Työpajaopetus edistää maahanmuuttajataustaisten sairaanhoitajien polkua kohti työelämää
Hoitoalalla työskentelee paljon sairaanhoitajia eri kulttuureista ja monikulttuurisuus vaikuttaa olevan tulevaisuudessa kasvava trendi. EU- ja ETA-maiden ulkopuolelta tulevien sairaanhoitajien pätevöityminen vaatii lisäkoulutusta ja perehdytystä muun muassa Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteista ja hoitotyön eettisistä periaatteista ennen työelämään siirtymistä. Opinnäytetyön mukaan työpajaopetus ikääntyneiden hoitoyksikössä koettiin aidosti oppimista edistäväksi ja työelämäyhteyttä vahvistavaksi.
Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyönä toteutettiin maahanmuuttajataustaisille sairaanhoitajille kaksi työpajapäivää, joiden aiheena oli Ikääntyneiden elämän loppuvaiheen hoito. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa maahanmuuttajataustaisten sairaanhoitajien kokemuksista liittyen ikääntyneiden elämän loppuvaiheen hoitoon ja käsityksistä sairaanhoitajan roolista kuolemiseen liittyvien oireiden hoidossa. Kerättyä tietoa voidaan hyödyntää palliatiivisen hoidon perehdyttämisessä ja koulutuksessa maahanmuuttajataustaisille sairaanhoitajille ja siten edistää suomalaiseen työelämään siirtymistä opintojen jälkeen.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Turun ammattikorkeakoulun Sairaanhoitajaksi Suomessa – EU ja ETA-maiden ulkopuolella valmistuneen sairaanhoitajan pätevöityminen työelämään -projekti, joka on JOTPA (Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus) -rahoitteinen, kansallinen hanke.
Hankkeessa kehitetään yhteistyössä työelämän kanssa EU- ja ETA-maiden ulkopuolelta tuleville sairaanhoitajan tutkinnon (ei Bachelor tai Bachelor -tason) suorittaneille pätevyyspolkua suomalaiseen työelämään. Projektin tavoitteena on lisätä sairaanhoitajien tietämystä Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteista, niitä ohjaavasta lainsäädännöstä, potilasturvallisuudesta ja hoitotyön eettisistä periaatteista sekä vahvistaa terveydenhuollon suomen kielen taitoa työelämässä. (Sairaanhoitajaksi Suomessa -hanke 2024.)
Suomessa yleissairaanhoitajan osaamisvaatimuksia ovat muun muassa palliatiivisen hoidon ja saattohoidon tarpeen tunnistaminen, elämän loppuvaiheen hoitosuunnitelman teko yhteistyössä omaisten ja moniammatillisen tiimin kanssa, inhimillisen palliatiivisen hoitotyö ja saattohoidon toteutus, oirehoito ja kuolevan potilaan kohtaaminen sekä läheisten tukeminen (Laukkanen 2020).
Työpajojen sisältö ja tulokset
Työpajojen sisältöaiheet olivat:
- sairaanhoitajan rooli
- palliatiivinen hoito ja saattohoito
- case-tapaus (palliatiivinen potilas)
- mittaukset ja mittarit
- potilastietojärjestelmä ja kirjaaminen
- ennakoiva hoitosuunnitelma ja lääkelista
- oireet ja lääkkeet.
Työpajojen lopuksi maahanmuuttajataustaiset sairaanhoitajat (n=20) vastasivat kyselyyn.
Työpajoissa käytyjen keskusteluiden ja kyselyn vastausten perusteella voidaan päätellä, ettei sairaanhoitajan roolia merkittävänä hoitotyön päätöksentekijänä, liittyen esimerkiksi ikääntyneen asukkaan hoidon tarpeen arviointiin tai lääkehoidon toteuttamiseen, ollut ymmärretty aiemmin. Maahanmuuttajataustaisille sairaanhoitajille ei ollut tuttua moniammatillisen yhteistyön käytännöt ja työnjako eri ammattiryhmien, kuten hoiva-avustajien, lähihoitajien ja sairaanhoitajien, välillä.
Työpajat auttoivat sairaanhoitajia hahmottamaan kulttuurisia eroja esimerkiksi surun ilmaisemisessa sekä omaisten kohtaamiseen ja läsnäoloon liittyvissä teemoissa ja saamaan tietoa siitä, miten eri tilanteissa voisi toimia. Maahanmuuttajataustaiset sairaanhoitajat kokivat ikääntyneen elämän loppuvaiheen hoidon erittäin tärkeäksi ja kuvasivat olleensa myönteisesti yllättyneitä, miten paljon erilaista apua ikääntyneiden hoitoyksikössä on saatavilla ja miten paljon resursseja ikääntyneiden hoitoon käytetään.
Työpajoista työelämään
Parasta työpajapäivissä kerrottiin olleen tutustuminen potilastietojärjestelmään ja hoitotyön kirjaamisen harjoittelu potilastietojärjestelmän koulutusalustalla. Suomen kielen osaamisen merkitystä ikääntyneiden hoitotyössä ja päivittäisessä kirjaamisessa kuvattiin maahanmuuttajataustaisille sairaanhoitajille käytännön näkökulmasta ja pyrittiin madaltamaan kynnystä aloittaa kirjaaminen potilastietojärjestelmään. Suomalainen hoitotyön luokituskokonaisuus (Finnish Care Classification, FinCC) helpotti kirjaamisen logiikan ymmärtämistä.
Työpajojen toteutus ikääntyneiden hoitoyksikössä, päiviin sisältynyt tutustuminen asukastupiin ja yksikön esihenkilöiden tapaaminen vahvistivat työelämäyhteyttä. Maahanmuuttajataustaisilla sairaanhoitajilla on korkea motivaatio oppia suomalaisen työelämän sääntöjä ja kehittää suomen kielen taitoaan vastaamaan hoitotyössä vaadittavaa tasoa. Työpajan käytännönläheinen opetustapa ja kohtaamiset ikääntyneiden hoitoyksikössä niin asukkaiden kuin hoitohenkilökunnan kanssa edistävät maahanmuuttajataustaisten sairaanhoitajien polkua kohti työelämää ja lisäävät hoidon laatua. YAMK-opinnäytetyön toteutus työpajaopetuksena kehittää asiantuntijuutta monipuolisesti ja on antoisaa myös tekijälle.
Lähteet:
Laukkanen, A. 2020. Yleissairaanhoitajan (180 op) osaamisvaatimukset ja sisällöt. Viitattu 2.6.2024.
Sairaanhoitajaksi Suomessa -hanke. 2024. Viitattu 2.6.2024.
Sairaanhoitajaksi Suomessa – Sairaanhoitajaksi Suomessa
Kuva: Pixbay, geralt