viitattu 10.1.2025. https://oulurepo.oulu.fi/handle/10024/36377